1 817 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Bevakning om elen stängs av?
Jag undrar om det finns ngt sätt att bevaka elförsörjningen om och när det blir problem med elförsrjningen till ett fritidshus och som varnar om problem uppstår. Jag vill undvika frostskador på vattenledningar mm. Tacksam för tips.
https://www.kjell.com/se/sortiment/.../ontech-gsm-9025-sms-fjarrstrombrytare-p50347
Finns säkert fler alternativ
Finns säkert fler alternativ
Jag har eon som nätleverantör och hos dem kan du anmäla dig under "Mina sidor" om att få information vid strömavbrott. Får alltid ett sms med information om strömavbrottet, när det startade och när det beräknas vara löst. Väldigt smidigt om du nu har elradiatorer som värmer huset.
Lite billigare än den ovan hänvisade till och mycket enklare, bara att plugga in i ett vägguttag, är Ontech GSM 9040. Brukar finnas hos Teknikmagasinet också.
Jag har mycket goda erfarenheter av Ontech-prylar, har själv 4 st som aldrig svikit.
Jag har mycket goda erfarenheter av Ontech-prylar, har själv 4 st som aldrig svikit.
Redigerat:
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
En Raspberry Pi som touchar en fil i din hemmaserver varje timme + ett skript som checkar att filen uppdateras och larmar vid behov. Kostar typ 500 kr, förutsätter dock internetabonnemang av något slag.
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 028 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 028 inlägg
de flesta internetuppkopplingar fallerar när strömmen går så till de 500 får man nog lägga kostnaden för en UPS iaf.p.lundgren skrev:
På landet har vi ontech:en som länkas i andra inlägget, tycker den har funkat bra men det gick oväntat fort att ta död på batteriet (tror det höll knappt 3 år), tycker det är en bra lösning om än lite dyr om man inte också nyttjar relät och tempmodulen.
/U
Tack för alla svar, värdefullt med tips. Ontech verkar vara lösningen eller liknande produkter skall kolla på dom. Problemet som sagt om elen lägger av i fritidshuset men inte ett generellt strömavbrott av större skala, det är säkrat.
Klicka här för att svara