T tanaris skrev:
Jag cyklade en hel del där runt den tiden (samma kontor också, händelsevis :)). Det var generellt rätt läskigt, även om jag minns det som något mer problemfritt på morgnarna än på eftermiddagarna (jag cyklade via Västerbron). Många incidenter och nära ögat-upplevelser. Och så alla spårvagnsspår överallt.

Det verkar som jag mindes rätt, att de enkelriktade bron 2019. På tiden.

[länk]
Hittade ett gammal facebookinlägg om det hela

En skadad cykelhjälm som ligger på stenplattor vid en gräsbevuxen kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av Facebook-konversation angående en cykelolycka och dess konsekvenser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
En bekant blev påkörd i höstas av bilist som svänger höger utan att hålla koll på mötande cykelbana. Facit: alla utom två revben på högersidan brutna, lungan punkterad.

• Ledsen
  • Arg
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Jag skulle säga en yamaha xmax eller liknande säljs tusentals årligen här nere i städerna sen mc taxi är helt underbart att lyxa med otroligt poppis oss finansfolket då oftast på en Honda goldwing
Du blir av med körkortet på ett kick om du kör mot rött på en motorcykel. Samt du för inte köra på enkelriktade vägar

Miljöpartiet gjorde ju det lagligt att köra mot enkelriktat på många vägar i Stockholm. Vet inte om det var så bra. Jag har gjort det i alla år även innan det blev lagligt. Skillnaden är att jag gör det med respekt till bilarna som jag möter.

• Haha
CM1234
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
En bekant blev påkörd i höstas av bilist som svänger höger utan att hålla koll på mötande cykelbana. Facit: alla utom två revben på högersidan brutna, lungan punkterad.
Påföljd för billisten?

Edit: svänga vänster menar du va? Man korsar inte mötande cykelbanan om man svänger höger

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Påföljd för billisten?

Edit: svänga vänster menar du va? Man korsar inte mötande cykelbanan om man svänger höger
Jo, om den är dubbelriktad (vilket de flesta är).

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Du blir av med körkortet på ett kick om du kör mot rött på en motorcykel. Samt du för inte köra på enkelriktade vägar
Även körning mot rött med cykel kan ge samma resultat faktiskt.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Även körning mot rött med cykel kan ge samma resultat faktiskt.
Jo, eller gå full. Men i praktiken sker det aldrig

pacman42 pacman42 skrev:
Jo, om den är dubbelriktad (vilket de flesta är).
Du ser, dumt att köra mot färdriktningen på enkelriktande även om det är okej ur lagens menig. Jag skulle aldrig korsa en korsning i motsatt riktning. Däremot kanjag köra en kortare sträcka på enkelriktad cykelbana ett kortare tag tills det är lämpligt korsa gatan till rätta sida.

E
pacman42 pacman42 skrev:
Den regeln gäller bara i hastigheter över 70km/h
Nu sist då jag körde E6 genom Skåne så var bägge de inre körfälten nyasfalterade och ytterfilerna hade en äldre sorts asfalt.

Givetvis kör jag då på den nya asfalten som är tystare och sliter mindre på däcken då.

Nu är ju min bil extrautrustad med sidospeglar samt backspegel.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Du ser, dumt att köra mot färdriktningen på enkelriktande även om det är okej ur lagens menig. Jag skulle aldrig korsa en korsning i motsatt riktning. Däremot kanjag köra en kortare sträcka på enkelriktad cykelbana ett kortare tag tills det är lämpligt korsa gatan till rätta sida.
På platsen går den enda cykelbanan på bilistens högersida.

D Daniel 109 skrev:
Man måste inte blockera ett körfält bara för att man kan. En period fanns det vägar med då breda körfält att man kunde köra om bilar inom körfältet. Det var dock långt ifrån alla som insåg det. Nu är de ombyggd tall 2+1 vägar.

Ett körfält är normalt så pass brett att man kan köra om en cykel utan att passera mittlinjen eller ligga 10cm från cyklisten.
För cykel stämmer det, men för en motorcyklist så måste man, annars utsätter man sig själv för en rätt stor risk.

13-metersvägar med breda körfält togs bort just för att de var ett juridiskt minfält. Man får egentligen inte ligga två fordon i bredd i ett körfält, så omkörningar på dem var i princip inte tillåtna, rent juridiskt. Nu tillämpades inte reglerna så, vilket ledde till en skum gråzon. Därför byggde man om till 2+1. Det fanns också en anledning till till att de var dåliga: De var ursprungligen byggda some 1+1 med breda vägrenar, vilket innebär att de var byggda med lite vekare konstruktion på kanterna som inte tog så mycket trafik. När plötligt merparten av trafiken gick längs kanten så blev slitaget ett problem. Det löstes dock inte med 2+1, snarare tvärtom.

M maria01 skrev:
Sverige har ju otroligt breda vägar så jag ser inte problemet kan två gamla raggarbilar mötas på vägen så finns det plats för cyklister med här nere är det livsfarligt att cykla eller ens köra motorcykel på landsbygden för vägarna är så himla smala finns mängder med minnes stenar från döda cyklister
Internationellt sett har vi faktiskt smala vägar. Dock har vi mer välbyggda vägar, med trafiksäkrare konstruktion på både väg och kringutrustning.

A atomlab skrev:
Blir du lika förbannad när det ligger en traktor och tuffare på i 30 och inte åker in och släpper förbi? Han borde ju rimligtvis kunna köra på något skogsväg.
Fast de gånger jag åker långsamt (köra åkgräsklipparen till service, bil med fryst turbo eller igensotat kat...) så brukar jag stanna till ibland på lämplig plats och släppa förbi kön. Det är bara hyfs.

J Jeppson skrev:
Och de flesta cyklister i stan kan inte cykla. Verkar inte som de behöva stanna vid varken stopp plikt eller rött ljus. Odödliga helt enkelt..
Speciellt cyklister i grupp, då verkar det inte finnas någonting i hela världen förutom de själva...

Jag kör iof mot rött om det är fritt och riskfritt.
Dagens tips: Sluta med det. De tar ditt körkort för bil om de tar dig, även om det inte finns ett fordon inom ett mils radie.

D Daniel 109 skrev:
Skulle du stanna vid rödljus om du måste stanna och trycks på en knapp på andrasidan vägen? Alternativt inte ha en aning om trafikljuset detekterat fordonet.
Stanna inte prcis vid linjen, utan ett par meter bak, så detekterar den dig. Ibland ser su spår i asfalten där slingorna är nerfrästa, det ser ut som fyrkantiga öglor.

Kom precis hem från en bilresa från Stockholm till Göteborg. Folk kan inte köra motorväg. På 110 väg kör de om folk som kör 100 i exakt 110. Det tar dem alltså en sjuk långtid att komma om bilen. Detta är sjukt irriterande...
Edit: ännu värre när de slänger sig ut när man kommer och såsar om den de ska köra om så man tvingas bromsa
Eller de som såsar sig om, för att sedan lägga sig framför och kör ännu långsammare än vad jag gjorde från början...

Faktum är att det är ganska sällan det är värt besväret/risken att göra en omkörning. Man vinner ganska lite på det, ofta bara att man står en bil längre fram i kön vid nästa stopp.

Symbolen i marken säger riktningen. Iaf här i Stockholm. Är det dubbelriktat så är det två symboler som pekar i varsin riktning och/eller pilar i båda riktningar. Samt mittlinje
Nej, skyltning och vägmarkerings utseende är reglarat i lag på nationell nivå, och kommuner kan inte hitta på egen. Det innebär tex att jag är tveksam till att "Fru Gårman" är gällande (de kan ha lagt till den, det är några år sedan jag jobbade med det). Parkering för miljöbil och familjeparkering är inte gällande, de är bara rekommendationer utan juridisk innebörd.

P Pin skrev:
Vi vet föga om vilka samhällsbärande funktioner förarna med bakvänd keps i sina ombyggda V70, pickisar eller SUVar med LGF skylt bak har,:cool: Dessa tycks ju finnas fler av än ”riktiga” traktorer idag.
Fast LGF-skylten är det enda som är långsamt på dem. Jag har blivit omkörd av Nissan Kingcab-epa när jag låg i 80 på en ganska slingrig 70-väg, av en 16-åring som inte ens behövt göra en uppkörning och vars enda övningskörning antagligen skett i Mario Cart...

Och, som traktor betraktat, enda gången man ser dem på en åker är när de lekt rally och kört av vägen...

D Daniel 109 skrev:
Du ska ligga till höger om det inte finns en bra anledning till det. Enligt mitt tycke är det idioti att tillåta omkörning till höger.
Bara tillåtet i låga hastigheter och när det är separata filer.

A Argastesnickaren skrev:
[länk]
Man ska alltid ta vad polisen tycker med en nypa salt, det är inte deras uppgift att tolka lagan, det är rättens sak.

Det där är ju lite galet, om det följdes strikt skulle 70 procent av alla uteserveingar få tas bort. De får väl köra en i taget
Upplåtelser för uteserveringar ställer ofta sådana krav, men sedan tenderar uteserveringarna att "översvämma", och kommunerna är för dåliga på att inspektera och att dra in upplåtelser när de inte sköter sig. Har jobbat med det också en gång i tiden...

A atomlab skrev:
Regeln säger att det skall vara minst 120cm brett.
Nja. Regeln är vad som sägs i villkoren på upplåtelsen, vilken är baserad på den rekommendationen. Det kan, beroende på hur omgivningen ser ut, vara mer eller mindre.

pacman42 pacman42 skrev:
Det är rätt fascinerande att vilister har så dålig koll på trafikreglerna. Där jag bor skulle jag bli påkörd direkt om jag propsade på att följa högerregeln också. Vissa vägar och gator är uppenbarligen inofficiell huvudled.
I T-korsningar har jag gett upp helt om att propsa på högerregeln. Kommer jag i "benet" på korsningen så släpper jag fram de som kommer från höger.

pacman42 pacman42 skrev:
Precis, man kan inte som bilist räkna med att andra följer reglerna, gör man det så blir man kuggad.
De pratar mycket om defensiv körning, och gör det genom att lista en lång lista av saker som man ska tänka på. För mig är defensiv körning mycket enklare: "Det är jag som ansvarar för min säkerhet. Jag kan hoppas att andra sköter sig, men jag kan inte lita på det.".

Det blir du om du kör mot rött på cykel också.

Dessutom, man för köra på enkelriktade vägar med MC, fast bara åt ena hållet.

En annan bra grej med MC i storstad är att filtering är tillåtet, så länge man håller sig till höger om fillinjen. Man kan alltså smita mellan i bilköer.

E El-Löken66 skrev:
Nu sist då jag körde E6 genom Skåne så var bägge de inre körfälten nyasfalterade och ytterfilerna hade en äldre sorts asfalt.

Givetvis kör jag då på den nya asfalten som är tystare och sliter mindre på däcken då.
Tror inte det var olika sorter, bara att bindemedlet på ytan inte slitits bort än. Ytterligare en grej jag jobbat med...

• Gilla
VidarH och 2 till
  • Laddar…
Det är definitivt tillåtet att ligga flera fordon i bredd i ett körfält.

Det kvittar var man stannar när det gäller att bli detekterad av trafikljus.

D Daniel 109 skrev:
Det är definitivt tillåtet att ligga flera fordon i bredd i ett körfält.

Det kvittar var man stannar när det gäller att bli detekterad av trafikljus.
Det sistnämnda stämmer faktiskt inte alltid. Man måste stanna i slingan och den går inte alltid ända ut i vägrenen, men oftast.

Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Inget val!?
Ännu ett Nissensfakta = fria fantasier?
För, vad vet du om alla bönders körvanor?

Dags att byta ämne och börja snacka om dödade fågelungar, igen?

Staffans
Haha, du har lustig humor. Även jordbrukare har bilar. Det verkar snarare vara du som inte har koll.

Nä, det där med att plåga djur är din avdelning, det är obegripligt att ni håller på med sånt. Varför svärtar du ner denna tråden med det??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.