Anna_H Anna_H skrev:
Trist attityd....
Jag har 39 års prickfri körning utan att ha haft någon incident. Men ska inte jinxsa det kan hända precis närsomhelst. Har dock hunnit observera en hel del under denna tid - och lärt mig se upp.
Många cyklister (inte alla) är genom sitt beteende en stor trafikrisk. Jag backar inte en millimeter på det påståendet oavsett vilka undersökningar du refererar till.
Har man inte insett det, och anpassar sig därefter, så är man själv en stor risk.
 
  • Gilla
  • Ledsen
jim_b och 9 till
  • Laddar…
P
Kör man motorcykel är man däremot livrädd för plötsligt svängande/filbytande bilar,en hand på bromsen alltid:)
 
  • Gilla
jim_b och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Trist attityd...
VTI har faktiskt kollat det där. Det är i de flesta fall gående eller bilister som är vållande, medan cyklister gör så gott de kan för att undvika olyckor.

Många bilister tror på fullt allvar att cyklister alltid ska lämna företräde, vet inte att de räknas som vilket fordon som helst, och att exempelvis högerregeln, utfartsregeln och en hel del andra regler gäller gentemot cyklister, men att det dessutom finns en del specialregler, tex att en cyklist har rätt att köra rakt fast man står längst till höger och att bilister som ska svänga höger då har väjningsplikt.

Många gående vet inte att det är olagligt att gå på cykelbana, och de vet ofta inte heller att man måste gå på vänster sida när man går på GC-bana elelr att man som gående är skyldig att lämna företräde när man korsar cykelbana elelr GC-bana om det inte finns ett markerat övergångsställe.

Att skylla på att cyklister är snabba och ljudlösa är en patetisk ursäkt. Som bilist måste man kunna hålla i minnet att man körde om en cyklist för 100 meter sedan och inse att denna har kommit ikapp och står till höger vid rödljuset, även om hen hamnat i den döda vinkeln. Och som gående måste man inse att man är en trafikant som har skyldigheter gentemot andra trafikanter och inte bara kliva rakt ut utan att titta över axeln, precis som man i bil aldrig byter till omkörningsfilen utan att kolla i backspegeln.

Källa: VTI. Kolla där.
Oavsett om cyklister har rätt eller inte borde de för sin egen skull se sig för lite bättre och tex förstå att de kanske inte syns i döda vinkeln. Och även om lastbilar har speglar som gör att man ser alla hörn på bilen så kan man inte titta i alla speglar samtidigt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
hsd
K Kirre2 skrev:
Oavsett om cyklister har rätt eller inte borde de för sin egen skull se sig för lite bättre och tex förstå att de kanske inte syns i döda vinkeln. Och även om lastbilar har speglar som gör att man ser alla hörn på bilen så kan man inte titta i alla speglar samtidigt.
Det gör lika ont oavsett om man har rätt eller fel:surprised:
 
  • Gilla
jim_b och 7 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det gör lika ont oavsett om man har rätt eller fel:surprised:

 
  • Wow
Sofriko
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Jag backar inte en millimeter på det påståendet oavsett vilka undersökningar du refererar till.
Bra med självinsikt i alla fall...
 
  • Haha
Inkan och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Anna_H Anna_H skrev:
Trist attityd...
VTI har faktiskt kollat det där. Det är i de flesta fall gående eller bilister som är vållande, medan cyklister gör så gott de kan för att undvika olyckor.

Många bilister tror på fullt allvar att cyklister alltid ska lämna företräde, vet inte att de räknas som vilket fordon som helst, och att exempelvis högerregeln, utfartsregeln och en hel del andra regler gäller gentemot cyklister, men att det dessutom finns en del specialregler, tex att en cyklist har rätt att köra rakt fast man står längst till höger och att bilister som ska svänga höger då har väjningsplikt.

Många gående vet inte att det är olagligt att gå på cykelbana, och de vet ofta inte heller att man måste gå på vänster sida när man går på GC-bana elelr att man som gående är skyldig att lämna företräde när man korsar cykelbana elelr GC-bana om det inte finns ett markerat övergångsställe.

Att skylla på att cyklister är snabba och ljudlösa är en patetisk ursäkt. Som bilist måste man kunna hålla i minnet att man körde om en cyklist för 100 meter sedan och inse att denna har kommit ikapp och står till höger vid rödljuset, även om hen hamnat i den döda vinkeln. Och som gående måste man inse att man är en trafikant som har skyldigheter gentemot andra trafikanter och inte bara kliva rakt ut utan att titta över axeln, precis som man i bil aldrig byter till omkörningsfilen utan att kolla i backspegeln.

Källa: VTI. Kolla där.
Och att ta upp ljudlöst som något slags argument när man är bilist är ju bara hjärndött. Har cykelpendlat väldigt mycket året om i 7 år men slutade pga ny arbetsplats.
 
  • Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
nikasp
M MagHam skrev:
Jag har 39 års prickfri körning utan att ha haft någon incident. Men ska inte jinxsa det kan hända precis närsomhelst. Har dock hunnit observera en hel del under denna tid - och lärt mig se upp.
Många cyklister (inte alla) är genom sitt beteende en stor trafikrisk. Jag backar inte en millimeter på det påståendet oavsett vilka undersökningar du refererar till.
Har man inte insett det, och anpassar sig därefter, så är man själv en stor risk.
Och jag har har 32 års bilkörning utan incident samt 7 år cykelpendling året runt, 35 km om dagen sista 3 med väldigt få undantag, från Stockholmsförort in till Hötorget mitt i centrala Stockholm och håller inte med. Ett fåtal cyklister kör dumt men i bil ser man otroligt mycket fler dåliga agerandern och situationer. Risken att en cyklist ska skada dig i din eller gående är också otroligt liten så jag håller inte med dig alls.

Men jag känner helt igen de där svepande argumenten med "många cyklister" (som att cyklister är en kompisklubb där folk gör och tycker lika), "Tour de France", spandexhån, "livsfarliga" (hela ekipaget väger kanske 70-90 kg och går i otroliga 15-35 km/h) osv osv. Nä, köper inga såna argument men kan erkänna att jag hade likadan attityd innan jag började cykla så mycket så du är förlåten.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
J
Tänkvärda filmer, svårt att ställa sig på någons sida när man inte sett vad som hänt innan cyklisterna ballar ur, kan ju vara så att lastbilen / bilen som cyklisten blockerar precis gjort en såndär tackling av cyklisten.

Jag har både sett galna bilister och galna cyklister, cyklisterna lever ju farligare - men jag måste säga jag är mera rädd för bilisterna. Tycker riktigt många kör för fort, nära både barn och vuxna osyddade gång som cykeltrafikanter. Bor i område med 30 väg där 2 bilar nästan inte kan mötas om man inte saktar ned betydligt och går ut nära häckar och staket. Likförbannat så kommer både lastbilar och personbilar blåsande långt över 30 när jag går med mina barn på denna väg där det dessutom ligger en skola. Likaså när katter befinner sig på / nära vägen eller någon är ute med hunden - då saktar jag själv ned till gånghastighet för att ha en chans att bromsa.

Har faktskt sagt till ett par gånger att det är 30 i området varvid jag fått till svar "är du polis".

Ska man köra för fort i bil ska man f-n inte göra det där de man möter är oskyddade trafikanter, men många verkar tro att utmaningen i körningen är att klara att hålla bilen på vägen, inte att förutse vad andra i trafiken kan göra. Det märkliga är att jag misstänker är att samma bilister som kör alldeles för fort i villaområden är de som kör 100 i mittfil (eller vänsterfil) på 110 väg och SMSar eller rakar sig / sminkar sig medan de kör, kör 45 över fartgupp så det smäller och skrapar i. Parkerar ivägen så folk inte kan backa ut. Helt enkelt folk som verkar ha tunnelseende och inte kunna sätta sig in i hur andra upplever dem.
 
  • Gilla
Goggis och 6 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Trist attityd...
VTI har faktiskt kollat det där. Det är i de flesta fall gående eller bilister som är vållande, medan cyklister gör så gott de kan för att undvika olyckor.

Många bilister tror på fullt allvar att cyklister alltid ska lämna företräde, vet inte att de räknas som vilket fordon som helst, och att exempelvis högerregeln, utfartsregeln och en hel del andra regler gäller gentemot cyklister, men att det dessutom finns en del specialregler, tex att en cyklist har rätt att köra rakt fast man står längst till höger och att bilister som ska svänga höger då har väjningsplikt.

Många gående vet inte att det är olagligt att gå på cykelbana, och de vet ofta inte heller att man måste gå på vänster sida när man går på GC-bana elelr att man som gående är skyldig att lämna företräde när man korsar cykelbana elelr GC-bana om det inte finns ett markerat övergångsställe.

Att skylla på att cyklister är snabba och ljudlösa är en patetisk ursäkt. Som bilist måste man kunna hålla i minnet att man körde om en cyklist för 100 meter sedan och inse att denna har kommit ikapp och står till höger vid rödljuset, även om hen hamnat i den döda vinkeln. Och som gående måste man inse att man är en trafikant som har skyldigheter gentemot andra trafikanter och inte bara kliva rakt ut utan att titta över axeln, precis som man i bil aldrig byter till omkörningsfilen utan att kolla i backspegeln.

Källa: VTI. Kolla där.
Att en gående inte får gå på cykelbana är en sanning med modifikation.
Finns det gångbana skall den användas, annars skall man gå på cykelbanan om sådan finns.
Att gående måste gå på vänster sida är inte tvingande utan mer önskvärt. Man går helt enkelt på den sida som passar bäst.

Jag har inget emot cyklister och har själv varit ”cykelmarodör”, men jag tycker att cyklister ofta tar sig friheter o bryter mot en del trafikregler.
Ibland mer allvarligt, oftast mindre.
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Att gående måste gå på vänster sida är inte tvingande utan mer önskvärt.
Det är kanske bra att uppdatera din inställning lite?

Trafikförordningen 7kap 1p:
Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen. Den som åker rullskidor, rullskridskor eller liknande och som färdas med högre hastighet än gångfart ska dock färdas längst till höger om det är lämpligare.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Det är kanske bra att uppdatera din inställning lite?

Trafikförordningen 7kap 1p:
Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen. Den som åker rullskidor, rullskridskor eller liknande och som färdas med högre hastighet än gångfart ska dock färdas längst till höger om det är lämpligare.
Min inställning har inget att göra med vad lagtexten säger.
Om du läser vad jag skrev och jämför med vad som står i den lagtexten du själv refererade till så ser du att det står: om möjligt.
Det innebär att man kan använda andra sidan om det är nödvändigt.
Dessutom finns det inget straff för att inte gå på vänstra sidan.
 
  • Gilla
jim_b och 3 till
  • Laddar…
Det står också ska.

Vilket av dessa som "vinner" står kanske i förarbetena, som jag inte läst. Annars kanske det tyds av domstol, om någon som går på högerkanten vållar en olycka.
 
kashieda kashieda skrev:
Det står också ska.

Vilket av dessa som "vinner" står kanske i förarbetena, som jag inte läst. Annars kanske det tyds av domstol, om någon som går på högerkanten vållar en olycka.
Jag tänker och orkar inte tjafsa och vi är inne på en meningslös diskussion, bland annat för att gärningen som sådan inte är straffbelagd, men eftersom det står ”ska om möjligt” i lagtexten så är det inte tvingande.

Om en gående skulle vara vållande till en trafikolycka på grund av att denne går på höger sida, trots att det ”är möjligt” att istället gå på vänster sida, så skulle det, eventuellt, kunna bli att den gående blir misstänkt för vårdslöshet i trafik.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Ska vi diskutera gående som "vuxen med barnvagn som tydligen är bepansrad" eller gående som "motionsspringaren med trafikuppsikt som tar den vanliga rundan" tycker ni?
Samma sak med cyklister för den delen. Ser jag tant Agda eller farbror Bertil eller en förskoleklass på utflykt så är min beredskap överbelastad jämfört med om jag ser en klunga landsvägscyklister eller en pendelcyklist.
Dessa är olika varianter på trafikanter som det ganska lätt går att se skillnad på. När det kommer till bilen och att se vilken nivå det är på föraren så är det helt hopplöst. För föraren syns inte. Och döda vinkeln är vad jag vet aldrig någonsin utmärkt utanför en bil eller lastbil så hur i hela friden ska någon veta om man befinner sig i den? Och jag vill inte heller höra hur jobbigt det är att fordon utan en stor förbränningsmotor inte hörs och därför inte existerar eftersom alla bilförare arbetar uteslutande med hörseln? (då undrar jag varför vi har syntest och trafikskyltar istället för hörseltest och högtalarstolpar ute i verkligheten?)
Cyklister har trafikregler att förhålla sig till men inget krav på att veta om att de ens existerar för att framföra sina fordon så tills dess att det är en öronmärkt del av skatten (som naturligtvis då måste höjas) för att få en riktigt trafikutbildning i låg/mellan/hög-stadiet/gymnasiet så kommer det inte vara så hög efterlevnad av trafikregler som bilister önskar. (själv vore jag glad om de kunde börja med att hålla hastighetsgränserna och avstånd till oskyddade trafikanter.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.