19 083 läst ·
187 svar
19k läst
187 svar
Betalar ni tv avgift?
Renoverare
· Stockholm
· 20 257 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nja, är inte det att göra det lite väl enkelt för sig?AndersMalmgren skrev:
Hur många minuter tar det att sätta tillbaka mottagaren igen?
Ställ skiten i garaget eller på en hylla i ett förråd istället!
Eller sälj den på blocket. Men glöm inte meddela radiotjänst vem du sålde den till
Renoverare
· Stockholm
· 20 257 inlägg
Svårt att titta på en TV som står i källaren / garaget?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Favorit i repris:AndersMalmgren skrev:
DMOL skrev:
Visst, jag håller helt med att en tv med demonterad motagare är obrukbarför att titta på tv, om man inte har en extrrn mottagare också förstås, men om jag inte ens får dra plaströr till elinstallation, borde jag inte heller demontera en mottagare i en tv.AndersMalmgren skrev:
Som Anders så övertydligt uttryckt det. Är apparaten demonterad i bitar, sönderslagen eller mottagaren uttagen då är den obrukbar. Vill man slippa betala för innehav så är det bara att ställa den i förråd, vinden eller göra sig av med den.
Nej nej.Alfredo skrev:
Kontrollanten blir bara jättenöjd att konstatera att det står en TVmottagare där, antecknar innehav, provar inte ett skit utan går bara nöjt därifrån med visshet att lite provisionsbaserad lön är på väg in.
Tro inget annat.
Man betalar inte för att kunna se på TV. Man måste betala när man äger en apparat som innehåller en tuner oavsett om man tittar på TV eller ej. Även om apparaten inte används alltså, det är innehavet av tunern som gör dig betalningskyldig.AndersMalmgren skrev:
/edit
Ajdå, inte ens tvåa på bollen... Sorry.
Renoverare
· Stockholm
· 20 257 inlägg
eh ja, det är därför jag tipsar om att demontera tunernMüssli skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 257 inlägg
En TV utan motagare är det ingen licens på, däremote din externa box med motagare är det licens på.harry73 skrev:
Men nu vet jag redan vad radiotjänsten tycker och komtrolltanten för den delen. Så jag räknar med att man måste överklaga och köra linjen att tvn eller mottagaren är obrukbar. Inte behöver jag veta om den inte funkar för att det inte sänds analog i etern eller om mottagaren är sönder. I båda fall är den obrukbar.Mikael_L skrev:
Frågan är om domaren håller med mig
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Snart dags att runda av?
Jag skall berätta min TV-historia:
Flyttade år 1998 till ett hus i västra Göteborg med ett högt brant berg bakom, i riktning mot TV-sändaren i Brudaremossen.
Trots en fem meter hög antenn på taket fick man bara hjälpligt in Dansk TV.
Men några grannar hade slagit sig ihop om en gemensam antenn på en hög mast högst uppe på berget,
som gav hjälplig bild.
Men så föll antennen för ålderdomsstrecket och vi skaffade parabol och Canal Digital.
Mycket kul att se trots all reklam. Sedan blev det Viasat några år, men så tröttnade vi på allt zappande.
Och jag arbetade ändå mycket på kvällarna, och hustrun tillbringade tiden i ridhuset.
Så vi sa upp Viasat-abonnemanget och ställde undan TVn i garaget. Och så kom vi på att det var onödigt att betala TV-avgiften också.
På den vägen är det. TVn finns kvar, undanställd i ett förråd, och vi har fått tid för mycket annat i stället.
Till saken hör kanske att vi aldrig varit intresserade av sport, melodifestivaler, dokusåpor eller matlagningsprogram.
Vad blev det kvar? Inte mycket
Jag skall berätta min TV-historia:
Flyttade år 1998 till ett hus i västra Göteborg med ett högt brant berg bakom, i riktning mot TV-sändaren i Brudaremossen.
Trots en fem meter hög antenn på taket fick man bara hjälpligt in Dansk TV.
Men några grannar hade slagit sig ihop om en gemensam antenn på en hög mast högst uppe på berget,
som gav hjälplig bild.
Men så föll antennen för ålderdomsstrecket och vi skaffade parabol och Canal Digital.
Mycket kul att se trots all reklam. Sedan blev det Viasat några år, men så tröttnade vi på allt zappande.
Och jag arbetade ändå mycket på kvällarna, och hustrun tillbringade tiden i ridhuset.
Så vi sa upp Viasat-abonnemanget och ställde undan TVn i garaget. Och så kom vi på att det var onödigt att betala TV-avgiften också.
På den vägen är det. TVn finns kvar, undanställd i ett förråd, och vi har fått tid för mycket annat i stället.
Till saken hör kanske att vi aldrig varit intresserade av sport, melodifestivaler, dokusåpor eller matlagningsprogram.
Vad blev det kvar? Inte mycket
