23 052 läst ·
49 svar
23k läst
49 svar
Bila upp källargolv
1. Isodränskivorna är både kapilärbrytande/Dränerande och kan därför ersätta ett lager med makadam. Jag gjorde själv så i källaren just för att slippa gräva ut 15-20cm till. Misstaget jag gjorde (med facit i hand) var att jag jämnade av jordlagret så det var helt i våg. Det hade varit lättare att gräva ur några centimeter extra och jämna av med singel/makadam. Eftersom isodränskivan är lite dyrare än vanlig cellplast (kolla S80 cellplast på byggmax) så la jag vanlig billigare cellplast i lager nr2 för att få tillräcklig isolering (dvs 2x100mm). Tycker du inte att du har höjd för dubbla lager isolering, lägg bara ett lager - det är ofantligt mycket bättre än inget alls.ThomasLindgren skrev:
Jag ville bara även jag hjälpa till att slå ett slag för cellplastisoleringen! Som nån skrev så tycker jag att du gott kan gjuta in slang även om den inte skall kopplas in. Då behöver du inte ångra dej efteråt. Man kan ju kolla in Blocket efter sånt. Det gör jag hela tiden. Så håller jag igen på min budget ganska bra faktiskt.
Hur ska jag veta hur långt vi vågar gräva ur då? Innerväggen var som sagt bara 17cm under gamla golvet, det är ju ingenting. Kan jag gräva vidare ändå? Ytterväggarna har vi ännu inte kollat hur långt ner de går.MathiasS skrev:1. Isodränskivorna är både kapilärbrytande/Dränerande och kan därför ersätta ett lager med makadam. Jag gjorde själv så i källaren just för att slippa gräva ut 15-20cm till. Misstaget jag gjorde (med facit i hand) var att jag jämnade av jordlagret så det var helt i våg. Det hade varit lättare att gräva ur några centimeter extra och jämna av med singel/makadam. Eftersom isodränskivan är lite dyrare än vanlig cellplast (kolla S80 cellplast på byggmax) så la jag vanlig billigare cellplast i lager nr2 för att få tillräcklig isolering (dvs 2x100mm). Tycker du inte att du har höjd för dubbla lager isolering, lägg bara ett lager - det är ofantligt mycket bättre än inget alls.
Vad är det för grejer jag behöver då? Så jag vet vad jag ska kolla efter?oskis 123 skrev:Jag ville bara även jag hjälpa till att slå ett slag för cellplastisoleringen! Som nån skrev så tycker jag att du gott kan gjuta in slang även om den inte skall kopplas in. Då behöver du inte ångra dej efteråt. Man kan ju kolla in Blocket efter sånt. Det gör jag hela tiden. Så håller jag igen på min budget ganska bra faktiskt.
Grävde ur ca 40 cm vid en yttervägg och vi har inte kommit under väggen ännu, så betydligt mer positivt vad gäller ytterväggarna. Här ska det kunna sänkas ordentligt och få dit isolering. Innerväggarna får väl stå kvar på jorden som de gjort i 60 år?
Om det är praktiskt möjligt är det säkert inga problem att låta innerväggarna stå. Fundera dock över vilka av dom som kan vara bärande.
Vad gäller cellplast så är det 100mm skivor med tryckhållfasthet S80 eller S100 du ska leta efter. Finns också på byggmax för hyfsat rimliga pengar. Fabrikat på cellplasten är iprincip ointressant.
Isodrän/pordrän är dyrare än vanlig vit cellplast enligt ovan.
Vad gäller cellplast så är det 100mm skivor med tryckhållfasthet S80 eller S100 du ska leta efter. Finns också på byggmax för hyfsat rimliga pengar. Fabrikat på cellplasten är iprincip ointressant.
Isodrän/pordrän är dyrare än vanlig vit cellplast enligt ovan.
Den stora genomgående bärande väggen kommer det inte grävas ut helt runt om så det är ju alltid nåt.
Vad är det för grejer jag behöver till golvvärmen? Alltså det som kommer gjutas in, det som inte kommer att kunna fixas efteråt.
Vad är det för grejer jag behöver till golvvärmen? Alltså det som kommer gjutas in, det som inte kommer att kunna fixas efteråt.
Det enda du behöver nu är golvvärmeslang, 20mm är lämpligt. Slangen najar du fast i armeringsnätet. Ev kompletterar du med två kallbockfixturer (ett par tior styck) för att gå upp vinkelrätt ur golvet till en fördelare. Återigen, kolla på blocket. Det finns en hel del om man har lite tålamod. Jag köpte senast igår en oöppnad förpackning med 20mm slang från Roth, 120m. 10sek per meter betalade jag. Pris i nätbutik ungefär det dubbla. Du behöver 4m per kvm ungefär och bör lägga en slinga per rum.ThomasLindgren skrev:
Okej nu har jag lite att gå på då. Var nere och mätte och det är ca 45m2 som vi gräver ur, alltså ungefär 180 meter slang behöver jag. Tittade lite snabbt på Blocket och hittade Wirsbo/Golan 20mm för 8:-/metern, dock + frakt då det är en bra bit härifrån.
Kanske skulle snacka med svågern som är rörkrökare också, han skulle ju kunna fixa lite slang.
Kanske skulle snacka med svågern som är rörkrökare också, han skulle ju kunna fixa lite slang.
Hur blir det förresten med de vanliga elementen om man har golvvärme? Ska man slänga bort dem och bara köra på golvet? Finns ingen isolering på utsidan av källarväggarna.
I det utrymme där du lägger golvvärme tar du bort elementen, dom behövs inte. Har du vattenburna element på andra ställen i huset behöver du ju dock någon typ av shunt för att få lagom temperatur på vattnet till golvvärmen. Även sådana finns på blocket (http://www.blocket.se/vi/16427869.htm?ca=11_s&last=1).ThomasLindgren skrev:
Okej tackar för all info. Källarprojektet är i full gång nu, har rivit lite väggar och bilat upp en del, dock långt kvar. Håller på och jagar golvvärmeslang nu. 240m för 1920:- verkar vara den bästa dealen för tillfället.
Angående tidigare nämna innerväggar så kommer vi riva bägge. Den ena kommer sedan byggas upp på nytt med vanliga plåtreglar, efter golvet har gjutits. Den andra struntar vi i, blir mycket bättre och öppnare utan den.
Angående tidigare nämna innerväggar så kommer vi riva bägge. Den ena kommer sedan byggas upp på nytt med vanliga plåtreglar, efter golvet har gjutits. Den andra struntar vi i, blir mycket bättre och öppnare utan den.
Vad är ungefärligt pris för 3 m3 betong via betongbil?