95 932 läst ·
1 428 svar
96k läst
1,4k svar
Bilar som kör för nära cyklist
Jag kan tänka mig att besvara frågor om det gäller hur galna cyklister tänker. Jag har varit en av dem, och avlönad sådan dessutom! Cykelbud...
I Göteborg så har bussar och spårvagnar emellanåt separat körfält. Och sedan biltrafik, cykel och gående som får sina. Men eftersom bilar är så hiskeligt långsamma så var det bara korkat att ligga på cykelbanan som delades med gående. Så jag låg ofta och höll lugnt tempo på cykelbanan för att när jag fick ett ilbud skutta ut bland bilarna för att slippa ligga under 30 bara för att det var idiotiskt planerat. Och fanns det en bussfil så tog jag den för att slippa bilarna helt. Ibland tog jag genvägar via trappor. De enda skador jag ådrog mig var för att någon hade krossat en flaska eller tre på en cykelbana. Sedan att jag glidit i gruset (som om man har tur är borta i maj månad) är ju faktiskt rätt normalt för en cyklist.
Rätt sjukt att grus får lov att ligga kvar till maj. Uppblandat med annan skit. Och så undrar bilister varför man inte gillar cykelbanan mer. Kanske för att den är livsfarlig?
Jag har varit galen, men lampor har jag alltid haft! Man är ju inte korkad? Tyvärr hjälper inte reflexväst så bra som man hoppas.
I Göteborg så har bussar och spårvagnar emellanåt separat körfält. Och sedan biltrafik, cykel och gående som får sina. Men eftersom bilar är så hiskeligt långsamma så var det bara korkat att ligga på cykelbanan som delades med gående. Så jag låg ofta och höll lugnt tempo på cykelbanan för att när jag fick ett ilbud skutta ut bland bilarna för att slippa ligga under 30 bara för att det var idiotiskt planerat. Och fanns det en bussfil så tog jag den för att slippa bilarna helt. Ibland tog jag genvägar via trappor. De enda skador jag ådrog mig var för att någon hade krossat en flaska eller tre på en cykelbana. Sedan att jag glidit i gruset (som om man har tur är borta i maj månad) är ju faktiskt rätt normalt för en cyklist.
Rätt sjukt att grus får lov att ligga kvar till maj. Uppblandat med annan skit. Och så undrar bilister varför man inte gillar cykelbanan mer. Kanske för att den är livsfarlig?
Jag har varit galen, men lampor har jag alltid haft! Man är ju inte korkad? Tyvärr hjälper inte reflexväst så bra som man hoppas.
Missat VidarH:s svar här: Det är fullt lagligt och mycket lämpligt att välja bussfilen eller fordonsfilen när det är lämpligare än GC-banan. Att blanda sig med gående när man har bråttom är farligt, då gående inte ser sig som trafikanter.
Brukar försöka vinka, göra tummen upp osv åt bilister som lämnar företräde och håller avstånd, tänker att det är bästa sättet att dels visa att jag visst sett dem, dels öka respekten.
Brukar försöka vinka, göra tummen upp osv åt bilister som lämnar företräde och håller avstånd, tänker att det är bästa sättet att dels visa att jag visst sett dem, dels öka respekten.
Att man har bråttom är väl ändå aldrig ett legitimt skäl för att ta sig friheter eller göra medvetet riskabla val i trafiken. Oavsett om man färdas i bil, på cykel eller till fots. Undantaget då såklart om man är verksam i någon blåljusverksamhet.Anna_H skrev:
Missat VidarH:s svar här: Det är fullt lagligt och mycket lämpligt att välja bussfilen eller fordonsfilen när det är lämpligare än GC-banan. Att blanda sig med gående när man har bråttom är farligt, då gående inte ser sig som trafikanter.
Brukar försöka vinka, göra tummen upp osv åt bilister som lämnar företräde och håller avstånd, tänker att det är bästa sättet att dels visa att jag visst sett dem, dels öka respekten.
Finns gång och cykelbana skall den användas se prislista böter.Anna_H skrev:
Missat VidarH:s svar här: Det är fullt lagligt och mycket lämpligt att välja bussfilen eller fordonsfilen när det är lämpligare än GC-banan. Att blanda sig med gående när man har bråttom är farligt, då gående inte ser sig som trafikanter.
Brukar försöka vinka, göra tummen upp osv åt bilister som lämnar företräde och håller avstånd, tänker att det är bästa sättet att dels visa att jag visst sett dem, dels öka respekten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276A Argastesnickaren skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Precis så är det.Nötegårdsgubben skrev:
Första stycket står vad som gäller.
Andra stycket är undantag.
Därför blir det ju fel att bara säga att alla får alltid att cykla i en bussfil.
Det finns vissa undantag men annars gäller cyklar ska cykla på cykelbanan som är gjord för vad???
Svar cyklar
Hur gammal är den där listan?A Argastesnickaren skrev:
Och vad gäller den egentligen?
Cykla i bussfil är ju tillåtet, flera av påståendena kan inte tillämpas på cyklister. Och vad gäller olyckor mellan cyklist och gående orsakas de i nästan samtliga fall av att gående inte respekterat väjningsplikt.
Om det finns en CYKELBANA använder man ju den. Problemet är ju att det extremt sällan finns, utan istället är det en kombinerad GC-bana. Då är det ofta lämpligare att välja en körbana. Tex om man är cykelbud eller om man har svårt att hoppa över hundkoppel med cykel.A Argastesnickaren skrev:
Det är snarare att andra fordon inte får köra på cykelbanan än att cyklister är tvungna att cykla där-A Argastesnickaren skrev:
På samma sätt får bilar inte köra i en bussfil, men bussar får köra i en vanlig körfält, även om det finns en bussfil.
Och på tal om bussfil, cyklister får cykla i en bussfil
https://xn--vgmrken-5wac.se/pabjude...ikeras med fordon,(oftast kallat för bussfil).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta vill Transportstyrelsen tydligen ändra tillbaka igen.K knipo skrev:Cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II får dock om särskild försiktighet iakttas använda körbanan i stället för cykelbanan om 1. den cyklande fyllt 15 år och 2. den högsta tillåtna hastigheten på körbanan är högst 50 kilometer i timmen och i övrigt när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge.
https://transportstyrelsen.se/492d8...blikationer/vag/tsv-2019-5394-slutrapport.pdf (sid 7-8)
Transportstyrelsen verkar nämligen anse att det är bättre att cyklisterna trängs på cykelbanan så att de synliggör behov av att utöka och förbättra infrastrukturen för cykel.