Undrar om det är någon som har fakta livslängd e.t.c
om betongkvalitet,hålsten e.t.c från 40-talet
har hört att betong från krigstiden skall vara av
dålig kvalitet.
 
Betongkvalteten varierar oerhört mycket så det går knappast att säga något generellt. Under kriget så var det ju brist (ransonering?) på cement så ofta snålade man på cementen med förfärande betongkvalitet som följd. Det går dock inte att säga att det var så generellt. Dessutom så blandade man ofta/(alltid?) manuellt med varierande kvalitet som följd

Jag har själv ett hus byggt 1942 och när jag bilat i golv, murar etc. så har hittat exempel på både betong av hög kvalitet och rena rama sanden.

Dessutom finns ju problemet med aluminatcement som användes (1926-1941) när man hade bråttom och det var kallt. Läs mer här: http://www.cbi.se/cbin02-2.pdf

Om man måste kvaliteten på betongen i ett specifikt fall så är provtagning och analys det enda säkra. kolla med tex: http://www.cbi.se
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.