T tanaris skrev:
Nej, det är ju inte ens olagligt att cykla berusad så länge man inte ställer till med något.
Man kan bli av med körkortet för cykla berusad utan att ställa till med något. Men mig veterligen har det aldrig skett i praktiken

Jag har cyklat rejält full och mot rött OCH blivit stoppad av polisen utan varken böter eller bli av med körkortet :)

• Gilla
  • Arg
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Har en polare som bötfällt flera lycrakrigare längs götgatans gångdel. Det är nästan så tillfredsställande att lyssna på reaktionerna att man vill sadla om.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har cyklat rejält full och mot rött OCH blivit stoppad av polisen utan varken böter eller bli av med körkortet :)
Att man ibland kommer undan med det innebär inte att det är lagligt.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man kan bli av med körkortet för cykla berusad utan att ställa till med något. Men mig veterligen har det aldrig skett i praktiken
Hur då?

T Troberg skrev:
T tanaris skrev:
Hur då?
Trafikförordningen, 3 kapitlet "Bestämmelser för trafik med fordon, gemensamma bestämmelser".
1 § Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.”

”Den vägtrafikant som i väsentlig mån brister i den omsorg och varsamhet som behövs för att undvika trafikolyckor kan dömas för vårdslöshet i trafik och få dagsböter. Det räcker dock inte med att vingla till på vägen utan cyklisten måste ha gjort sig skyldig till ett "medvetet risktagande", till exempel inte stannat vid stopplikt.”

https://www.mestmotor.se/automotors...gligt-regler-och-fakta-om-berusade-cyklister/

”Ytterligare en aspekt som man noga ska överväga som bilist – om man cyklar alkoholpåverkad – är att det kan leda till indraget körkort. Transportstyrelsen kan utreda och besluta om ett så kallat körkortsingripande om personen inte anses lämplig, efter exempelvis en dom om vårdslöshet i trafik (på cykel).”

”Rattfylleri gäller överallt, även på inhägnat område eller privat mark.” det är därför Trafikmagasinet (Perstad)
,
, Insider (Aschberg)
var i USA/Danmark och körde rattfulla.

T
Jag tänkte nog att om man bryter mot trafikregler (stopplikt) eller åker dit för vårdslöshet i trafik, så har man nog "ställt till med något" :)

Demmpa Demmpa skrev:
”Trafikförordningen, 3 kapitlet "Bestämmelser för trafik med fordon, gemensamma bestämmelser".
1 § Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.”

”Den vägtrafikant som i väsentlig mån brister i den omsorg och varsamhet som behövs för att undvika trafikolyckor kan dömas för vårdslöshet i trafik och få dagsböter. Det räcker dock inte med att vingla till på vägen utan cyklisten måste ha gjort sig skyldig till ett "medvetet risktagande", till exempel inte stannat vid stopplikt.”

[länk]

”Ytterligare en aspekt som man noga ska överväga som bilist – om man cyklar alkoholpåverkad – är att det kan leda till indraget körkort. Transportstyrelsen kan utreda och besluta om ett så kallat körkortsingripande om personen inte anses lämplig, efter exempelvis en dom om vårdslöshet i trafik (på cykel).”

”Rattfylleri gäller överallt, även på inhägnat område eller privat mark.” det är därför Trafikmagasinet (Perstad) [media], [media], Insider (Aschberg) [media] var i USA/Danmark och körde rattfulla.
Fast i samma artikel skriver de ju "Cykla berusad när ingen olycka eller trafikbrott händer är alltså lagligt.".

T Troberg skrev:
Definitivt inte. Trust me, trafikmätning med induktiv slinga kan jag, mycket väl.

Däremot så kan vissa moderna hojar med kolfiber typ överallt vara svåra att detektera, då det är metall som detekteras.

Well, man kan ha tur, men var medveten om att de kan ta ditt kort. Ibland har man tur, ibland inte, och de har rätten på sin sida. Cykelbrott spiller över på körkortet, tex är det ganska vanligt att de som cyklar fulla åker ditt för rattfylla och förlorar körkortet.

Japp, det var hans fel. Vid omkörning har man ansvaret att göra det säkert.
Det normala är att slingan ligget en bit innan trafikljuset. Har det detekterat ett fotdon slår det om en gång. Man behöver inte stanna på slingan.

Du får cykla när du är full. Men om du bryter mot trafikregler kan körkortet ryka.

Imorgon ska jag ut på en tur med bilen och jag kommer att träffa på semestercyklister längs den vägsträckan.
Det. Vet. Jag.
Likaså kommer jag att bli omkörd för att jag såsar runt i skyltad hastighet. Och jag kommer att vänta med att köra om cyklister tills det är säkert för mig att ligga såpass långt till vänster i vägbanan under den stunden det tar mig att accelerera mig förbi med lätt gas. Och likförbannat kommer jag att se att bilarna bakom mig stryker så nära cyklisterna de bara kan när de kör om för att det kommer ett möte och de bara måååååste förbi nuuuuu.
Att cykla är frihet. Natur. Miljö. Ljud. Ljus. Dofter. Vyer. Stunder.
Att köra bil är frihet, ljud (i stereon), ljus (i ögonen), dofter (är det kopplingen?), vyer (va f..? Var det en till överkörd grävling?), stunder (kö igen...) så visst finns det likheter mellan dem. Skillnaden är att den ena motionerar regelbundet och den andra har bacongrill och ac...

Slutligen vill jag säga att det finns inget som heter bilväg. Lika lite som det finns lastbilsväg, traktorväg, bussväg, epaväg eller cykelväg.
Det finns motorväg, cykelbana, gångbana, häststig etc.
Alla fordon har rätt att befinna sig på körbanan om annat inte är angivet med korrekta skyltar.
Jag förundras över hur olidligt hemskt och förnedrande vissa medtrafikanter upplever att det är när det skyltas med 40 km/h förbi exempelvis vägbyggen. Jag har cyklat hela mitt liv och nu när jag har körkort (och prövotid) ser jag ännu fler dumma trafiklösningar runt om mig. Konfliktdesign ska bekämpas!

• Gilla
Lilllen och 7 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Har jag inte sagt?

Jetkokos Jetkokos skrev:
Fast i samma artikel skriver de ju "Cykla berusad när ingen olycka eller trafikbrott händer är alltså lagligt.".
Men du kan räkna med att åka dit om det händer en olycka, även om det inte var ditt fel.

D Daniel 109 skrev:
Det normala är att slingan ligget en bit innan trafikljuset. Har det detekterat ett fotdon slår det om en gång. Man behöver inte stanna på slingan.
I teorin, ja, men cyckla innehållar ganska lite metall, speciellt vissa moderna cyklar med kolfiber och stuff. Detekteringen är halvdan, och slingan går oftast inte hela vägen ut till kanten av underhållsskäl. Så, registreringen är lite skakig, och det säkra sättet att den ska märka dig är att stanna på slingan. Mätteknisk verklighet är inte lika ren som teorin.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Men du kan räkna med att åka dit om det händer en olycka, även om det inte var ditt fel.
Nu har jag inte följt denna del diskussionen.
Men varför skulle man ”åka dit” om cyklade trots att man druckit men inte på något sätt anses vållande?
Det gör man inte.
Antingen har man gjort fel o då kan man dömas för det, eller har man gjort rätt o då får man stå för det. Det finns inget mitt emellan.

Det har kanske redan skrivits, men det är INTE olagligt att cykla berusad.

hsd
Lustigt att polisen tagit kortet direkt vid cykelfylla här, inte mitt;), men vad vet jag kanske polisen gör fel:surprised:

hsd hsd skrev:
Lustigt att polisen tagit kortet direkt vid cykelfylla här, inte mitt;), men vad vet jag kanske polisen gör fel:surprised:
Det kan hända, precis som vid rödkörning. Det beror på hur du uppträder och vilken polis det är...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.