5 651 läst ·
46 svar
6k läst
46 svar
Betongplatta under kamin
Exakt så trodde jag i mitt huvud att ditt golvbyte innebar. Så då är onekligen enklast att såga den fyrkantig på alla tre kanter, lägg golvet och täck springan med därför lämplig snygg list.L Linnea O skrev:
Minst jobb och blir betydligt snyggare än den fula plattan du har i dag.
Hur tjock är plattan? Hur mycket kommer det nya golvet att bygga? Det går inte att lyfta kaminen och dra ut plattan för att sedan palla under den lika tjockt som nya golvet. Lägga nytt golv runt kaminen, lyfta den igen och skjuta under ett nytt eldstadsplan i plåt.
Som någon skrev +/- 5mm ska inte vara några problem.
Som någon skrev +/- 5mm ska inte vara några problem.
Men hur skall du kunna lägga ett klickgolv under en kamin? Det är för mig obegripligt i alla fall. Svårt att få ihop klickskarvarna när man inte kan vinkla upp ”brädorna”Hennke85 skrev:
Hur tjock är plattan? Hur mycket kommer det nya golvet att bygga? Det går inte att lyfta kaminen och dra ut plattan för att sedan palla under den lika tjockt som nya golvet. Lägga nytt golv runt kaminen, lyfta den igen och skjuta under ett nytt eldstadsplan i plåt.
Som någon skrev +/- 5mm ska inte vara några problem.
Redigerad.
Jag läste ganska dåligt. Det är så klart en fungerande metod det du beskriver. Är bara att ta några delar av klickgolvet och lägga under kaminen, då blir så klart höjden exakt. Och en en plåt under kaminen är snyggt.
Plattan är 1,5 cm och nya golvet bygger 1,1 cm. Skulle det vara ok att ändra höjden några mm på kaminen alltså? Jag som innan jag skrev i den här tråden trodde att det var helt otänkbart. Om man lyfter kaminen något. Förstör man inte tätningen mot taket då?
Hur ser du på om plattan ev behövs för att fördela vikten över stötte golvyta?
Hur ser du på om plattan ev behövs för att fördela vikten över stötte golvyta?
Egentligen ska en kamin inte stå på golvet utan det ska kunna röra sig fritt, därför kan man lägga in golvbrädor under kaminen som den står på, sedan lägger man övriga golvet runt om kaminen med liten springa. Efter det skjuter man in eldstadsplanet i plåt som täcker allt ihop.GoC skrev:
Glömde givetvis fråga vad det är för konstruktion under kaminen, är det träbjälklag kanske det kan vara kinkigt. Men är det betongplatta så borde det gå bra.L Linnea O skrev:Plattan är 1,5 cm och nya golvet bygger 1,1 cm. Skulle det vara ok att ändra höjden några mm på kaminen alltså? Jag som innan jag skrev i den här tråden trodde att det var helt otänkbart. Om man lyfter kaminen något. Förstör man inte tätningen mot taket då?
Hur ser du på om plattan ev behövs för att fördela vikten över stötte golvyta?
Med golv och plåt så är du nära den ursprungliga höjden så det är absolut inget problem.
Jag tänkte mig nytt golv under hela ytan och så skjuta in den kapade skivan igen. Eller en plåt som nämnts.GoC skrev:
Ingen fara, lyft kaminen. Dra ut golvskyddet, lägg klickgolvet under. Kan bli så att man får sätta ihop allt golv under kaminen innan och sedan skjuta in och det och sedan lägga/klicka golvet som vanligt.L Linnea O skrev:Plattan är 1,5 cm och nya golvet bygger 1,1 cm. Skulle det vara ok att ändra höjden några mm på kaminen alltså? Jag som innan jag skrev i den här tråden trodde att det var helt otänkbart. Om man lyfter kaminen något. Förstör man inte tätningen mot taket då?
Hur ser du på om plattan ev behövs för att fördela vikten över stötte golvyta?
Golvskyddet slänger du och köper ett i plåt som bara bygger 1-2mm. Då har du med golvfoam, klickparkett, plåt tillbaka på ca 15mm.
Är krypgrund och oklar status på golvet under. Går inte att se konstruktionen underifrån från krypgrunden heller. Huset är byggt 1996.
Hennke85 skrev:
Jag redigerade mitt inlägg. Det var den bästa lösningen, lite mer jobb bara att lyfta kaminen, men resultatet blir så mycket bättre och snyggare. Höjden lär väl bli nästan exakt den samma då plåten är en halv centimeter tjock.Hennke85 skrev:
Helt klart värt den lilla insatsen att lyfta lite på kaminen. Två gånger.