Håller på att ta in offerter på badrumsrenovering och den som just nu är mest intressant har i mitt tycke märkliga betalningsvilkor.

Betalningsvilkoret är: "Avräkning och avstämning av arbete sker varje vecka mot betalningsvillkor 10 dagar"

Och när jag frågade om det fick jag till svar:
"Avstämning av material som vi köper under en vecka sammanställs och faktureras och även arbetet faktureras 1 vecka i taget med ett betalningsvilkor på 10 dgr. På detta vis kan ni känna er säkra på att inte betala för tjänster och material ni ännu inte fått då ni alltid betalar efterskott och vi lägger inte alla ägg i en korg och fakturerar kunder en gång i slutet av arbetet."

Jag hade inte tänkt betala nått i förskott faktiskt. Möjligtvis en slant för materialet men inte för arbetet. Men om det löpande får betalat känns det riskabelt med tanke på att de kan dra mitt i arbetet och fortfarande inte förlorat något på sin insats. Eller tänker jag fel? Jag köper ju ett badrum, inte ett halvt sådant. Och jag betalar väll för det när jag får det? Eller? Är detta "kutym"?

Ett problem som förekommer i viss utsträckning (om man läser här på forumet) är att fallet blir felaktigt, då ofta även på flytspackling/tätskikt. Och har man betalt i princip alla pengarna så kan det vara en lång, tung process att få det åtgärdat.
Mitt tips är att med denna betalningsmodell (ja med alla hantverkarjobb egentligen men i synnerhet här) vara väldigt aktiv själv i renoveringen och verifiera fortlöpande så att allting utförs ok. T.ex skulle jag kräva att du får godkänna både flytspackling och tätskikt innan arbetet går vidare. Du får kanske räkna med att ta ledigt från jobb vid ett-två tillfällen för detta men det är det verkligen värt!

Men jag har inte kompetens att bedöma om en spackling eller ett tätskikt är korrekt. Är det inte sånt man ska ha våtrumscertifiering för att kunna kontrollera? :/

Lutar nog åt att vi tar nått stort företag som vi betalar i efterskott istället. Det här är ju som gjort för problem känns det som.

Men om dom jobbar 1vecka och sen fakturerar det jobbet med 10dagar så har dom ju gjort 1vecka till innan det är dax att betala första fakturan.
Har dom inte gjort nått vecka 2 så bestrider du fakturan skriftligt, då kan dom inte skicka den på inkasso (eller dom kan göra det men du får ingen betalningsanmärkning)

Prova att se det från deras sida också, dom vet ju inte om du tänker blåsa dom.... inte roligt att jobba gratis :/

Ladda ner branschreglerna från bkr.se och läs på där, att kolla fallet är inte svårt: lägg på ett vattenpass lyft i ena ändan tills blåsan är i mitten och kolla hur mycket du fått lyfta... ska vara ca 5-10mm för varje meter och ca 10-15 mm från utkanten av duschen ner till golvbrunnen
Tala om för firman att du vill kolla fallet innan tätskiktning..

Be att få ett ex. av monteringsanvisningarna för tätskiktet (det ska du ha iaf när jobbet är klart) och kolla så att dom gör enl. anvisningarna

Skulle en kund till mig be om detta så skulle jag inte tycka att det vore konstig utan bara tycka att det är bra

Det är inte alls säkert att det blir bättre med en stor firma, skulle tro att en egenföretagare är det bästa man kan anlita

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.