Att konstatera att behovet finns verkar vara alltför komplicerat.

Jag kan tipsa om www.cyklistbloggen.se.
 
engs
svartöra svartöra skrev:
Detta vill Transportstyrelsen tydligen ändra tillbaka igen.


[länk] (sid 7-8)
Transportstyrelsen verkar nämligen anse att det är bättre att cyklisterna trängs på cykelbanan så att de synliggör behov av att utöka och förbättra infrastrukturen för cykel.
Tänk att den betongklossen gör nått vettigt för en gångs skull, kommer säkert från en surgubbe i bil (som jag alltså) som mest irriterar sig på cyklister parallellt med fina nya cykelbanor. Men som sen måste hitta på nått snömos till argument för att få igenom förslaget inför alla myndighetsaktivister.

Idag var en bra dag i morgontrafiken och samarbetet mellan olika transportslag, alla cyklisterna jag såg använde cykelbanor där det finns sådana. Tom cyklisterna i neonrosa tights.
 
Det på den listan över böter som jag har fått böter för, är bristfällig belysning efter mörkrets infall. (jobbfordon så det lämnade jag glatt till chefen) Att jag har cyklat på gågator är faktiskt en osäker källa till böter då jag har varit ett fordon med leverans till adress... Hmm?
Däremot så brukade jag se 80% avbockat från listan av bilisterna som irrade omkring i Göteborgs centralare delar varje dag.
Jag är mycket snällare nu, men jag håller hårdare på regler och utbildar de jag möter med gällande lagstiftning, vare sig de är bilister, cyklister eller fotgängare. Vilket jag tycker har gett effekt förunderligt nog? Kan bero på att det är en mindre stad där de flesta invånare har Facebook och faktiskt pratar med varandra om vad de lärt sig.
 
Nissens
Anna_H Anna_H skrev:
Den här tråden började som en sidodiskussion i tråden Jobbig granne

[länk]

/Moderator

--------



Jag dunkar ofta till bilar med handflatan när de kör för nära när jag är ute och cyklar. Smäller duktigt i bilen utan att skada den.
Du har inte funderat på att använda cykelbanan istället för att störa trafiken?
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du har inte funderat på att använda cykelbanan istället för att störa trafiken?
Cykeln är ett fordon. Har du provat att använda cykelbanan? De är oftast gjorda för promenadhastighet och ofta inte åtskilda från just gångbanor med resultatet att det är folk överallt. Bättre om motornfordon håller sig på motorvägen!
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Cykeln är ett fordon. Har du provat att använda cykelbanan? De är oftast gjorda för promenadhastighet och ofta inte åtskilda från just gångbanor med resultatet att det är folk överallt. Bättre om motornfordon håller sig på motorvägen!

Ska cyklister börja cykla på motorvägen nu också????
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Ska cyklister börja cykla på motorvägen nu också????
Det är väl ingen som skrivit det?
 
Jag pudlar på den, var nog lite tidigt idag;)
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Problemet är väl främst att vissa cyklister blir sura över att behöva anpassa farten till förutsättningarna. Var ute och gick på en delad gång och cykelväg med min då 4 åring som lärde sig cykla och hans kompis. Vi hade kommit fram till en korsande infart och stannat vid övergångsstället. Jag hör säkert ett pling i bakhuvudet men då min son och hans kompis lekt med sina ringklockor ganska mycket är det inget jag reagerar på utan har fullt upp med att förevisa hur man tittar åt båda hållen. Vi står nu i brädd så vi tar absolut upp all plats men när jag reser mig så blåser en nylonraket förbi mig med ca 2cm marginal i typ 50 km/h. Jag hinner inte mer än att bli förvånad innan det kommer en till (något långsammare) person men denna nöjer sig inte bara med att stryka förbi nära utan han puttar mig i ryggen hårt istället så jag faller över min son och när jag tittar bort efter honom hytter han med näven åt mig. Detta var en man i ca 50års åldern… :/
 
  • Arg
Calle Kula22 och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Jag pudlar på den, var nog lite tidigt idag;)
Gött att börja dagen med en pudel!:crysmile:(y)

Jag befann mig av olika orsaker i Albanien för några år sedan.
När jag kommer körandes på motorvägen så ser jag plötsligt en cyklist där!
Oj, tänkte jag, vilken dåre. När jag kommer närmare ser jag att han cyklar MOT trafiken.
På motorväg! :crysmile::crysmile:
Efter en kort stund ser jag en till, o en till.
Alla cyklar mot trafiken!! Ingen bryr sig.
Inte ens poliserna som jag ser att de inte kan undgå cyklisterna.
Men i Albanien kan allt hända förstod jag snart.:cool:

(Skulle kunna skriva hyllmeter om bara trafiken i det landet o den resan.)
 
Jag personligen är för lat för att argumentera för mina rättigheter att vara på vägen dimensionerad för snabb och tung trafik när cykelbanan är i bra skick, men när den är gravt eftersatt eller full av glassplitter så är den faktiskt sett inte en cykelbana längre och då tar jag plats bland de lite tyngre fordonen på en jämförelsevis jämn och ren asfalt.
Just det där med att ta plats är spännande. Jag åker lika fort/sakta som en epa eller en jänkare på cruising men istället för att vänta på tillfälle att köra om med marginal så är normen att inte passera mittlinjen vid omkörningar... Känns säkert och tryggt för bilisten i en stålbur men väldigt inte säkert och tryggt för cyklisten. Så jag håller minst en meter från kantlinjen för att tvinga ut omkörande i mötande fil åtminstone med den delen av bilen föraren sitter i. Det är ett psykologiskt val av mig för att få plats att inte bli mosad.
Och ja, reglerna säger att man skall hålla sig till höger så långt det är säkert. För mig är en meter marginal säkert. Och det är upphinnande fordon som har skyldighet att inte köra in i framförvarande fordon...
 
  • Gilla
  • Älska
tompaah7503 och 6 till
  • Laddar…
T
Nissens Nissens skrev:
Du har inte funderat på att använda cykelbanan istället för att störa trafiken?
Det är märkligt hur lättkränkta många trafikaner (av alla slag) är. Varför är det så svårt att samsas? Hur kan man bli mer kränkt av en eller några cyklister än av en bilkö, olycka, vägarbete, traktor eller något annat som gör att man inte får köra så fort och fritt man vill?

Har du själv funderat på att stanna hemma istället för att störa trafiken?
 
  • Gilla
Strontus och 4 till
  • Laddar…
engs
T TypRätt skrev:
Problemet är väl främst att vissa cyklister blir sura över att behöva anpassa farten till förutsättningarna. Var ute och gick på en delad gång och cykelväg med min då 4 åring som lärde sig cykla och hans kompis. Vi hade kommit fram till en korsande infart och stannat vid övergångsstället. Jag hör säkert ett pling i bakhuvudet men då min son och hans kompis lekt med sina ringklockor ganska mycket är det inget jag reagerar på utan har fullt upp med att förevisa hur man tittar åt båda hållen. Vi står nu i brädd så vi tar absolut upp all plats men när jag reser mig så blåser en nylonraket förbi mig med ca 2cm marginal i typ 50 km/h. Jag hinner inte mer än att bli förvånad innan det kommer en till (något långsammare) person men denna nöjer sig inte bara med att stryka förbi nära utan han puttar mig i ryggen hårt istället så jag faller över min son och när jag tittar bort efter honom hytter han med näven åt mig. Detta var en man i ca 50års åldern… :/
Tyvärr ett vanligt hyckleri och dubbelmoral bland tights-tarzans. När de kör på vägarna ska bilar anpassa sig efter cyklarna. Helst ska de ligga två-tre i bredd också.
När de kör på cykelväg så ska alla andra där vara på absolut helspänn och beredda att hoppa i diket när tour-de-france-livearen kommer i sitt laxrosa ställ med hängbuken vilande på ramen.

Av en ren slump, är det alltid alla andra trafikanters fel... aldrig tights-tarzans.

OBS - ta inte åt dig om du är en helt vanlig cykelpendlare som följer trafikregler och använder cykelbanor där så finns.
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 170696 och 4 till
  • Laddar…
T
engs engs skrev:
OBS - ta inte åt dig om du är en helt vanlig cykelpendlare som följer trafikregler och använder cykelbanor där så finns.
Man följer trafikreglerna även om man inte alltid använder cykelbanor. Det låter som att du tycker att du är viktigare än andra, dvs du beter dig precis som cyklisterna du tycker så illa om...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.