5 651 läst ·
46 svar
6k läst
46 svar
Betongplatta under kamin
Med 4mm höjskillnad behöver du inte lyfta kaminen, det där fixar lite snygga lister.
Vad gäller viktfördelningen så blir den ju allt mindre av ett problem ju längre bort från tyngdpunkten man kommer.
Vad gäller viktfördelningen så blir den ju allt mindre av ett problem ju längre bort från tyngdpunkten man kommer.
Ja inte lär plattan göra någon nytta närmare en meter från punktbelastningen.ricebridge skrev:
Och det är den lösning som ger minst arbete och kostnad. Några lister är allt som krävs för en godtagbar lösning.
Det kan vara gångbart, om man klarar av att skjuta in den delen under kaminen. Man får väl smörja med potatismjöl så det går enklare att skjuva in sektionen då den är ”ihop klickad”ricebridge skrev:
En lösning som funkar i svåra lägen där man inte kan klicka är att modifiera fjädern/noten så man kan skjuta ihop golvbrädorna utan att lyfta så fixar man låsningen med vanligt trälim.GoC skrev:
Det känns som att jag har två alternativ:
1. Använda mig av befintlig platta. Såga denna rak i framkant så att jag kan lägga klickgolvet runt. Får sedan lösa så att det ser snygg ut med några lister i efterhand.
Fördel: har kvar plattan, om den behövs för att fördela tyngden.
Nackdel: inte lika snyggt som lösning 2.
2
a)
Lyfta kaminen, tar bort den gamla plattan, lägga in en bit av golvet under kaminen. Lägga golv runt med en liten glipa och sedan på med ett eldstadsplan.
b) Lyfta kaminen, ta bort den gamla plattan och lägga golvet under hela kaminen samtidigt som man lyfter. Sedan lägga på ett eldstadsplan.
Fördel: Snyggast
Nackdel: Ev behövs plattan för att fördela kaminens vikt över större yta. Oklar hur golvet ser ut under plattan, känns som att problem skulle kunna ”dyka upp”. Behöver ev staga upp i grunden.
Jag tycker att alternativ 2 helt klart känns snyggast...men är orolig för bärigheten i golvet och hur det ser ut under plattan.
1. Använda mig av befintlig platta. Såga denna rak i framkant så att jag kan lägga klickgolvet runt. Får sedan lösa så att det ser snygg ut med några lister i efterhand.
Fördel: har kvar plattan, om den behövs för att fördela tyngden.
Nackdel: inte lika snyggt som lösning 2.
2
a)
Lyfta kaminen, tar bort den gamla plattan, lägga in en bit av golvet under kaminen. Lägga golv runt med en liten glipa och sedan på med ett eldstadsplan.
b) Lyfta kaminen, ta bort den gamla plattan och lägga golvet under hela kaminen samtidigt som man lyfter. Sedan lägga på ett eldstadsplan.
Fördel: Snyggast
Nackdel: Ev behövs plattan för att fördela kaminens vikt över större yta. Oklar hur golvet ser ut under plattan, känns som att problem skulle kunna ”dyka upp”. Behöver ev staga upp i grunden.
Jag tycker att alternativ 2 helt klart känns snyggast...men är orolig för bärigheten i golvet och hur det ser ut under plattan.