Jag ska sätta upp en duschvägg i mitt badrum och behöver några hål i kaklet. Jag har läst allt om att borra i kakel, våtrum osv, men förstår verkligen inte hur man gör med pluggen. Jag hade tänkt att det skulle vara någon ”vanlig” plugg som man stoppa in för att skruva i när man borrat sina hål, men desto mer jag läst desto mer förvirrad blir jag. Som jag förstått det kan jag spräcka kakelplattorna om jag sätter plugg som sitter ”utanpå” kakelplattan för när skruven går in expanderar pluggen i hålet och pressar mot kaklets inre kanter. Men samtidigt har jag läst om många som bara sätter plugg och skruvar.

Vad är alternativen? Sätta någon speciell plugg? Borra djupare och få pluggen förbi kakelplattan? Eller bara skita i det och plugga som vanligt med pluggens ”krage” utanpå plattan? Jag har läst otaligt med trådar men hittar inga tydliga instruktioner.

För övrigt gäller de hål som ska vara 6 och 8mm breda, ca 6cm djupa. Samt är alla andra väggar i lägenheten är puts och tegel så antar att det är samma bakom kaklet också.

Du skriver att det är puts och tegel. Det gör en väsentrlig skillnad. Så kontrollera att det verkligen är så innan du borrar hela hålet. Borra först bara igenom kakelplattan (brukar gå bäst med glas/kakelborr ex: https://www.jula.se/catalog/verktyg...set/borr-for-kakelglas/glas-kakelborr-020352/). provborra sedan med mindre diameter, och kontrollera att det inte är trämaterial längre in. Är det trä så skall du inte plugga alls, utan bara förborra i träet med liten diameter, och skruva direkt i träet (fyll hålet med silikon).

Visar det sig vara en gipsskiva bakom, utan träskiva eller regel bakom, bara luft. Då har man problem om det är något tungt som skall sättas upp. I extremt nödfall kan man då använda metallexpander liknande "molly plugg", men det är svårt/omöjligt att få en sådan konstruktion tät i enlighet med regelverket.

Är det puts, tegel eller liknande så fungerar vanlig plugg, inga konstighetrer. Men dra inte åt skruven för hårt. det kan spräcka kaklet. Den skall dras, men inte längre än att det tar stopp. Det är inte att pluggen expanderar som är problemet, utan om kaklet inte är perfekt satt, så kan det vara luft under en del av plattan, den knäcks.

Sedan hoppas jag att du har läst hur det skall tätas? Silikon in i borrhålet, tryck in pluggen, mer silikon in i pluggen, och skruva.

Du skall (oftast enligt monteringsanvisningarna) ha en sträng silikon på skenan till väggen som tätar mot kaklet, den strängen fungerar även som lim, skruvarna fyller egentligen sin funktion mest under monteringen tills silikonet härdat.

Numera sätts duschväggar ofta upp helt utan skruv, man limmar dem med silikon, och skippar skruvarna helt. Jag har ingen koll på exakt hur man gör det så att skenan sitter fixerad innan det härdat.

• Älska
  • Gilla
Oskar Friberg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
O Oskar Friberg skrev:
Jag ska sätta upp en duschvägg i mitt badrum och behöver några hål i kaklet. Jag har läst allt om att borra i kakel, våtrum osv, men förstår verkligen inte hur man gör med pluggen. Jag hade tänkt att det skulle vara någon ”vanlig” plugg som man stoppa in för att skruva i när man borrat sina hål, men desto mer jag läst desto mer förvirrad blir jag. Som jag förstått det kan jag spräcka kakelplattorna om jag sätter plugg som sitter ”utanpå” kakelplattan för när skruven går in expanderar pluggen i hålet och pressar mot kaklets inre kanter. Men samtidigt har jag läst om många som bara sätter plugg och skruvar.

Vad är alternativen? Sätta någon speciell plugg? Borra djupare och få pluggen förbi kakelplattan? Eller bara skita i det och plugga som vanligt med pluggens ”krage” utanpå plattan? Jag har läst otaligt med trådar men hittar inga tydliga instruktioner.

För övrigt gäller de hål som ska vara 6 och 8mm breda, ca 6cm djupa. Samt är alla andra väggar i lägenheten är puts och tegel så antar att det är samma bakom kaklet också.
Med väggmaterial som kan vara poröst (kanske en skruv hamnar i murbruket mellan tegelstenarna, eller i ett hål i en tegelsten) rekommenderar jag en duschvägg som är gjord för att limmas fast på kaklet. Duschväggar är tunga, dvs. infästningarna måste vara pålitliga vid skruvinfästning.

Se här:
https://www.inr.se/design/duschar/a...r-duschvaggar/borrfri-montering-av-duschvagg/
https://duschbyggarna.se/products/161307-badrumslim-duschbyggarna-med-monteringskit-for-duschvaggar

• Älska
Oskar Friberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.