29 279 läst ·
95 svar
29k läst
95 svar
Betalning för svartjobb - faktura efter 6 år
Nånting som inte stämmer här.. Känns rätt omöjligt att han kan fått ihop så många timmar under sin jour så det resulterar i 100' svart. Material kan ju vara dyrt men det kan han rimligen inte legat ute så lång tid.
Hade han jour så skulle han befinna sig på sin arbetsplats, beredd att jobba vid behov, men du menar kanske beredskap.
Om vi säger att han varit hos dig varje kväll/natt under sin jourvecka blir det högt räknat 16*7=112 h. Detta ger en timkostnad på 893 kronor, blir ju lägre om material ingått. Då förutsätter detta att han varit där varje ledig stund efter jobbet. Det låter lite dyrt tycker jag, är du nöjd med jobbet då?
Hade han jour så skulle han befinna sig på sin arbetsplats, beredd att jobba vid behov, men du menar kanske beredskap.
Om vi säger att han varit hos dig varje kväll/natt under sin jourvecka blir det högt räknat 16*7=112 h. Detta ger en timkostnad på 893 kronor, blir ju lägre om material ingått. Då förutsätter detta att han varit där varje ledig stund efter jobbet. Det låter lite dyrt tycker jag, är du nöjd med jobbet då?
allt detta osar katt...
Tänkte först att det var vår förra elektriker...han försvann utan ett spår och skickade aldrig faktura, det är nog cirka 6 år sedan nu.
Och det är bara en sak som gäller i ett sånt läge...det är inte min/din skyldighet att agera bank åt hantverkare...antingen fakturerar man i tid, eller så ger man upp sin anfodran...det finns en anledning till att det finns en 3-årsgräns.
Och det är bara en sak som gäller i ett sånt läge...det är inte min/din skyldighet att agera bank åt hantverkare...antingen fakturerar man i tid, eller så ger man upp sin anfodran...det finns en anledning till att det finns en 3-årsgräns.
Verkar inte riktigt som TS är så engagerad i frågan.
Man kan väl mest bara konstatera att han behöver inte betala, men har han fått ett så stort jobb utfört borde han kanske trots allt visa sin goda vilja och på ett eller annat vis komma överens så de kan reglera skulden.
Fast det är klart, det måste vara en rätt tät elektriker som har råd att låna ut 100 papp till en kund i 6 år utan ränta och amorteringar
Man kan väl mest bara konstatera att han behöver inte betala, men har han fått ett så stort jobb utfört borde han kanske trots allt visa sin goda vilja och på ett eller annat vis komma överens så de kan reglera skulden.
Fast det är klart, det måste vara en rätt tät elektriker som har råd att låna ut 100 papp till en kund i 6 år utan ränta och amorteringar
Jasså, jag tycker tvärt om. Ju längre det dröjer, desto bättre. Jag lånar gärna penga till 0% ränta av min hantverkare.Forbo skrev:
Nja, TS skriver ju att h*n uppfattade det som att han agerat i företagets namn.injonil skrev:
Men vi måste ha mer input från TS, t ex om fakturan är från elektrikern privat eller med företaget som avsändare o.s.v.
Det var för mycket som var konstigt här: faktura - svartjobb, jourtid - svartjobb, 100 tusen svart på jourtid (en rimlig ersättning för svartjobb för 6 år sen var en hundralapp i timmen - det blir över ett halvt års arbete), 100 tusen - vänta i 6 år.
Ser verkligen fram mot att få detta utrett av TS.
Ser verkligen fram mot att få detta utrett av TS.
Hur menar du nu? Om man nu har bestämt sig för att anlita någon svart så får man väl ändå vara beredd på att betala enligt ök även om det är just svart? Och varför skulle man få ett kvitto på ett svartjobb. Lika lite som det kommer en faktura på posten kommer det ett kvitto på betalningen, det säger ju sig självt.Hemmakatten skrev:
Min första tanke (förutom det faktum gällande faktura och svartjobb) är hur elektriken överhuvudtaget kan med att kräva betalt efter 6 år....
Är det ett svartjobb och elektriken anser att 100 tusen är så lite pengar att han väntar 6 år med att ta in dem så får han skylla sig själv.
Menar folk seriöst att om man som kund har påmint flertalet gånger gällande betalning och hantverkaren inte orkar ta tag i det. Att man då skall se till att spara pengarna tills det behagar passa hantverkaren? I så fall är jag väldigt nyfiken på hur länge man anses behöva spara pengarna innan man kan lägga det på annat? 10 år? 20 år? 50 år?
Sitter jag på restaurang och begär in notan och servitören inte behagar komma in med den efter upprepade påminnelser så går jag, då är man helt klart inte intresserad av att ta betalt för sina tjänster. Tycker samma sak apliceras här.
Är det däremot en faktura och därmet vitt, och det enl lag är 3 år som gäller så hade jag självklart rättat mig efter det.
Är det ett svartjobb och elektriken anser att 100 tusen är så lite pengar att han väntar 6 år med att ta in dem så får han skylla sig själv.
Menar folk seriöst att om man som kund har påmint flertalet gånger gällande betalning och hantverkaren inte orkar ta tag i det. Att man då skall se till att spara pengarna tills det behagar passa hantverkaren? I så fall är jag väldigt nyfiken på hur länge man anses behöva spara pengarna innan man kan lägga det på annat? 10 år? 20 år? 50 år?
Sitter jag på restaurang och begär in notan och servitören inte behagar komma in med den efter upprepade påminnelser så går jag, då är man helt klart inte intresserad av att ta betalt för sina tjänster. Tycker samma sak apliceras här.
Är det däremot en faktura och därmet vitt, och det enl lag är 3 år som gäller så hade jag självklart rättat mig efter det.
Du har förstås rätt. Vet inte riktigt hur jag tänkteMathiasS skrev:Hur menar du nu? Om man nu har bestämt sig för att anlita någon svart så får man väl ändå vara beredd på att betala enligt ök även om det är just svart? Och varför skulle man få ett kvitto på ett svartjobb. Lika lite som det kommer en faktura på posten kommer det ett kvitto på betalningen, det säger ju sig självt.