Skulle behöva ordna bättre ventilation i ett badrum med dusch. Det är inget stort badrum. Idag finns det en befintlig självdragsventil precis ovanför duschen, som går rakt upp på vinden och ut genom taket. Denna hjälper inte särskilt mycket, utan i dagsläget är den bästa lösningen att öppna fönstret för att vädra ut efter dusch. Det finns inga andra genomföringar i tak eller genom yttervägg. Hur löser man detta på ett smidigt sätt? Går det att installera en paxfläkt, och hur och var bör den isåfall sitta?

Paxfläkt, på självdragsrör. Jag hade valt en modell som kör hela tiden på lågt varvtal och sen när det är fuktigt drar den upp varvtalet rejält till dess att luftfuktigheten minskat.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Discharged Discharged skrev:
Paxfläkt, på självdragsrör. Jag hade valt en modell som kör hela tiden på lågt varvtal och sen när det är fuktigt drar den upp varvtalet rejält till dess att luftfuktigheten minskat.
Ok, tack - det låter ju bra.

Har fler frågor - du får gärna förklara för mig som om jag är sju, kan ingenting om detta. 😅

Självdragsventilen sitter alltså ovanför duschen. Går det att installera fläkten där istället för ventilen? Jag antar att det behövs det dras el till fläkten, funkar det att göra ovanför duschen...? Eller kan man lösa det via vinden på något sätt?

Hittade en bild här på forumet som visar hur det ser ut idag (minus den där elkabeln från vinden då som inte finns idag).

• 196980-ca761d0b5a7fb27b5dc78132fddcc549.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
BirgitS
En elektriker bör kunna avgöra vilket sätt som fungerar bäst i just ditt fall beroende på befintlig eldragning.

BirgitS BirgitS skrev:
En elektriker bör kunna avgöra vilket sätt som fungerar bäst i just ditt fall beroende på befintlig eldragning.
Ok, det är alltså en elektriker jag bör rådfråga? Tack!

BirgitS
Japp!

• Älska
Barrväxt
  • Laddar…
En kanalfläkt i röret på vinden är en bra lösning om du inte vill ha fläkten i badrummet.

Du behöver välja en badrumsfläkt som håller minst IP44, och det tror jag alla gör.
Dessutom en fläkt som får monteras i tak, vilket jag också tror de flesta tillåter.
Du får bläddra bland PAX sortiment själv, för de har olika finesser som kanske passar.
Det kan t.ex vara olämpligt ifall man når fläkten från duschen, dvs om takhöjden är låg.
De flesta kan anslutas med dold eller utanpåliggande kabel.
Det finns inga fler krångliga regler här.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.