harry73 skrev:
DMOL, då citerar jag samma inlägg igen...


Om den är obrukbar behöver man inte betala, och då är frågan när den är obrukbar
När du demonterat motagaren som jag skrivit två ggr nu
 
AndersMalmgren skrev:
När du demonterat motagaren som jag skrivit två ggr nu
Nja, är inte det att göra det lite väl enkelt för sig?
Hur många minuter tar det att sätta tillbaka mottagaren igen?

Ställ skiten i garaget eller på en hylla i ett förråd istället!
Eller sälj den på blocket. Men glöm inte meddela radiotjänst vem du sålde den till :)
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Svårt att titta på en TV som står i källaren / garaget?
 
M
harry73 skrev:
DMOL, då citerar jag samma inlägg igen...


Om den är obrukbar behöver man inte betala, och då är frågan när den är obrukbar
När den inte går att bruka såklart :rolleyes:
 
AndersMalmgren skrev:
Svårt att titta på en TV som står i källaren / garaget?
Favorit i repris:
DMOL skrev:
Det spelar ingen roll om den är analog eller har antenn. Äger du en tv-mottagare ska du betala enligt lagen.
Enda undantaget är följande:
4. är varaktigt undanställd eller obrukbar vad gäller tid efter det att förhållandet har anmälts till RIKAB av den avgiftsskyldige. Lag (2009:1235).
 
harry73
AndersMalmgren skrev:
När du demonterat motagaren som jag skrivit två ggr nu
Visst, jag håller helt med att en tv med demonterad motagare är obrukbarför att titta på tv, om man inte har en extrrn mottagare också förstås, men om jag inte ens får dra plaströr till elinstallation, borde jag inte heller demontera en mottagare i en tv.
 
D
Som Anders så övertydligt uttryckt det. Är apparaten demonterad i bitar, sönderslagen eller mottagaren uttagen då är den obrukbar. Vill man slippa betala för innehav så är det bara att ställa den i förråd, vinden eller göra sig av med den.
 
Mikael_L
Alfredo skrev:
Då ger jag mig f-n på att kontrollanten plockar fram ett elverk, en digitalbox och en antenn och visar att TVn är fullt brukbar... De är inte att leka med de där tanterna... :eek:
Nej nej.
Kontrollanten blir bara jättenöjd att konstatera att det står en TVmottagare där, antecknar innehav, provar inte ett skit utan går bara nöjt därifrån med visshet att lite provisionsbaserad lön är på väg in.

Tro inget annat. :)
 
AndersMalmgren skrev:
Svårt att titta på en TV som står i källaren / garaget?
Man betalar inte för att kunna se på TV. Man måste betala när man äger en apparat som innehåller en tuner oavsett om man tittar på TV eller ej. Även om apparaten inte används alltså, det är innehavet av tunern som gör dig betalningskyldig.

/edit
Ajdå, inte ens tvåa på bollen... Sorry.:o
 
Mikael_L
AndersMalmgren skrev:
Svårt att titta på en TV som står i källaren / garaget?
Varför det?
Blir man blind i källaren och garaget?
 
Müssli skrev:
Man betalar inte för att kunna se på TV. Man måste betala när man äger en apparat som innehåller en tuner oavsett om man tittar på TV eller ej. Även om apparaten inte används alltså, det är innehavet av tunern som gör dig betalningskyldig.
eh ja, det är därför jag tipsar om att demontera tunern ;)
 
harry73 skrev:
Visst, jag håller helt med att en tv med demonterad motagare är obrukbarför att titta på tv, om man inte har en extrrn mottagare också förstås, men om jag inte ens får dra plaströr till elinstallation, borde jag inte heller demontera en mottagare i en tv.
En TV utan motagare är det ingen licens på, däremote din externa box med motagare är det licens på.
 
harry73
Mikael_L skrev:
Nej nej.
Kontrollanten blir bara jättenöjd att konstatera att det står en TVmottagare där, antecknar innehav, provar inte ett skit utan går bara nöjt därifrån med visshet att lite provisionsbaserad lön är på väg in.

Tro inget annat. :)
Men nu vet jag redan vad radiotjänsten tycker och komtrolltanten för den delen. Så jag räknar med att man måste överklaga och köra linjen att tvn eller mottagaren är obrukbar. Inte behöver jag veta om den inte funkar för att det inte sänds analog i etern eller om mottagaren är sönder. I båda fall är den obrukbar.
Frågan är om domaren håller med mig
 
D
Det kommer aldrig ens komma till domstol. Envishet är inte tillräckliga skäl.
 
Snart dags att runda av?

Jag skall berätta min TV-historia:
Flyttade år 1998 till ett hus i västra Göteborg med ett högt brant berg bakom, i riktning mot TV-sändaren i Brudaremossen.
Trots en fem meter hög antenn på taket fick man bara hjälpligt in Dansk TV.
Men några grannar hade slagit sig ihop om en gemensam antenn på en hög mast högst uppe på berget,
som gav hjälplig bild.
Men så föll antennen för ålderdomsstrecket och vi skaffade parabol och Canal Digital.
Mycket kul att se trots all reklam. Sedan blev det Viasat några år, men så tröttnade vi på allt zappande.
Och jag arbetade ändå mycket på kvällarna, och hustrun tillbringade tiden i ridhuset.
Så vi sa upp Viasat-abonnemanget och ställde undan TVn i garaget. Och så kom vi på att det var onödigt att betala TV-avgiften också.

På den vägen är det. TVn finns kvar, undanställd i ett förråd, och vi har fått tid för mycket annat i stället.
Till saken hör kanske att vi aldrig varit intresserade av sport, melodifestivaler, dokusåpor eller matlagningsprogram.
Vad blev det kvar? Inte mycket :p
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.