Nissens Nissens skrev:
Trevlig prick du är.
Storstad??? Vem pratar om storstad??
Vi diskuterar cyklister som stör biltrafiken. Det gör de knappast i storstäderna…

Du bor väl i Stockholm och tror att det är normen… det är dock bara en liten minoritet om typ 10% av Sveriges befolkning som bor där..
Tror nog en och annan bilförare i Stockholm inte skulle hålla med dig.

• Gilla
  • Arg
CM1234 och 2 till
  • Laddar…
T
Nissens Nissens skrev:
Du försöker få det till att du måste träningscykla i trafiken för att komma till jobbet. Stor skillnad mot traktorföraren som är på jobbet när hen kör traktorn. Jordbrukaren har inget val, utan gör sitt jobb helt enkelt.

Du och andra som träningscyklar i biltrafiken gör inte det för att ni måste, det är ett val ni gör i brist på något(sunt förnuft, förstånd eller något annat fundamentalt).

Ser du verkligen inte den skillnaden själv så kan jag nog inte hjälpa dig med det…
Du fortsätter missa poängen helt. Vem har gett dig mandat att sitta och bestämma någon slags nyttopoäng för olika trafikslag? Varför ska cyklisten ta bussen när bilisten inte behöver det?

Jag måste inte cykla. Bilisten måste sannolikt inte åka bil. Det är högst tveksamt om alla traktorförare alltid måste ta traktorn.

Jag såg att du snurrade in dig ännu mer genom att påstå att vägarna var för bilar. Det är inte sant, de är till för fordon. Som t ex en cykel.

Men jag håller med om att det är något som brister någonstans. Vi är förmodligen oense om var.

• Gilla
Lilllen och 10 till
  • Laddar…
T
Nissens Nissens skrev:
Vi diskuterar cyklister som stör biltrafiken. Det gör de knappast i storstäderna…
Nejdå. Inte det minsta. Här är vi alla såta vänner, bilister som cyklister som fotgängare som motorcyklister :)

• Haha
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du försöker få det till att du måste träningscykla i trafiken för att komma till jobbet. Stor skillnad mot traktorföraren som är på jobbet när hen kör traktorn. Jordbrukaren har inget val, utan gör sitt jobb helt enkelt.

Du och andra som träningscyklar i biltrafiken gör inte det för att ni måste, det är ett val ni gör i brist på något(sunt förnuft, förstånd eller något annat fundamentalt).

Ser du verkligen inte den skillnaden själv så kan jag nog inte hjälpa dig med det…
Inget val?

Häst eller traktor
En traktor på varje åkerlapp eller en som bonden kör på allmän väg mellan
En sammanhållen odlingsyta utan landsväg som bryter upp eller flera ytor med väg mellan
Bonde eller annat yrke

Det finns troligen fler val bonden gjort. Men jag kanske har fel som tror på den fria viljan.

• Gilla
  • Arg
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
harry73
Vägar är inte avsedda för bilar, de är avsedda för alla fordon som får köra där. Så får en cykel, traktor, eller moppe färdas på vägen, ska bilister acceptera att de får dela vägutrymmet med dem. Och det betyder också anpassa hastighet, köra efter tills man kan köra om på ett säkert sätt och mycket mer.

• Gilla
  • Haha
Rabbithole och 18 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Borde inte alla bilister sakta ner till som mest 10 km/h i alla korsningar, där det kan komma djur eller oskyddade trafikanter?
Jo om trafiksituationen kräver det. Det kan vara skymd sikt, då är det väl krypköra som gäller. Är det däremot grönt och andra har väjningsplikt så bör man hålla hastighetsbegränsningen.

M mugatu skrev:
Jo om trafiksituationen kräver det. Det kan vara skymd sikt, då är det väl krypköra som gäller. Är det däremot grönt och andra har väjningsplikt så bör man hålla hastighetsbegränsningen.
M mugatu skrev:
Kör du 50 (på 50 väg) genom en korsning på uppkörningen kan jag lova dig det inte blir något körkort

• Gilla
  • Älska
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kör du 50 (på 50 väg) genom en korsning på uppkörningen kan jag lova dig det inte blir något körkort
varför då?

M mugatu skrev:
varför då?
Därför att man ska sakta in och verifiera att allt är grönt. Jag fick tom anmärkning på att jag körde lite för snabbt genom korsningar på min uppkörning. Fick körkortet ändå som tur var (på andra försöket)

Jag som bor där det saknas mittlinje på vägarna är rätt fascinerad över att bilisterna skall ligga så nära mig när jag cyklar. Man riskerar nämligen att kuggas på uppkörningen om man inte ligger i mitten på en sådan väg när det inte är något möte. Min erfarenhet är att de sällan ens är ute i mitten när de kör om mig på cykeln.

Det är rätt fascinerande att vilister har så dålig koll på trafikreglerna. Där jag bor skulle jag bli påkörd direkt om jag propsade på att följa högerregeln också. Vissa vägar och gator är uppenbarligen inofficiell huvudled. Som cyklist lär man sig att bilisterna inte följer reglerna när det andra fordonet är en cykel...

(Tillbaka till ämnet som tråden faktiskt handlar om).

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Därför att man ska sakta in och verifiera att allt är grönt. Jag fick tom anmärkning på att jag körde lite för snabbt genom korsningar på min uppkörning. Fick körkortet ändå som tur var (på andra försöket)
Precis, man kan inte som bilist räkna med att andra följer reglerna, gör man det så blir man kuggad. Man blir också kuggad om man inte "tar sin rätt", exempelvis om man inte svänger ut på motorvägen för att det kommer bilar bakifrån med högre hastighet. Det är detta som är det svåraste med att köra bil, det är inte reglerna som gäller utan hur man praktiserar dem.

mikethebik mikethebik skrev:
.

Samma fånerier som de som kör under lagstadgad hastighet och vägrar flytta på sig fast det finns plats.
pacman42 pacman42 skrev:
Precis, man kan inte som bilist räkna med att andra följer reglerna, gör man det så blir man kuggad. Man blir också kuggad om man inte "tar sin rätt", exempelvis om man inte svänger ut på motorvägen för att det kommer bilar bakifrån med högre hastighet. Det är detta som är det svåraste med att köra bil, det är inte reglerna som gäller utan hur man praktiserar dem.
Då blir du kuggad för att du inte anpassat din hastighet till trafiken på motorvägen, inget annat.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 2 till
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Då blir du kuggad för att du inte anpassat din hastighet till trafiken på motorvägen, inget annat.
Nej, inte om bilarna bakifrån kör för fort.

Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Öööh, det handlade om att träningscykla i biltrafiken…
Det vore trevligt om du presenterar vad det nu är träningscyklisterna producerar, eftersom jag så fint gav exempel på vad jordbruken producerar.
Bönder nöjeskör, även de.

Modifierad blå traktor med flera motorer under en tractor pulling-tävling inför publik.

Farmer John

• Haha
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Jordbrukaren har inget val, utan gör sitt jobb helt enkelt.
Inget val!?
Ännu ett Nissensfakta = fria fantasier?
För, vad vet du om alla bönders körvanor?

Dags att byta ämne och börja snacka om dödade fågelungar, igen?

Staffans

• Arg
CM1234
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.