Skulle behöva ordna bättre ventilation i ett badrum med dusch. Det är inget stort badrum. Idag finns det en befintlig självdragsventil precis ovanför duschen, som går rakt upp på vinden och ut genom taket. Denna hjälper inte särskilt mycket, utan i dagsläget är den bästa lösningen att öppna fönstret för att vädra ut efter dusch. Det finns inga andra genomföringar i tak eller genom yttervägg. Hur löser man detta på ett smidigt sätt? Går det att installera en paxfläkt, och hur och var bör den isåfall sitta?
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Byggnadsvårdare
· Norrahammar
· 104 inlägg
Paxfläkt, på självdragsrör. Jag hade valt en modell som kör hela tiden på lågt varvtal och sen när det är fuktigt drar den upp varvtalet rejält till dess att luftfuktigheten minskat.
Ok, tack - det låter ju bra.Discharged skrev:
Har fler frågor - du får gärna förklara för mig som om jag är sju, kan ingenting om detta. 😅
Självdragsventilen sitter alltså ovanför duschen. Går det att installera fläkten där istället för ventilen? Jag antar att det behövs det dras el till fläkten, funkar det att göra ovanför duschen...? Eller kan man lösa det via vinden på något sätt?
Hittade en bild här på forumet som visar hur det ser ut idag (minus den där elkabeln från vinden då som inte finns idag).
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Du behöver välja en badrumsfläkt som håller minst IP44, och det tror jag alla gör.
Dessutom en fläkt som får monteras i tak, vilket jag också tror de flesta tillåter.
Du får bläddra bland PAX sortiment själv, för de har olika finesser som kanske passar.
Det kan t.ex vara olämpligt ifall man når fläkten från duschen, dvs om takhöjden är låg.
De flesta kan anslutas med dold eller utanpåliggande kabel.
Det finns inga fler krångliga regler här.
Dessutom en fläkt som får monteras i tak, vilket jag också tror de flesta tillåter.
Du får bläddra bland PAX sortiment själv, för de har olika finesser som kanske passar.
Det kan t.ex vara olämpligt ifall man når fläkten från duschen, dvs om takhöjden är låg.
De flesta kan anslutas med dold eller utanpåliggande kabel.
Det finns inga fler krångliga regler här.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden