L Linnea O skrev:
Ska lägga nytt klickgolv, så behöver ha raka kanter på plattan tänker jag, för att få det snyggt.
Exakt så trodde jag i mitt huvud att ditt golvbyte innebar. Så då är onekligen enklast att såga den fyrkantig på alla tre kanter, lägg golvet och täck springan med därför lämplig snygg list.
Minst jobb och blir betydligt snyggare än den fula plattan du har i dag.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
L Linnea O skrev:
Ska lägga nytt klickgolv, så behöver ha raka kanter på plattan tänker jag, för att få det snyggt.
Då kommer saken onekligen i ett annat läge. Kolla bara hur mycket det nya golvet bygger upp, så det inte blir högre än plattan.
 
Hur mycket tror ni att jag vågar kapa den?
Reglerna säger att golvet behöver vara skyddat 30 cm framför kaminen. Vågar jag kapa ner så mycket?
 
L Linnea O skrev:
Hur mycket tror ni att jag vågar kapa den?
Reglerna säger att golvet behöver vara skyddat 30 cm framför kaminen. Vågar jag kapa ner så mycket?
Eldar man med ved kan det sprätta iväg rätt bra, ifall man glömmer stänga luckan.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Då kommer saken onekligen i ett annat läge. Kolla bara hur mycket det nya golvet bygger upp, så det inte blir högre än plattan.
Måste i så fall vara ett av världens tjockaste klickgolv ;)
 
Jag tänkte mest kopplat till hur stor plattan behöver vara för att fördela ut vikten från kaminen på tillräckligt stor yta

ricebridge ricebridge skrev:
Eldar man med ved kan det sprätta iväg rätt bra, ifall man glömmer stänga luckan.
 
Hur tjock är plattan? Hur mycket kommer det nya golvet att bygga? Det går inte att lyfta kaminen och dra ut plattan för att sedan palla under den lika tjockt som nya golvet. Lägga nytt golv runt kaminen, lyfta den igen och skjuta under ett nytt eldstadsplan i plåt.
Som någon skrev +/- 5mm ska inte vara några problem.
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Hur tjock är plattan? Hur mycket kommer det nya golvet att bygga? Det går inte att lyfta kaminen och dra ut plattan för att sedan palla under den lika tjockt som nya golvet. Lägga nytt golv runt kaminen, lyfta den igen och skjuta under ett nytt eldstadsplan i plåt.
Som någon skrev +/- 5mm ska inte vara några problem.
Men hur skall du kunna lägga ett klickgolv under en kamin? Det är för mig obegripligt i alla fall. Svårt att få ihop klickskarvarna när man inte kan vinkla upp ”brädorna”

Redigerad.
Jag läste ganska dåligt. Det är så klart en fungerande metod det du beskriver. Är bara att ta några delar av klickgolvet och lägga under kaminen, då blir så klart höjden exakt. Och en en plåt under kaminen är snyggt.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Plattan är 1,5 cm och nya golvet bygger 1,1 cm. Skulle det vara ok att ändra höjden några mm på kaminen alltså? Jag som innan jag skrev i den här tråden trodde att det var helt otänkbart. Om man lyfter kaminen något. Förstör man inte tätningen mot taket då?
Hur ser du på om plattan ev behövs för att fördela vikten över stötte golvyta?
 
Tack :D

GoC GoC skrev:
Exakt så trodde jag i mitt huvud att ditt golvbyte innebar. Så då är onekligen enklast att såga den fyrkantig på alla tre kanter, lägg golvet och täck springan med därför lämplig snygg list.
Minst jobb och blir betydligt snyggare än den fula plattan du har i dag.
 
GoC GoC skrev:
Men hur skall du kunna lägga ett klickgolv under en kamin? Det är för mig obegripligt i alla fall. Svårt att få ihop klickskarvarna när man inte kan vinkla upp ”brädorna”
Egentligen ska en kamin inte stå på golvet utan det ska kunna röra sig fritt, därför kan man lägga in golvbrädor under kaminen som den står på, sedan lägger man övriga golvet runt om kaminen med liten springa. Efter det skjuter man in eldstadsplanet i plåt som täcker allt ihop.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
L Linnea O skrev:
Plattan är 1,5 cm och nya golvet bygger 1,1 cm. Skulle det vara ok att ändra höjden några mm på kaminen alltså? Jag som innan jag skrev i den här tråden trodde att det var helt otänkbart. Om man lyfter kaminen något. Förstör man inte tätningen mot taket då?
Hur ser du på om plattan ev behövs för att fördela vikten över stötte golvyta?
Glömde givetvis fråga vad det är för konstruktion under kaminen, är det träbjälklag kanske det kan vara kinkigt. Men är det betongplatta så borde det gå bra.
Med golv och plåt så är du nära den ursprungliga höjden så det är absolut inget problem.
 
GoC GoC skrev:
Men hur får du en snygg skarv mot det nya golvet? I mitt huvud är det ett klickgolv av något slag. Är väl bara en plastmatta som snyggt och enkelt kan läggas in emot den där plattan.
Jag tänkte mig nytt golv under hela ytan och så skjuta in den kapade skivan igen. Eller en plåt som nämnts.
 
sunnis
L Linnea O skrev:
Plattan är 1,5 cm och nya golvet bygger 1,1 cm. Skulle det vara ok att ändra höjden några mm på kaminen alltså? Jag som innan jag skrev i den här tråden trodde att det var helt otänkbart. Om man lyfter kaminen något. Förstör man inte tätningen mot taket då?
Hur ser du på om plattan ev behövs för att fördela vikten över stötte golvyta?
Ingen fara, lyft kaminen. Dra ut golvskyddet, lägg klickgolvet under. Kan bli så att man får sätta ihop allt golv under kaminen innan och sedan skjuta in och det och sedan lägga/klicka golvet som vanligt.

Golvskyddet slänger du och köper ett i plåt som bara bygger 1-2mm. Då har du med golvfoam, klickparkett, plåt tillbaka på ca 15mm.
 
Är krypgrund och oklar status på golvet under. Går inte att se konstruktionen underifrån från krypgrunden heller. Huset är byggt 1996.

Hennke85 Hennke85 skrev:
Glömde givetvis fråga vad det är för konstruktion under kaminen, är det träbjälklag kanske det kan vara kinkigt. Men är det betongplatta så borde det gå bra.
Med golv och plåt så är du nära den ursprungliga höjden så det är absolut inget problem.
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Egentligen ska en kamin inte stå på golvet utan det ska kunna röra sig fritt, därför kan man lägga in golvbrädor under kaminen som den står på, sedan lägger man övriga golvet runt om kaminen med liten springa. Efter det skjuter man in eldstadsplanet i plåt som täcker allt ihop.
Jag redigerade mitt inlägg. Det var den bästa lösningen, lite mer jobb bara att lyfta kaminen, men resultatet blir så mycket bättre och snyggare. Höjden lär väl bli nästan exakt den samma då plåten är en halv centimeter tjock.
Helt klart värt den lilla insatsen att lyfta lite på kaminen. Två gånger.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.