95 895 läst ·
1 428 svar
96k läst
1,4k svar
Bilar som kör för nära cyklist
Du kan som gående bli dömd för vårdslöshet i trafik om det anses att du varit vållande genom att gå på fel sida.K knipo skrev:
Berätta gärna om någon situation där det inte är möjligt att gå på vänster sida på en GC-bana, cykelbana eller vägbana utan är säkrare på den högra.
Det stycket gäller ju inte gående, bara cyklister.VidarH skrev:
Folk som inte brukar cykla borde prova det innan de klagar, det är få platser som har en genomtänkt cykelinfrastruktur. En kul utmaning är att cykla mellan Klaraborgs Herrgård och Hotell Bilan i Karlstad. De ligger i varsin ända av Drottninggatan. I tillägg sedan cykla lagligt till cykelställen vid bussterminalen.
Nu ska man ju slippa att cykla på vägbanan i möjligaste mån men ibland vore det trevligt med liten uppmaning om att hålla ut ordentligt. Där vi har torp är vägrenen ca 30 cm och inte roligt att bli omkörd av bil eller långtradare i 70-110 på 0,5-1 meters avstånd.
Jag misstänker att det måste ut fler cyklister på vägbanan. För det är ju där man ska vara? Annars är man ju ute i terrängen och i folks trädgårdar och det är nog inte alltid så populärt. Och ännu bättre om man använder samma vägbana som bilister för att öka trafikvanan hos dessa så att deras hjärnor inte ignorerar trafik på två hjul som irrelevant i trafikmiljön...nikasp skrev:
Givetvis håller man ut, är det barn så extra mycket samt krypkörning.nikasp skrev:
Sen har man alla dessa cyklister som inte använder cykelväg när det finns utmärkta, nybyggda och knappt använda sådana. Oftast typen generiska "småknubbig mellanchef/linkedinfloskelmaskin", som tror han (nästan alltid en han) är på tour de france och utspökad som det, för denna cyklar 5km till jobbet när det är fint väder.
Pendlar genom en stadsdel till o från jobbet där det är 50, det finns utmärkta cykelvägar bredvid, lik förbannat ska typen ovan absolut befinna sig på vägbanan. Helst två i bredd dessutom.
Betyder inte att man ska passera på ½-metrers avstånd för det men de kan gott få ett väl valt finger när man (säkert) passerat idioterna.
Ja jag vet att det är OK enligt lagen att köra där som cyklist även när det finns en cykelbana parallellt, det är fullt möjligt att vara en idiot trotts att man inte bryter mot lagen.
Redigerat:
engs skrev:
"Givetvis håller man ut, är det barn så extra mycket samt krypkörning."
"Pendlar genom en stadsdel till o från jobbet där det är 50, det finns utmärkta cykelvägar bredvid, lik förbannat ska typen ovan absolut befinna sig på vägbanan."QUOTE]
Du börjar med att säga att du undviker att köra för fort och för nära barn, för att sedan i nästa srycke fördömma att lite snabbare cyklister gör samma bedömning som du själv?
Förstår jag dig rätt? Det är en vanlig inställning tyvärr ute på vägarna...
Nu är du bara barnslig.
Har du provat att cykla den sträckan ifråga? Det finns många orsaker till att undvika en cykelbana oavsett hur nybyggd den är.
Hur mycket farthinder, rödljus, onödiga svängar, potthål, buskage, stenar, parkerade bilar, rullgrus, busshållplatser och skyltar i huvudhöjd eller mitt i körbanan har du på sträckan du upplever det som ett problem att dela trafikutrymmet med andra trafikanter?
Har du provat att cykla den sträckan ifråga? Det finns många orsaker till att undvika en cykelbana oavsett hur nybyggd den är.
Hur mycket farthinder, rödljus, onödiga svängar, potthål, buskage, stenar, parkerade bilar, rullgrus, busshållplatser och skyltar i huvudhöjd eller mitt i körbanan har du på sträckan du upplever det som ett problem att dela trafikutrymmet med andra trafikanter?
Den enda orsaken på just den sträckan är att de på cykelbanan troligen måste se sig för lite extra vid anslutande vägar. Det kan inte vara en (giltig) anledning att undvika dessa.
Har du någon förklaring till varför man kör två, ibland fler ändå, i bredd?
Har du någon förklaring till varför man kör två, ibland fler ändå, i bredd?
Men om det är tour de France cyklister så går det väl i 50 km/h och då är de inte i vägen mer än andra bilar?engs skrev:
Två i bredd tycker jag själv är bättre än två i rad. Många MC kör på liknande sätt har jag noterat. Ska jag köra om två i bredd blir det uppenbart för mig att jag gör en omkörning där jag är ansvarig för att se upp för mötande trafik samt hålla avstånd till sen jag kör om. En ensam cyklist eller två i rad blir lätt att en bil antingen stryker tätt förbi den eller går ut lite i mötande körbana och ställer till det för mötande trafik. Allt med resonemanget att det är cyklisten som är ivägen och jag ”ska bara” ta mig förbi. Tror jag. Jag försöker sätta mig in i hur andra kanske resonerar som resulterar i detta beteende.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Jag satt med ett gäng cyklister och vi pratade om masskrascher i cykeltävlingar.
Då började jag prata om fågelflockar och hur tusentals fåglar kan flyga ihop utan att krocka, och så måttar jag med tummen och pekfingret och säger: "Och de har så här små hjärnor".
Tur att även cyklister har humor.
/W
Då började jag prata om fågelflockar och hur tusentals fåglar kan flyga ihop utan att krocka, och så måttar jag med tummen och pekfingret och säger: "Och de har så här små hjärnor".
Tur att även cyklister har humor.
/W