6 134 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Betongbalkong, Asfalt ?
Hej Alla !
Jag har en betongbalkong som jag nu håller på att förändra.
Problemet (ett av dem) är att jag inte kan måla om undersidan på balkongen för att färgen flagnar efter 1-2 år.
Tror ni på följande:
Målning av översida med kallasfalt sedan trall på det. Då kanske balkongen inte tar åt sig samma mängd med vatten/fukt.
Går det eller :-[
Jag har en betongbalkong som jag nu håller på att förändra.
Problemet (ett av dem) är att jag inte kan måla om undersidan på balkongen för att färgen flagnar efter 1-2 år.
Tror ni på följande:
Målning av översida med kallasfalt sedan trall på det. Då kanske balkongen inte tar åt sig samma mängd med vatten/fukt.
Går det eller :-[
Hej!
Jag har nog samma problem som Du; Under min betongbalkong har jag ett uterum, där färgen flagnar pga fukt. Inför Ombyggnad så är jag åxå ute efter hur jag skall fått tätt från ovan, utan att stänga inne fukt.
Beroende på vem man frågar, så varierar svaren. Verkar som "experterna"verkar föredra två varianter:
1. "Vinterklinker" med fog som ej släpper igenom vatten
eller
2. Plåt på ovansidan och sedan helt trädäck. Inget underifrån, vilket ju känns rätt i sig.
Har även hört om nån form av asfaltduk, som man ska kunna lägga, men osäker på vad den i så fall heter.
Så, tyvärr inte så många tips, mer att även jag är nyfiken på "rätt" svar
Hälsningar
Jan
Jag har nog samma problem som Du; Under min betongbalkong har jag ett uterum, där färgen flagnar pga fukt. Inför Ombyggnad så är jag åxå ute efter hur jag skall fått tätt från ovan, utan att stänga inne fukt.
Beroende på vem man frågar, så varierar svaren. Verkar som "experterna"verkar föredra två varianter:
1. "Vinterklinker" med fog som ej släpper igenom vatten
eller
2. Plåt på ovansidan och sedan helt trädäck. Inget underifrån, vilket ju känns rätt i sig.
Har även hört om nån form av asfaltduk, som man ska kunna lägga, men osäker på vad den i så fall heter.
Så, tyvärr inte så många tips, mer att även jag är nyfiken på "rätt" svar
Hälsningar
Jan
Gud så snyggt! Vad är det för "bottenmaterial" tro som man kaklar på? Och var får man tag på så storal vackra (olika) plattor?
De kommer från GresCid i SpanienFlis-Lisa skrev:
http://www.grescid.com/index.htm.en
Säljs i Sverige av Huskompaniet Scandeco
Under Special sortiment
http://www.huskompaniet-scandeco.com/serier.html
Du måste ha ett tätskikt ovanpå betongen, vanligtvis takpapp (detta även under klinkers), kallasfalt kommer inte funka bandtäckt plåt går dock utmärkt. detta görs från små balkonger till stora parkeringsdäck......
Fick ett svar från den lokala färgbutiken idag 
Tätt uppifrån
(han tipsade om en färg som jag inte minns namnet på :-[ )
Lovar att jag ska skriva in detta.
Det skall dock andas från undersidan. Där tipsade han att ta s.k "sockelfärg" som andas. Det skall funka.
Han höll med "pappskallen" om kalasfalt.....
Jag slog plåt på den balkongen i mitt förra hus. Det funkade ypperligt, har dock inte orken att klä denna med plåt. ;D
Tätt uppifrån
(han tipsade om en färg som jag inte minns namnet på :-[ )
Lovar att jag ska skriva in detta.
Det skall dock andas från undersidan. Där tipsade han att ta s.k "sockelfärg" som andas. Det skall funka.
Han höll med "pappskallen" om kalasfalt.....
Jag slog plåt på den balkongen i mitt förra hus. Det funkade ypperligt, har dock inte orken att klä denna med plåt. ;D
Klicka här för att svara
