96 019 läst ·
1 428 svar
96k läst
1,4k svar
Bilar som kör för nära cyklist
Möjligen om man följer trafikrytmen, men det är lika illa att störa trafiken genom att köra för sakta som att köra för fort. Man kan få böter för båda varianterna.D Daniel 109 skrev:
Hade cyklisterna hållit samma hastighet som övrig trafik när de blockerar vägen så hade det ju inte varit något problem…
Det vet du.Nissens skrev:
Varje gång du trampar i klaveret, byter du diskutionsämne. Det tror jag är så välkänt här på forumet, så exempel är överflödiga.
Vad har bönders bilar med din traktorhypotes att göra?
Staffans
Vet inte vad du pratar om. Jag kör bil, och stör inte någon trafik. Detta handlar om cyklister som fått för sig att det är ok att störa biltrafiken.pacman42 skrev:
Jag tränar på annat sätt, främst löpning, men det gör jag på platser som är lämpliga för det.
Helt rätt!J JohanLun skrev:
För flera år sedan körde en inhyrd företagsbuss om en cyklist i en svag öppen kurva, i slutet av omkörningen så fick dom möte så att bussen ”var tvungen” att gå in i sitt körfält.
Detta medförde att bussens bakände tryckte till cyklisten så att denne flög många meter.
Cyklisten blev rullstolsburen ett bra tag, tog över sex månader innan denne var tillbaka på jobbet.
Renoverare
· Stockholm
· 20 273 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 273 inlägg
Jag blir stoppad ca en gång per säsong l snitt för rödljuskörning (vissa år ingen gång, andra år, flera gånger). Aldrig ens fått böter. Peppar, peppar.T Troberg skrev:För cykel stämmer det, men för en motorcyklist så måste man, annars utsätter man sig själv för en rätt stor risk.
13-metersvägar med breda körfält togs bort just för att de var ett juridiskt minfält. Man får egentligen inte ligga två fordon i bredd i ett körfält, så omkörningar på dem var i princip inte tillåtna, rent juridiskt. Nu tillämpades inte reglerna så, vilket ledde till en skum gråzon. Därför byggde man om till 2+1. Det fanns också en anledning till till att de var dåliga: De var ursprungligen byggda some 1+1 med breda vägrenar, vilket innebär att de var byggda med lite vekare konstruktion på kanterna som inte tog så mycket trafik. När plötligt merparten av trafiken gick längs kanten så blev slitaget ett problem. Det löstes dock inte med 2+1, snarare tvärtom.
Internationellt sett har vi faktiskt smala vägar. Dock har vi mer välbyggda vägar, med trafiksäkrare konstruktion på både väg och kringutrustning.
Fast de gånger jag åker långsamt (köra åkgräsklipparen till service, bil med fryst turbo eller igensotat kat...) så brukar jag stanna till ibland på lämplig plats och släppa förbi kön. Det är bara hyfs.
Speciellt cyklister i grupp, då verkar det inte finnas någonting i hela världen förutom de själva...
Dagens tips: Sluta med det. De tar ditt körkort för bil om de tar dig, även om det inte finns ett fordon inom ett mils radie.
Stanna inte prcis vid linjen, utan ett par meter bak, så detekterar den dig. Ibland ser su spår i asfalten där slingorna är nerfrästa, det ser ut som fyrkantiga öglor.
Eller de som såsar sig om, för att sedan lägga sig framför och kör ännu långsammare än vad jag gjorde från början...
Faktum är att det är ganska sällan det är värt besväret/risken att göra en omkörning. Man vinner ganska lite på det, ofta bara att man står en bil längre fram i kön vid nästa stopp.
Nej, skyltning och vägmarkerings utseende är reglarat i lag på nationell nivå, och kommuner kan inte hitta på egen. Det innebär tex att jag är tveksam till att "Fru Gårman" är gällande (de kan ha lagt till den, det är några år sedan jag jobbade med det). Parkering för miljöbil och familjeparkering är inte gällande, de är bara rekommendationer utan juridisk innebörd.
Fast LGF-skylten är det enda som är långsamt på dem. Jag har blivit omkörd av Nissan Kingcab-epa när jag låg i 80 på en ganska slingrig 70-väg, av en 16-åring som inte ens behövt göra en uppkörning och vars enda övningskörning antagligen skett i Mario Cart...
Och, som traktor betraktat, enda gången man ser dem på en åker är när de lekt rally och kört av vägen...
Bara tillåtet i låga hastigheter och när det är separata filer.
Man ska alltid ta vad polisen tycker med en nypa salt, det är inte deras uppgift att tolka lagan, det är rättens sak.
Upplåtelser för uteserveringar ställer ofta sådana krav, men sedan tenderar uteserveringarna att "översvämma", och kommunerna är för dåliga på att inspektera och att dra in upplåtelser när de inte sköter sig. Har jobbat med det också en gång i tiden...
Nja. Regeln är vad som sägs i villkoren på upplåtelsen, vilken är baserad på den rekommendationen. Det kan, beroende på hur omgivningen ser ut, vara mer eller mindre.
I T-korsningar har jag gett upp helt om att propsa på högerregeln. Kommer jag i "benet" på korsningen så släpper jag fram de som kommer från höger.
De pratar mycket om defensiv körning, och gör det genom att lista en lång lista av saker som man ska tänka på. För mig är defensiv körning mycket enklare: "Det är jag som ansvarar för min säkerhet. Jag kan hoppas att andra sköter sig, men jag kan inte lita på det.".
Det blir du om du kör mot rött på cykel också.
Dessutom, man för köra på enkelriktade vägar med MC, fast bara åt ena hållet.
En annan bra grej med MC i storstad är att filtering är tillåtet, så länge man håller sig till höger om fillinjen. Man kan alltså smita mellan i bilköer.
Tror inte det var olika sorter, bara att bindemedlet på ytan inte slitits bort än. Ytterligare en grej jag jobbat med...
Varje gång har polisen varit bakom mig så jag inte sett. En gång var det en polis som frågade mig om jag är blind som inte såg honom. Upplyste han vänligt att bakåt är det rött och där ifrån kommer inget möte. Haha man såg hur dum han kände sig.
Suck, all trafik har rätt att vistas på vägen och all annan trafik "stör" varandra. Jag gissar att du är förbannad på A-traktorer också? Vägar är inte för enbart bilar!Nissens skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 273 inlägg
Han skulle väntat med omkörningen tills det gick köra om cyklisten utan möte. Olyckan ligger helt på bussföraren, han borde blivit straffad för vållade till kroppsskadaDemmpa skrev:
Helt rätt!
För flera år sedan körde en inhyrd företagsbuss om en cyklist i en svag öppen kurva, i slutet av omkörningen så fick dom möte så att bussen ”var tvungen” att gå in i sitt körfält.
Detta medförde att bussens bakände tryckte till cyklisten så att denne flög många meter.
Cyklisten blev rullstolsburen ett bra tag, tog över sex månader innan denne var tillbaka på jobbet.
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Helt klart ett sluttande plan om man börjar diskutera nytta.T tanaris skrev:
Hobbylantbrukare, som det finns gott om (inkl. jag), som kör traktor på vägarna.. samhällsnytta?
Hästägare som hämtar balar, samhällsnytta?
A-traktorer, samhällsnytta?
Gamla gubbar som kör till Konsum med sin 500 år gamla Volvo BM i 20 knyck, samhällsnytta?
Antingen har man laglig rätt att vara på vägen och då delar man den trafiksäkert och hänsynsfullt med andra trafikanter som också har samma rätt. Eller så har man inte laglig rätt att vara där och är inte där.
Där jag är uppväxt, samhälle på landsbygden/glesbygden, där var det vanligt att bönderna tog traktorn till affären för att handla. Å nej det var inte på vägen till/från åker-/skogsmark.Nissens skrev:
Där vi bor nu så är det några bönder som kör traktorn till/från affären å handlar.
Sedan finns det ett antal ungdomar som ”buskör”/nöjeskör med jordbrukstraktorer.
Det händer att 15-åringarna tar jordbrukstraktor till skolan där jag bor...Demmpa skrev:
Där jag är uppväxt, samhälle på landsbygden/glesbygden, där var det vanligt att bönderna tog traktorn till affären för att handla. Å nej det var inte på vägen till/från åker-/skogsmark.
Där vi bor nu så är det några bönder som kör traktorn till/från affären å handlar.
Sedan finns det ett antal ungdomar som ”buskör”/nöjeskör med jordbrukstraktorer.
Självklart skulle bussföraren väntat med omkörningen, i bästa fall en väntan på ca 800m å i värsta fall hade det inneburit en väntan på ca 6km (extremfall ca 1 mil), då under ”rusningstrafik” med sex bussar & flera hundra personbilar.AndersMalmgren skrev:
Nu blev det omledning av trafiken med en omväg på minimum en mil.
Definitivt inte. Trust me, trafikmätning med induktiv slinga kan jag, mycket väl.D Daniel 109 skrev:
Däremot så kan vissa moderna hojar med kolfiber typ överallt vara svåra att detektera, då det är metall som detekteras.
Well, man kan ha tur, men var medveten om att de kan ta ditt kort. Ibland har man tur, ibland inte, och de har rätten på sin sida. Cykelbrott spiller över på körkortet, tex är det ganska vanligt att de som cyklar fulla åker ditt för rattfylla och förlorar körkortet.AndersMalmgren skrev:
Japp, det var hans fel. Vid omkörning har man ansvaret att göra det säkert.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 273 inlägg
I praktiken blir ingen fälld för fylla på cykel. Man kan bli av med körkortet även om man är full gående i trafiken, men detta sker heller aldrig i praktiken.T Troberg skrev:Definitivt inte. Trust me, trafikmätning med induktiv slinga kan jag, mycket väl.
Däremot så kan vissa moderna hojar med kolfiber typ överallt vara svåra att detektera, då det är metall som detekteras.
Well, man kan ha tur, men var medveten om att de kan ta ditt kort. Ibland har man tur, ibland inte, och de har rätten på sin sida. Cykelbrott spiller över på körkortet, tex är det ganska vanligt att de som cyklar fulla åker ditt för rattfylla och förlorar körkortet.
Japp, det var hans fel. Vid omkörning har man ansvaret att göra det säkert.
Om du förlorar körkortet för att köra mot rött ska du ha oturen att träffa en riktigt tråkig polis, eller så är du uppkäftig.