Så det är själva anledningen till att man cyklar som är den inåtvuxna tånageln som klämmer?

På så sätt kan man ju dra det hur långt som helst. Åker man bil till landet/badplats/shopping center borde vara förbjudet under vissa tider då det finns folk som skall till jobbet. Och bara för att du jobbar just då så finns det faktiskt helt otroligt folk som inte har samma arbetstider som du. Kan även vara folk som har som yrke att cykla. Då tränar man på dagarna hur sjukt det än låter.

Tog bild på två bra exempel idag när jag gjorde en onödig körning till landet ( det är ju ren nyttokörning)

Samma väg. Båda 80km/h. Ena kan det lätt ligga 2 rader cyklister och man kan köra om utan problem. Bil kör på en kurvig landsväg med skog på båda sidor, inga synliga cyklister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Längre fram på samma väg och också 80km/h. Fick det inte lika lätt.

Vy genom bilfönster visar en landsväg med en bil och en cyklist vid sidan under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vissa vägar och gator är uppenbarligen inofficiell huvudled.
Ja, visst är det skönt att trafiken är självreglerande när väghållaren inte skyltar på ett rimligt vis?

Lite samma sak som det här med att man inte kör mot trafiken på en i alla avseenden utom regelmässigt enkelriktad cykelbana. I den kategorin kan jag rekommendera ett studiebesök på Liljeholmsbron i Stockholm nu. Där är gång-/cykelbanan på ena sidan avstängd och på den andra varnas det för att det är dubbelriktad trafik.

Jag tar det en gång till, det varnas för att cyklister nu kan väntas komma från fel håll, trots att det alltid är lagligt för dem att köra så.

• Haha
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Tydligt exempel på att verklighet och regler inte går ihop. Skulle det accepteras i biltrafik? Antingen är det enkelriktat eller också är det inte det.

T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, visst är det skönt att trafiken är självreglerande när väghållaren inte skyltar på ett rimligt vis?

Lite samma sak som det här med att man inte kör mot trafiken på en i alla avseenden utom regelmässigt enkelriktad cykelbana. I den kategorin kan jag rekommendera ett studiebesök på Liljeholmsbron i Stockholm nu. Där är gång-/cykelbanan på ena sidan avstängd och på den andra varnas det för att det är dubbelriktad trafik.

Jag tar det en gång till, det varnas för att cyklister nu kan väntas komma från fel håll, trots att det alltid är lagligt för dem att köra så.
Enkelriktades inte Liljeholmsbron för ett par år sen, med skyltar och allt? I så fall kan det vara vettigt att varna.

D Daniel 109 skrev:
Tydligt exempel på att verklighet och regler inte går ihop. Skulle det accepteras i biltrafik? Antingen är det enkelriktat eller också är det inte det.
Verkligen. Det har ju kommit flera andra exempel tidigare som inte accepteras på bilvägen, exempelvis stolpen mitt i cykelbanan (finns många av dessa i Göteborg också). Cykelbanan som inte går att nå när man kör norrut, den är uppenbarligen bara för södergående trafik, cykelbanan som slutar i mötande trafik osv osv...

Hur skulle det se ut för bilisterna om de fick en stolpe mitt i vägen, eller att vägen utan förvarning leder ut i mötande fil?

D Daniel 109 skrev:
Vad är det som inte går ihop? Trafiken är självreglerande i vissa frågor för att folk generellt inte är dumma i huvudet.

I Stockholm skyltas det exempelvis väldigt lite huvudledsskyltning, men folk tillämpar huvudledsregeln ändå när ena vägen är uppenbart större. Ända tills man krockar… :cool:

Samma saker med sådant som blixtlåsprincipen. Den tillämpades långt innan Vägverket hittade på en skylt för den.

Allt är helt enkelt inte styrt av regler. När reglerna brister utvecklas istället praxis för att få saker att funka. Rondellkörning är en annan sån sak som skulle kunna gå åt helvete om alla bara tillämpade reglerna.

T tanaris skrev:
Enkelriktades inte Liljeholmsbron för ett par år sen, med skyltar och allt? I så fall kan det vara vettigt att varna.
Det vore inte orimligt om det skett, men jag vet inte. Går förvisso över den närmast dagligen, men tänker inte på cykelskyltningen.

Just nu hoppas jag att den normalt inte är enkelriktad av staden, för det skulle förstöra humorn. ;)

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Därför att man ska sakta in och verifiera att allt är grönt. Jag fick tom anmärkning på att jag körde lite för snabbt genom korsningar på min uppkörning. Fick körkortet ändå som tur var (på andra försöket)
finns väl ingen anledning att sakta in om det t.ex. är helt fri sikt och tomt i korsningen.
Då tutar folk som ligger bakom och blir helt tokiga.
Självklart saktar man in om trafiksituationen kräver det. jag kan tycka att det är stressande när man ska ut i en stor korsning och cyklister kör mot rött. De är svårare att hålla koll på inne ifrån en bil. Gångtrafikanter rör sig ju inte lika fort så de är lite lättare att se.
många cyklister har ofta ingen lust att kliva av cykeln heller när de tänker passera ett övergångsställe för gångtrafikanter och kommer ibland i full fart. Varken bilister eller cyklister är felfria. Jag ser vansinniga manövrar dagligen och det är lätt att förstå att det sker olyckor titt som tätt.
på landsväg är ibland körbanan så trång att det är tveksamt om bilarna kan mötas på sina ställen. Då får man samsas om vägen.
Ibland har det hänt att cyklister kör om på 30-sträckor på insidan när det knappt finns knappt finns plats i väggrenen. Där kan man tycka att cyklisten bör hejda sig och ligga bakom tills det är fritt för omkörning. Precis som bilister inte bör köra om cyklist samtidigt som möte på smal väg.

pacman42 pacman42 skrev:
Den regeln gäller bara i hastigheter över 70km/h

Och eftersom det diskuterades 3 filer 90-100 vägar på det inlägget som jag svarade på så var det väl helt korrekt????

A Argastesnickaren skrev:
Och eftersom det diskuterades 3 filer 90-100 vägar på det inlägget som jag svarade på så var det väl helt korrekt????
Jag ville bara belysa att det som diskuterades innan handlade om filkörning generellt.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det vore inte orimligt om det skett, men jag vet inte. Går förvisso över den närmast dagligen, men tänker inte på cykelskyltningen.

Just nu hoppas jag att den normalt inte är enkelriktad av staden, för det skulle förstöra humorn. ;)
Jag var med om en cykelolycka där 2011 då var det dubbelriktat och smalt som satan. Jag körde nedför mot Liljeholmen och helt plötsligt slängde sig en spendexraket ut i min fil för att köra om någon. Vart en jävla smäll tur man hade hjälm. Jag tog mig för egen maskin ner till jobbet (HM huvudkontoret precis efter bron). Tydligen gick jag runt där och verkade frånvarande så någon ringde ambulans :crysmile:

Det första jag mins är att jag ligger i ambulansen

• Wow
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Gick och kollade. Inga spår av enkelriktatskyltning nu. Borde tagit en bild på dubbelrikatskylten kanske, men det var inte den jag tittade efter.

T
A Argastesnickaren skrev:
Nej, det gjordes det inte. Det diskuterades upp t o m 70-vägar.

(Jag vet, för det var mitt inlägg du svarade på.)

• Gilla
Pin
  • Laddar…
T
Jag var med om en cykelolycka där 2011 då var det dubbelriktat och smalt som satan. Jag körde nedför mot Liljeholmen och helt plötsligt slängde sig en spendexraket ut i min fil för att köra om någon. Vart en jävla smäll tur man hade hjälm. Jag tog mig för egen maskin ner till jobbet (HM huvudkontoret precis efter bron). Tydligen gick jag runt där och verkade frånvarande så någon ringde ambulans :crysmile:

Det första jag mins är att jag ligger i ambulansen
Jag cyklade en hel del där runt den tiden (samma kontor också, händelsevis :)). Det var generellt rätt läskigt, även om jag minns det som något mer problemfritt på morgnarna än på eftermiddagarna (jag cyklade via Västerbron). Många incidenter och nära ögat-upplevelser. Och så alla spårvagnsspår överallt.

Det verkar som jag mindes rätt, att de enkelriktade bron 2019. På tiden.

https://www.battrestadsdel.se/hager...men/cykelbanor-pa-liljeholmsbron-enkelriktas/

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Sluta vara ett sådant stolpskott, finns inget bättre färdmedel i en storstad än cykel. Plus att det är miljövänligt
Jag skulle säga en yamaha xmax eller liknande säljs tusentals årligen här nere i städerna sen mc taxi är helt underbart att lyxa med otroligt poppis oss finansfolket då oftast på en Honda goldwing

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.