19 083 läst ·
187 svar
19k läst
187 svar
Betalar ni tv avgift?
Renoverare
· Stockholm
· 20 263 inlägg
Ja du men nu är det 2015 och linjärtv-tittandet är utdött.
Har betalat sedan 1986, men så fort jag jobbat utomlands längre perioder (> 6 månader) har jag meddelat att jag inte kan se TV pga mitt arbete och då har jag inte behövt betala licens.
Det blir förmodligen till slut en mediaskatt som ersätter nuvarande licens och som tvingar alla att bidra vare sig de vill, eller inte.
Det blir förmodligen till slut en mediaskatt som ersätter nuvarande licens och som tvingar alla att bidra vare sig de vill, eller inte.
Hobbyelektriker
· E
· 15 379 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 263 inlägg
Men så är du över 40 också 
Skulle påstå att i min ålder och i min umgängeskrets så har streamat helt ersatt linjärtv
edit: Personligen ser jag bara på TV-serier streamat för film är det bluray som gäller pga den låga bitraten på Streamat
Skulle påstå att i min ålder och i min umgängeskrets så har streamat helt ersatt linjärtv
edit: Personligen ser jag bara på TV-serier streamat för film är det bluray som gäller pga den låga bitraten på Streamat
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jaja, så ung är du inteAndersMalmgren skrev:
Men det är ju det som är så förrädiskt med TV-sändningarna:
Man kommer hem från jobbet, trött och slutkörd och slår på dumburken.
Sjunker ner i soffan för en stunds vila.
Och blir matad med en blandning av infantila matlagningsprogram och vinklade nyheter,
när man har minst motståndskraft mot dumheterna.
Så håller man folket i schack. Ofta kallas det ju faktiskt för fördumnings-TV
Renoverare
· Stockholm
· 20 263 inlägg
Med streamat kan du ju dock välja exakt de TV-serier och filmer du vill se. Jag ser för övrigt inte heller på TV, har bara en projektor idag och ser bara på film och TV-serier på den. Min sambo tittar en del på TV på den via de olika TV-bolagens play-tjänster
Väldig konstiga åsikter har du. Visst går det att överklaga ett myndighetsbeslutDMOL skrev:
Citat ur lagen:
Överklagande
21 § RIKAB:s beslut i ärenden om omprövning enligt 15 § får överklagas hos allmän förvaltningsdomstol. RIKAB skall därvid vara den enskildes motpart. I övrigt får RIKAB:s beslut inte överklagas.
Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
Även om ett beslut enligt första stycket första meningen överklagas, skall RIKAB ändra beslutet, om det är uppenbart oriktigt. Denna skyldighet gäller dock inte, om klaganden begär att beslutet tills vidare inte skall gälla eller om RIKAB har överlämnat handlingarna i ärendet till förvaltningsrätten. Lag (2009:802).
Vetenskapens värld, Studio natur, dokumentärer, vissa serier (t.ex 30 grader i februari, Äkta människor, och nu senaste Frikänd) och den enstaka nyhetssändningen.KnockOnWood skrev:
Vi verkar vara jämngamla. Och jag har inte kastat ut linjärtv.AndersMalmgren skrev:
Jag menar att linjär tv trots allt har vissa fördelar som inte streaming riktigt har ännu. Med streaming så blir det ytterst sällan så att jag spontant tittar på något nytt, utan det är i princip bara saker jag redan vet om att jag vill titta på. Och jag har ännu inte sett en zapping-funktion värd namnet, dvs att man med en snabb knapptryckning kan byta till en annan "kanal" i någon form, och hoppa direkt in i ett program (dvs inte nödvändigtvis i början av programmet), och om jag vill kan jag återkomma till samma "kanal" igen, antingen genom att gå "hela varvet runt", eller backa tillbaka, eller gå till specifikt den "kanalen".
Sen har vi hela grejen med personalisering inom streaming. Det är kanske i grunden en bra funktion, men den borde gå att stänga av enkelt. Dvs jag vill kunna använda en streamingtjänst som ett rent bibliotek om jag vill, utan att den ska göra några som helst analyser av mitt tidigare tittande, eller registrera mitt tittande i någon stor databas för oklar framtida användning. Jag har inget problem med att dom mäter hur många som tittar på ett visst program, vilka tider, osv. Men kopplingen till mig som individ är något jag i grunden är emot. Sånt slipper man med klassisk linjärtv.
Lungn bara lugn, det kommer en framtid när man sitter på hemmet och vaken ser telefonens el plattans figurer längre, då är man nog jäkligt glad att nån annan kör TV åt en och sänder lite gott och blandat.
Men i dagens mer egocentriska samhälle är det väl ingen yngre som tänker på det, ordet VI kan man väl snart ta bort ur ordlistan, det är ju bara JAG för hela slanten.
Jag har även en lite fundering om allmänbildningen i framtiden, jag är själv uppfödd med påtvingad TV, nyheterna var ju före barnprogramen, och då familjen gick och satte sig vid TVn till nyheterna följde man med, så jag har ganska bra koll på händelserna i världen från den tiden.
Frågar jag min 15 åriga styvdotter om nått idag, har hon inte en susning.
Men i dagens mer egocentriska samhälle är det väl ingen yngre som tänker på det, ordet VI kan man väl snart ta bort ur ordlistan, det är ju bara JAG för hela slanten.
Jag har även en lite fundering om allmänbildningen i framtiden, jag är själv uppfödd med påtvingad TV, nyheterna var ju före barnprogramen, och då familjen gick och satte sig vid TVn till nyheterna följde man med, så jag har ganska bra koll på händelserna i världen från den tiden.
Frågar jag min 15 åriga styvdotter om nått idag, har hon inte en susning.
Renoverare
· Stockholm
· 20 263 inlägg
Jag tycker precis tvärt om, är jag sugen på scifi så tar jag fram den genren, sorterar på betyg och sedan kollar jag plotten etc. Mycket enklare att hitta saker man vill se men inte visste fanns. Nu vet jag inte om det fungerar just så på de stora streamingentjänsterna, men på mina torrentsiter fungerar det såjimih skrev:Vi verkar vara jämngamla. Och jag har inte kastat ut linjärtv.
Jag menar att linjär tv trots allt har vissa fördelar som inte streaming riktigt har ännu. Med streaming så blir det ytterst sällan så att jag spontant tittar på något nytt, utan det är i princip bara saker jag redan vet om att jag vill titta på. Och jag har ännu inte sett en zapping-funktion värd namnet, dvs att man med en snabb knapptryckning kan byta till en annan "kanal" i någon form, och hoppa direkt in i ett program (dvs inte nödvändigtvis i början av programmet), och om jag vill kan jag återkomma till samma "kanal" igen, antingen genom att gå "hela varvet runt", eller backa tillbaka, eller gå till specifikt den "kanalen".
Sen har vi hela grejen med personalisering inom streaming. Det är kanske i grunden en bra funktion, men den borde gå att stänga av enkelt. Dvs jag vill kunna använda en streamingtjänst som ett rent bibliotek om jag vill, utan att den ska göra några som helst analyser av mitt tidigare tittande, eller registrera mitt tittande i någon stor databas för oklar framtida användning. Jag har inget problem med att dom mäter hur många som tittar på ett visst program, vilka tider, osv. Men kopplingen till mig som individ är något jag i grunden är emot. Sånt slipper man med klassisk linjärtv.
Det ena behöver inte utesluta det andra. Jag menar som sagt att båda varianterna kan ha sina fördelar. Det är inte alltid som jag är sugen på en viss kategori av film eller serier. Ibland kanske jag bara vill få fram ett antal "färdiga blandningar" av program. Jämför med plockgodis och gott och blandat.AndersMalmgren skrev:
Kom inte med lösa påståenden. Byggahus forumet är värd mer en det. Länka i alla fall till lämpligt dom, så att vi kan läsa självDMOL skrev:
Det har inget med varandra att göra. Plaströr är en del av den fasta installationen och är behörighetskrävande. Vem som helst får skruva precis hur som helst i en apparat. Vill du så kan du beställa en påse komponenter och bygga din egen TV. Det har ingenting att göra med regelverket kring elinstallationer.harry73 skrev:
