19 083 läst ·
187 svar
19k läst
187 svar
Betalar ni tv avgift?
Renoverare
· Stockholm
· 20 257 inlägg
Har ingen TV så ingen licens för mig, kanske ska köpa TV snart dock, finns väl utan mottagare idag så man kommer undan på det för jag kommer köra streamat på den
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är väl dock lite ovidkommande då det här diskuteras endast konventionella TV-mottagare.mattiasp skrev:
Men vänta ett par år, så får vi säkert betala TV-avgift för kylskåpet eller hörapparaten
Du tolkar lagen fel. Det är helt ovidkommande ifall du inte har elektricitet eller antenn. Står tvn inte undanställd eller är obrukbar så måste man betala för innehav av mottagaren enligt lagen.harry73 skrev:Jag tolkar lagen så att tv:n inte behöver vara sönder, men att det räcker med att man inte kan anvämda den. T ex man har ingen el, eller man kan inte ta emot analoga signal och du har en analog mottagare. Eller takantennen har blåst bort och man har jngen signal längre.
radiotjänsten kommer säkert att hävda motsatsen, men till slut är det domstolen som bestämmer hur lagen ska tolkas
Men en tv utan antenn eller kabel, eller en Tv i ett hus utan elanslutning är obrukbar. Och en tv utan digital mottagare är också obrukbar om man inte har en analog kabelanslutning.
Jag vet att radiotjänsten tycker att det inte spelar någon roll, men jag är väldig nyfiken om domstolen också tycker det.
Min tolkning är i alla fall att tv:n är obrukbar om man inte kan ta emot tv signaler
Jag vet att radiotjänsten tycker att det inte spelar någon roll, men jag är väldig nyfiken om domstolen också tycker det.
Min tolkning är i alla fall att tv:n är obrukbar om man inte kan ta emot tv signaler
Renoverare
· Stockholm
· 20 257 inlägg
Som jag sade ovan köp en TV utan mottagare eller demontera mottagaren så det blir som en skärm.
Jag tror inte heller at det räcker, men kan man bjuda in kontrolanten och ge hen en chans att sätta igång tv:n och titta på valfri tv kanal, då borde det räcka som bevis om tv:n är brukbar eller obrukbar.Alfredo skrev:
Från radiotjänsts FAQ: Kan jag ta bort kanalväljaren och på så vis inte behöva betala radio- och tv-avgift?
SVAR: Om ett företag/förening eller annan juridisk person har en tv-mottagare i andra lokaler än sådana som är avsedda för bostadsändamål kan de plombera tv-mottagaren. (T ex om man använder en tv endast som skärm för elektroniska presentationer). Då behöver företaget inte betala radio- och tv-avgift för den tv-mottagaren, enligt 5 § i lagen (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst.
Dock kan jag notera att 5 § inte säger ett ord om att den bara gäller företag.
http://www.lagboken.se/dokument/Lagar-och-forordningar/2248/Lag-1989_41-om-finansiering-av-radio-och-TV-i-allmanhetens-tjanst?id=64282&search=tv%20avgift#result0
SVAR: Om ett företag/förening eller annan juridisk person har en tv-mottagare i andra lokaler än sådana som är avsedda för bostadsändamål kan de plombera tv-mottagaren. (T ex om man använder en tv endast som skärm för elektroniska presentationer). Då behöver företaget inte betala radio- och tv-avgift för den tv-mottagaren, enligt 5 § i lagen (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst.
Dock kan jag notera att 5 § inte säger ett ord om att den bara gäller företag.
http://www.lagboken.se/dokument/Lagar-och-forordningar/2248/Lag-1989_41-om-finansiering-av-radio-och-TV-i-allmanhetens-tjanst?id=64282&search=tv%20avgift#result0
Då ger jag mig f-n på att kontrollanten plockar fram ett elverk, en digitalbox och en antenn och visar att TVn är fullt brukbar... De är inte att leka med de där tanterna... :eek:harry73 skrev:
Apparaten är inte obrukbar bara för att du väljer att inte skaffa elektricitet. Det är ett självförvållat problem så säga.harry73 skrev:Men en tv utan antenn eller kabel, eller en Tv i ett hus utan elanslutning är obrukbar. Och en tv utan digital mottagare är också obrukbar om man inte har en analog kabelanslutning.
Jag vet att radiotjänsten tycker att det inte spelar någon roll, men jag är väldig nyfiken om domstolen också tycker det.
Min tolkning är i alla fall att tv:n är obrukbar om man inte kan ta emot tv signaler
Det är inga konstigheter med lagen, det står klart och tydligt att det är innehav som räknas.
Precis som att du måste betala skatt för innehav av en bil som inte har bensin eller trafikavgift för en bil som är avställd.
Förlängningssladd får de ta fram + inomhusantenn (bordsantenn). Plockar de fram en mottagare är det bara bevis på att jag saknar en fungerande mottagere ocn att jag inte behöver betala.
I övrigt förespråkar jag att alla som tittar på tv ska betala tv avgift och jag kan sträcka mig så långt att jag tycker att alla ska betala tv avgift oavsett om man tittar på tv:n.
Jag tycker bara att om man har lagar ska de tolkas på rätt sätt och inte bara till fördel av den myndighet som har fdördel av det. Jämför datainspektionen och kameraövervakningslagen
I övrigt förespråkar jag att alla som tittar på tv ska betala tv avgift och jag kan sträcka mig så långt att jag tycker att alla ska betala tv avgift oavsett om man tittar på tv:n.
Jag tycker bara att om man har lagar ska de tolkas på rätt sätt och inte bara till fördel av den myndighet som har fdördel av det. Jämför datainspektionen och kameraövervakningslagen
DMOL, då citerar jag samma inlägg igen...
Om den är obrukbar behöver man inte betala, och då är frågan när den är obrukbarDMOL skrev:

