95 895 läst ·
1 428 svar
96k läst
1,4k svar
Bilar som kör för nära cyklist
Har du provat cykelbanan själv?engs skrev:
Pendlar genom en stadsdel till o från jobbet där det är 50, det finns utmärkta cykelvägar bredvid, lik förbannat ska typen ovan absolut befinna sig på vägbanan. Helst två i bredd dessutom.
Betyder inte att man ska passera på ½-metrers avstånd för det men de kan gott få ett väl valt finger när man (säkert) passerat idioterna.
Jag säger inte att du har fel, men det kan vara så att det är dålig beläggning, stolpar, hundar, grus, allehanda utfarter, gående, busskurer, "svängfester" (när cykelbanan mer eller mindre omotiverat gör en krumelur för att underlätta för bilister), hinder som syftar till att få cyklisterna att leda cykeln över korsningar osv.
Om jag cyklar så som vissa bilister tycker att cyklister ska cykla (exempelvis stanna före varje korning/passage och släppa fram alla bilister) skulle de 11 kilometer som jag i lugn och ro cyklar på 45 minuter ta en halvtimme extra, eftersom jag har 17 sådana hinder på vägen. (Bil tar ca 20 minuter, buss tar omkring en timme och inkluderar antingen ett par kilometer promenad eller tidsödande bussbyte)
Jag väljer cykelbanan utom den korta snutt där den saknas och är gropig, krokig, backig grusväg, där väljer jag landsvägen, som saknar vägren eftersom det är 2-3 minuter snabbare och mycket mindre svettigt, och jisses vad mycket ilskna tutningar man får på dessa 500 meter, samt många som snikar sig tätt, tätt intill för att demonstrera hur galen jag är som inte cyklar på den obefintliga cykelbanan.
De flesta gör ju rätt, men det är ändå alltid en eller två som beter sig illa varje gång utan att förstå att det de gör är dödligt farlig för mig.
Där det finns bra cykelbana är det för mig det självklara valet, men allt för ofta är det för många gående med hörlurar, för många joggare med hörlurar, för många hundar med koppel tvärs över, för många fasta och flyttbara hinder av olika slag, för dåliga passager i korsningar, plötsliga avbrott, sidbyten, för många gående som inte vet att man ska gå på vänster sida, för många farliga markeringar för synskadade (de utgör en rätt allvarlig halkrisk), för mycket grus, för mycket löv mm.
Här finns en jättebra artikelserie om vilka regler som gäller för cyklister och en del av följderna av motsägande regler, börjar med att definiera vad en cykel är:
https://happyride.se/2016/04/18/vad-ar-en-cykel-juridisk-oversiktskurs-for-cyklister-del-15/
Redigerat:
De gånger två cyklister cyklar i bredd på vägbana brukar det antingen handla om en vuxen som skyddar sitt barn elelr om att man vill förhindra farliga omkörningar. För tyvärr är det många bilister som normalt sett inte skulle göra omkörning vid skymd sikt som inte har några som helst betänkligheter att köra om en cyklist precis var som helst.engs skrev:
När det gäller många cyklister måste man tänka på att 20 cyklister på ett led lätt blir 50-70 meter fordon som ska passeras, cyklar de i två led blir det halva sträckan. Dessutom byter de ibland ledare, om man har två led innebär det att ena ledet glider bak ett hack och cyklisten längt fram i andra ledet bara glider över. Om man har ett led innebär det istället att ledaren glider ut i körbanan och glider bak. Det är givetvis farligare.
Det har nog aldrig varit fallet där. Utan det är vuxna med allt från två till kanske 6-7 i klunga.Anna_H skrev:
De gånger två cyklister cyklar i bredd på vägbana brukar det antingen handla om en vuxen som skyddar sitt barn elelr om att man vill förhindra farliga omkörningar. För tyvärr är det många bilister som normalt sett inte skulle göra omkörning vid skymd sikt som inte har några som helst betänkligheter att köra om en cyklist precis var som helst.
De med barn cyklar garanterat på cykelvägen, aldrig sett barn på cykel utefter den sträcka där det finns cykelväg.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Fast som bilist får man också anpassa sig mot rådande omständigheter som snö och vägbulor och skymda krön, alla måste anpassa sig till sin omgivning och inte hitta på egna vägar att åka. Men jag håller med att alternativen för cyklister är frestande.Anna_H skrev:
Har du provat cykelbanan själv?
Jag säger inte att du har fel, men det kan vara så att det är dålig beläggning, stolpar, hundar, grus, allehanda utfarter, gående, busskurer, "svängfester" (när cykelbanan mer eller mindre omotiverat gör en krumelur för att underlätta för bilister), hinder som syftar till att få cyklisterna att leda cykeln över korsningar osv.
Om jag cyklar så som vissa bilister tycker att cyklister ska cykla (exempelvis stanna före varje korning/passage och släppa fram alla bilister) skulle de 11 kilometer som jag i lugn och ro cyklar på 45 minuter ta en halvtimme extra, eftersom jag har 17 sådana hinder på vägen. (Bil tar ca 20 minuter, buss tar omkring en timme och inkluderar antingen ett par kilometer promenad eller tidsödande bussbyte)
Jag väljer cykelbanan utom den korta snutt där den saknas och är gropig, krokig, backig grusväg, där väljer jag landsvägen, som saknar vägren eftersom det är 2-3 minuter snabbare och mycket mindre svettigt, och jisses vad mycket ilskna tutningar man får på dessa 500 meter, samt många som snikar sig tätt, tätt intill för att demonstrera hur galen jag är som inte cyklar på den obefintliga cykelbanan.
De flesta gör ju rätt, men det är ändå alltid en eller två som beter sig illa varje gång utan att förstå att det de gör är dödligt farlig för mig.
Där det finns bra cykelbana är det för mig det självklara valet, men allt för ofta är det för många gående med hörlurar, för många joggare med hörlurar, för många hundar med koppel tvärs över, för många fasta och flyttbara hinder av olika slag, för dåliga passager i korsningar, plötsliga avbrott, sidbyten, för många gående som inte vet att man ska gå på vänster sida, för många farliga markeringar för synskadade (de utgör en rätt allvarlig halkrisk), för mycket grus, för mycket löv mm.
Här finns en jättebra artikelserie om vilka regler som gäller för cyklister och en del av följderna av motsägande regler, börjar med att definiera vad en cykel är:
[länk]
Tillåt mig att vara skeptisk. Jag själv använder cykel till och från jobbet dagligen och året om. Jag är en sån gubbig typ som använder Cykelhjälm, reflexväst, lykta fram och bak samt dubbdäck vintertid. Det är mer än man kan säga om mina "medcyklister".Anna_H skrev:
Trist attityd...
VTI har faktiskt kollat det där. Det är i de flesta fall gående eller bilister som är vållande, medan cyklister gör så gott de kan för att undvika olyckor.
Många bilister tror på fullt allvar att cyklister alltid ska lämna företräde, vet inte att de räknas som vilket fordon som helst, och att exempelvis högerregeln, utfartsregeln och en hel del andra regler gäller gentemot cyklister, men att det dessutom finns en del specialregler, tex att en cyklist har rätt att köra rakt fast man står längst till höger och att bilister som ska svänga höger då har väjningsplikt.
Många gående vet inte att det är olagligt att gå på cykelbana, och de vet ofta inte heller att man måste gå på vänster sida när man går på GC-bana elelr att man som gående är skyldig att lämna företräde när man korsar cykelbana elelr GC-bana om det inte finns ett markerat övergångsställe.
Att skylla på att cyklister är snabba och ljudlösa är en patetisk ursäkt. Som bilist måste man kunna hålla i minnet att man körde om en cyklist för 100 meter sedan och inse att denna har kommit ikapp och står till höger vid rödljuset, även om hen hamnat i den döda vinkeln. Och som gående måste man inse att man är en trafikant som har skyldigheter gentemot andra trafikanter och inte bara kliva rakt ut utan att titta över axeln, precis som man i bil aldrig byter till omkörningsfilen utan att kolla i backspegeln.
Källa: VTI. Kolla där.
När jag cyklar hem i mörkret på kvällen så är det typ bara 10-20% av de andra cyklisterna som jag möter eller passerar som faktiskt har sina lyktor tända. Ännu färre är det som faktiskt har någon form av reflexmaterial på kroppen.
På några stället på väg till och från jobbet så finns några taffligt utformade överfarter som är otydligt/obefintligt utmärkta. Jag tar alltid det säkra före det osäkra och stannar min cykel och väntar in en lucka. Nästan dagligen är det då en annan cyklist som swishar förbi mig och ut i vägen så att bilarna tvingas ställa sig på bromsen. Givetvis utan lykta och helt svartklädd.
Jag tänker som så att som cyklist och fotgängare har man liksom förbrukat de flesta av sina "rättigheter" i trafiken om man inte tar sitt ansvar och gör sig väl synlig för övriga trafikanter. Cyklisterna är INTE oskyldiga offer. Även om en utredning kanske visar att de
haft lagen på sin sida vid en olycka så finns det ofta mycket mer som cyklisten kunder ha gjort för att undvika olyckan.
Som cyklist kan man aldrig heller bara anta att en bilist har sett dig utan måste aktivt söka bekräftelse i form av ögonkontakt eller att du verkligen ser att en bil lämnar företräde. Likadant agerar man som motorcyklist, man får alltid förutsätta att bilisten inte ser dig, för din egen överlevnads skull.
Det beror ju på om det finns någon cykelbana eller inte.engs skrev:
De som är ute och cykeltränar (Tour-de-France-typerna) ska INTE vara på cykelbanan i stadsbebyggelse. De håller hastigheter på 25-50 kmh och även om hastighetsgränsen formellt sett är densamma som på vägbanan bredvid är det ofta direkt olämpligt att utöva cykelträning på en vanlig cykelbana. Undantag finns, exempelvis Klarälvbanan i Värmland, men bara på sträckorna utanför tätorterna.
Man kan inte bli vållande till en olycka som inte har inträffat även om man saknar lyse. Det är helt klart olämpligt att inte ha lyse förståss, men det är inte i mörker de flesta olyckor inträffar utan i fullt dagsljus.S Stuff skrev:Tillåt mig att vara skeptisk. Jag själv använder cykel till och från jobbet dagligen och året om. Jag är en sån gubbig typ som använder Cykelhjälm, reflexväst, lykta fram och bak samt dubbdäck vintertid. Det är mer än man kan säga om mina "medcyklister".
När jag cyklar hem i mörkret på kvällen så är det typ bara 10-20% av de andra cyklisterna som jag möter eller passerar som faktiskt har sina lyktor tända. Ännu färre är det som faktiskt har någon form av reflexmaterial på kroppen.
Oavsett när olyckan inträffar så är min observation (från cykelbanan) ändå att det finns en stor nonchalans bland många cyklister och att de beter sig som om de vore odödliga.Anna_H skrev:
Sånna får fan skylla sig själva om de blir överkörda
Nä förstås...engs skrev:
Men har han alltid sin tvillingbror med sig så att det blir två i bredd? De flesta som cyklar till jobbet gör det själva, likt bilarna som bär en person till jobbet.
Det där är en viktig synpunkt faktiskt, de som tycker att cyklister är i vägen bör fundera på hur mycket plats 10 bilister, 10 busspassagerare respektive 10 cyklister tar, på vägen och i parkeringshuset.P Pin skrev:
Jag har tipsat vår kommun om att offra en P-plats i hörnen på många av våra P-hus och sätta upp låsbara burar med låsbara ställ för cyklar, där går det då in 10-20 cyklar i varje hörn, samtidigt som framkomligheten i P-huset ökar när man inte har de där jobbiga hörnplatserna (som oftast ändå bara är målade med P-förbud) och faktiskt antalet P-platser också, om man räknar med att varje cykel i den där buren frigör en p-plats.
Några svar på frågan:
https://www.google.com/amp/s/www.cy...r-cyklar-ni-inte-pa-cykelvagen-cyklister/amp/
https://www.google.com/amp/s/www.cy...r-cyklar-ni-inte-pa-cykelvagen-cyklister/amp/
Med den logiken antar jag att du åker omkring i din laxrosa Fiat uno med stripes och dagdrömmar om formel 1?engs skrev:
Det är ett problem att alla trafikanter i alla sorts fordon inte har koll, samt bristande respekt för sina medtrafikanter.
Jag cyklar, åker motorcykel samt kör bil. Och är man inte uppmärksam så kan man bli påkörd/trängd oavsett vilket fordon man kör.
Det man får göra när man åker MC eller cykel är att tänka "alla är idioter, det gör ont att krocka". Jag skulle aldrig, som han som står och hävdar sin rätt mot en lastbil göra detta, är det värt besväret?
Dvs man får köra VÄLDIGT passivt, eftersom bilisterna inte kommer se en pga att man är mindre än tex en bil. Speciellt som i exemplet där en bil korsar cyklisten körbana och det blir en redig smälll. Där måste man ALLTID sakta ner och anpassa farten, för cyklisten såg garanterat bilen på håll.
Jag har blivit påkörd 2 gånger av bilar när jag cyklar, båda gångerna har jag "haft rätt", men det hjälper inte mycket när man ligger på sjukhus.
Jag cyklar, åker motorcykel samt kör bil. Och är man inte uppmärksam så kan man bli påkörd/trängd oavsett vilket fordon man kör.
Det man får göra när man åker MC eller cykel är att tänka "alla är idioter, det gör ont att krocka". Jag skulle aldrig, som han som står och hävdar sin rätt mot en lastbil göra detta, är det värt besväret?
Dvs man får köra VÄLDIGT passivt, eftersom bilisterna inte kommer se en pga att man är mindre än tex en bil. Speciellt som i exemplet där en bil korsar cyklisten körbana och det blir en redig smälll. Där måste man ALLTID sakta ner och anpassa farten, för cyklisten såg garanterat bilen på håll.
Jag har blivit påkörd 2 gånger av bilar när jag cyklar, båda gångerna har jag "haft rätt", men det hjälper inte mycket när man ligger på sjukhus.