23 052 läst ·
49 svar
23k läst
49 svar
Bila upp källargolv
Okej, då har jag ett hum om hur mycket det kommer gå på iaf.
Funderar lite över uppbyggnaden av det nya golvet. Har grävt ut ca 50 cm nu och då tänkte jag på följande vis:
100mm singel/makadam
100mm cellplast
golvvärmeslang
armering
80 mm betong
Nåt jag inte tänkt på, eller tänkt fel? Vill ha minst 20 cm högre takhöjd till slut.
Är 200mm singel/makadam ett måste? I sånt fall måste vi gräva ur 60 cm och vi närmar oss nog källarväggarnas djup.
Funderar lite över uppbyggnaden av det nya golvet. Har grävt ut ca 50 cm nu och då tänkte jag på följande vis:
100mm singel/makadam
100mm cellplast
golvvärmeslang
armering
80 mm betong
Nåt jag inte tänkt på, eller tänkt fel? Vill ha minst 20 cm högre takhöjd till slut.
Är 200mm singel/makadam ett måste? I sånt fall måste vi gräva ur 60 cm och vi närmar oss nog källarväggarnas djup.
Redigerat:
Det jag har fått lära mig är minst 100 mm.
om du kan sänka 5 cm till så kanske 100 mm grus, 10 cm pordränskiva eller liknande och sen en 5 cm frigolit. Det ger 15 cm isolering och vad jag utan att vara expert bedömmer är en god dränering också
om du kan sänka 5 cm till så kanske 100 mm grus, 10 cm pordränskiva eller liknande och sen en 5 cm frigolit. Det ger 15 cm isolering och vad jag utan att vara expert bedömmer är en god dränering också
Närmast den bärande innerväggen är det gjutet som en klack nån decimeter under betongen, för stabiliteten antar jag. Hur gör man då? Känns inte som att man kan bila bort det och gräva lika långt där.
Dags att ta tag i källarprojektet igen. Halva källaren ska grävas ur, drygt hälften av det är gjort nu. Ytterväggarna går väldigt djupt, djupare än de 60 cm som vi grävt ur nu, så inga problem där. Den bärande innerväggen går däremot bara 15-16 cm, sen en klack och sen bara sand och jord. Meningen är att takhöjden ska sänkas 20 cm till slut, och det klarar vi ju då inte med nuvarande innervägg. Hur ska vi göra för det? Mura eller gjuta en fortsättning? Vilka firmor gör sånt?
Detta är samma problem som jag har hos mig,ThomasLindgren skrev:Dags att ta tag i källarprojektet igen. Halva källaren ska grävas ur, drygt hälften av det är gjort nu. Ytterväggarna går väldigt djupt, djupare än de 60 cm som vi grävt ur nu, så inga problem där. Den bärande innerväggen går däremot bara 15-16 cm, sen en klack och sen bara sand och jord. Meningen är att takhöjden ska sänkas 20 cm till slut, och det klarar vi ju då inte med nuvarande innervägg. Hur ska vi göra för det? Mura eller gjuta en fortsättning? Vilka firmor gör sånt?
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/91746-graeva-ur-kaellare.html
så ser du hur jag gjorde för att lösa det problemet, finns även liknande fall i denna tråd
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/91820-kaellarprojekt-tvaettstuga-badrum.html
Detta har fungerar helt klockrent hos mig, men vissa verkar anse att detta inte är helt säkert.
Du får ingen garanti av mig men om jag skulle stöta på ett liknande problem i framtiden med
samma förutsättningar så skulle jag göra samma sak igen.
Läst igenom allt nu och det verkar ju mycket enklare än att gräva ur direkt under väggen. Dock är det nog fortfarande för avancerat för oss utan det är firma som gäller. Men jag går helst direkt till rätt hantverkare för att undvika en allt för saltad räkning. Är det murare som gäller då eller?
Källaren har fått stå halvt utgrävt ett tag nu men tänkte att jag skulle försöka göra en ordentlig budget innan vi drar igång igen.
45-50m2 är det som gäller.
10000:- 4m3 betong
2000:- 15-20cm makadam 8-16
1500:- Armering
5-6000:- 140mm S80 cellplast
2-2500:- 200m 20mm golvvärmeslang (blocket)
Vad mer behövs? Är priserna okej eller räknar jag fel?
Riktpriser för armering och cellplast hittar du på byggmax.ThomasLindgren skrev:Källaren har fått stå halvt utgrävt ett tag nu men tänkte att jag skulle försöka göra en ordentlig budget innan vi drar igång igen.
Lägg till en rulle åldersbeständig plast om du ska ha det?
Inget fix med avlopp i denna yta?
Bortforsling av utgrävt material?
Stödben för armeringen blir några hundringar för denna yta
Utrymmet är 12,70x3,90, så armeringen blir nog sex stycken 4,85x2,25-nät á 299:- = 1800:-MathiasS skrev:
Isoleringen får jag till ca 11x6,5 skivor i dubbla lager så ca 145 skivor á 42,95:- = 6230:-
En rulle plast = 349:-
Avlopp har fixats, ska iofs flyttas då det går rakt ner igenom utrymmet på två ställen nu. Men det fixar svågern som är rörmokare så det blir inga speciella kostnader.
Utgrävt material fyller vi upp tomten med.
Distansklossar á 2,45:- på Byggmax? Ett par hundringar uppskrivet.
Hur är priserna på betong och makadam?
Jag la makadam, sedan geotextilduk och därefter åldersbeständig plast. Ville försöka undvika att plastens skulle punkteras mot makadamet, vet ej om det var nödvändigt men jag har (hade) rätt stora problem med vatten i grunden.
Helt rätt att du satsade på isolering och golvvärmeslang, när man ändå håller på är det lika bra att satsa lite, du kommer inte vilja göra om det...
Helt rätt att du satsade på isolering och golvvärmeslang, när man ändå håller på är det lika bra att satsa lite, du kommer inte vilja göra om det...
Skippa plasten!