Med 4mm höjskillnad behöver du inte lyfta kaminen, det där fixar lite snygga lister.

Vad gäller viktfördelningen så blir den ju allt mindre av ett problem ju längre bort från tyngdpunkten man kommer.
 
L Linnea O skrev:
Är krypgrund och oklar status på golvet under. Går inte att se konstruktionen underifrån från krypgrunden heller.
Sätt, som jag skrev tidigare, en stötta mellan bjälklag och marken under kaminen. Då lör eventuella problem med bjälklagets bärighet vara undanröjd.
 
GoC GoC skrev:
Sätt, som jag skrev tidigare, en stötta mellan bjälklag och marken under kaminen. Då lör eventuella problem med bjälklagets bärighet vara undanröjd.
...om marken inte är för mjuk förstås ;)
 
B Bjober skrev:
Jag tänkte mig nytt golv under hela ytan och så skjuta in den kapade skivan igen. Eller en plåt som nämnts.
Ja men det är nästan omöjligt att lägga ett klickgolv under en kamin. Hur skall du få ihop klickskarvarna?
 
ricebridge ricebridge skrev:
...om marken inte är för mjuk förstås ;)
Då får man gjuta en armerad betongplatta på några kvadratmeter :crysmile:
Kaminen med skorsten väger troligen närmare tio ton.....
 
  • Haha
ricebridge
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Med 4mm höjskillnad behöver du inte lyfta kaminen, det där fixar lite snygga lister.

Vad gäller viktfördelningen så blir den ju allt mindre av ett problem ju längre bort från tyngdpunkten man kommer.
Ja inte lär plattan göra någon nytta närmare en meter från punktbelastningen.
Och det är den lösning som ger minst arbete och kostnad. Några lister är allt som krävs för en godtagbar lösning.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Ja men det är nästan omöjligt att lägga ett klickgolv under en kamin. Hur skall du få ihop klickskarvarna?
Man skarvar ihop den sektionen som ska in under kaminen först, och skjuter sedan in rubbet. Ska göra så i mitt eget vardagsrum vilket år som helst nu.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Man skarvar ihop den sektionen som ska in under kaminen först, och skjuter sedan in rubbet. Ska göra så i mitt eget vardagsrum vilket år som helst nu.
Det kan vara gångbart, om man klarar av att skjuta in den delen under kaminen. Man får väl smörja med potatismjöl så det går enklare att skjuva in sektionen då den är ”ihop klickad”
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Det kan vara gångbart, om man klarar av att skjuta in den delen under kaminen. Man får väl smörja med potatismjöl så det går enklare att skjuva in sektionen då den är ”ihop klickad”
Man lyfter naturligtvis kaminen en bit först.
 
sunnis
GoC GoC skrev:
Det kan vara gångbart, om man klarar av att skjuta in den delen under kaminen. Man får väl smörja med potatismjöl så det går enklare att skjuva in sektionen då den är ”ihop klickad”
En lösning som funkar i svåra lägen där man inte kan klicka är att modifiera fjädern/noten så man kan skjuta ihop golvbrädorna utan att lyfta så fixar man låsningen med vanligt trälim.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Man lyfter naturligtvis kaminen en bit först.
Självklart, men det brukar vara ganska trögt att skjuva hela sektioner när golvet är ”ihopklickat” men det fungerar så klart med lite våld.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
det fungerar så klart med lite våld.
Det där är ju det första man får lära sig som hemmasnickrare! :crysmile::crysmile:
 
ricebridge ricebridge skrev:
Det där är ju det första man får lära sig som hemmasnickrare! :crysmile::crysmile:
Absolut, en avvägd mängd våld och några svordomar fixar det mesta ;)
 
GoC GoC skrev:
Absolut, en avvägd mängd våld och några svordomar fixar det mesta ;)
Avvägd...??
Hemmasnickrarens regelsamling:
1. Om skiten inte funkar, använd våld.
2. Om skiten ändå inte funkar, använd mer våld.
3. Upprepa steg 2 tills skiten funkar.
4. Klart! Fira med en öl.
 
Det känns som att jag har två alternativ:

1. Använda mig av befintlig platta. Såga denna rak i framkant så att jag kan lägga klickgolvet runt. Får sedan lösa så att det ser snygg ut med några lister i efterhand.
Fördel: har kvar plattan, om den behövs för att fördela tyngden.
Nackdel: inte lika snyggt som lösning 2.

2
a)
Lyfta kaminen, tar bort den gamla plattan, lägga in en bit av golvet under kaminen. Lägga golv runt med en liten glipa och sedan på med ett eldstadsplan.
b) Lyfta kaminen, ta bort den gamla plattan och lägga golvet under hela kaminen samtidigt som man lyfter. Sedan lägga på ett eldstadsplan.
Fördel: Snyggast
Nackdel: Ev behövs plattan för att fördela kaminens vikt över större yta. Oklar hur golvet ser ut under plattan, känns som att problem skulle kunna ”dyka upp”. Behöver ev staga upp i grunden.

Jag tycker att alternativ 2 helt klart känns snyggast...men är orolig för bärigheten i golvet och hur det ser ut under plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.