Odjuret skrev:
fick du ingen prisuppgift innan du beställde? Då får du nog bita i det sura äpplet och lära dig... Vi har fri prissättning och eftersom det är en måttbeställd vara så kan dom säkerligen hävda att det kostade så mycket att kapa till skivan och slipa kanterna.

Du behöver inte beställa där ifrån igen, men se till att få en offert i fortsättningen!
Nja, den "fria prissättningen" gäller under förutsättningen att man informerat kunden om priset. Har man inte avtalat om pris måste priset vara skäligt.

O
Vem bestämmer om priset är skäligt? det är en väldigt luddig formulering, som jag inte tror att du kommer så långt med. För skulle det vara enkelt så skulle ingen kunna sätta de priser man vill. Då kan jag köpa mjölken i en butik och hävda att det priset är oskligt och då tvinga butiken sänka sitt pris....

Det är upp till vårt rättssystem att bedöma! Det finns praxis för många fall.

Det är inte jag som hittat på uttrycket, det är så lagen är formulerad.

Tyresö
Tycker resonemangen låter som att man kan gå tillbaka till Bang&Olufsen-butiken med en stereo och hävda att dom har ett oskäligt pris pga dom inne på ICA säljer en stereo som är 57.000 kr billigare.

Det är fri prissättning som gäller och det är upp till kunderna att välja att handla varorna - oavsett prissättning. Vissa butiker har högt pris och vissa har lågt pris på samma vara - ska man då kontakta ARN bara för att man handlat ifrån den dyra butiken?

Varför påstår ni saker här om ni inte ens förstår dessa grundläggande delar i rättssystemet?

Jag tänker inte gå speciellt djupt gällande diskutionen angående skäligt mer än att säga att jag sitter med en hyffsad hög sådana här ärenden per år och generellt är det i svensk praxis otroligt svårt att driva en process med framgång.

I denna konsuments fall är jag inte ens övertygad om att priset är speciellt oskäligt bara för att andra konkurrenter ger bättre offert.

För att ge en liten anekdot så är/var jag inblandad i ett ärende där just ett bolag från Västernorrland sålde brandprodukter till privatperson via dörrknackning. De hänvisade till att det var Länsförsäkringars brandsläckare och speciellt hög kvalité med priset på ca 1200 kr plus moms utan att meddela kund när vi själva på LF säljer dessa för 350 kr. I detta fall lyckades vi få till att de slutar hänvisa till oss och utnyttja vårat namn. Men tros att produkten var exakt den samma och priset ca 5 ggr så mycket fick vi ingen framgång gällande oskälighet

Precis! Och vad gäller TS situation så är det även några med goda kunskaper inom området som påpekat att priset inte är särskilt anmärkningsvärt.

Det är ganska lätt för ett företag som inte är helt genomruttet att motivera varför deras produkt eller tjänst kostar det den kostar, det ska till uppenbart lurendrejeri för att ha framgång som köpare.

Nu är ju inte problemet särskilt vanligt utanför hantverkarbranchen eftersom priset redan är känt vid de flesta köp som konsumenter gör.

Tyresö, även om B&O skulle sålt en vara utan att ange pris har de inga som helst problem att motivera priset i efterhand. Största delen av priset för en B&O-anläggning ligger i statusvärdet som företaget jobbat fram med stora kostnader.

O
som jag trodde alltså! Nästan omöjligt att få igenom....
Tror nog att vi förstår väldigt väl de grundläggande delarna av vårat rättssystem, där av att jag påpekade att skäligt pris är väldigt luddigt formulerat. Eftersom varje näringsidkare har möjlighet att sätta sitt eget pris. Det finns ingenstans där det står att man måste låta en domstol bestämma prisssättningen, och jag tror inte att någon skulle vilja ha ett sådant system.

Dessutom är det väldigt viktigt att veta att ARN´s beslut på intet sätt är tvingande. De flesta företag väljer att följa ARN men du måste inte.

Odjuret skrev:
Dessutom är det väldigt viktigt att veta att ARN´s beslut på intet sätt är tvingande. De flesta företag väljer att följa ARN men du måste inte.
Ja, och för att få ett tvingande beslut måste man ta ARN:s beslut till tingsrätten och vinna ärendet där. Tingsrätten brukar följa ARN.

Redigerat:
Tyresö
Henri skrev:
Ja, och för att få ett tvingande beslut måste man ta ARN:s beslut till tingsrätten och vinna ärendet där. Tingsrätten brukar följa ARN.

.....vilket är ungefär en lika jobbig process som att vinna "tour de France" - många uppförbackar.

Dessutom har jag fått uppfattningen att det är svårare att få igenom ett ärende i ARN än i rätten, men jag kan ha fel. ARN verkar ställa större krav på bevis etc, det ska vara mycket uppenbart för att ARN ska fälla.

Ok, vi fick ett ungefärligt pris på 3500:-. Men det tog minst två månader för dem att leverera. Och vi fick det inte inom avtalad tid. De hade för hög beläggning, så de var i sin tur tvungen att beställa det från en annan...
Jag tror knappas att glasmästaren kommer ihåg att han sa 3500:- till oss muntligen. Vi har ingen offert på det. Men ett muntligt avtal gäller ju som ett skriftligt. Det har tagit dem 7 månader att fakturera...

Måste precisera lite ytterligare.
Vi har då fått en faktura på 8000:-. Detta är vad vi fått:

Glaspriset är 450:-/m2 hos glasmästaren. Vi har beställt 2 m2. Det är 900:-
Sedan sa han att håltagning och urtag kostar extra. Vi kom överens om att ta urtag i två hörn för eluttag. Det skulle bli enklare än att ta hål. Sedan tillkom lite för kantslipning. Där kom vi överens om att det inte behövdes göras jättenoga och snygg (eller hur man ska formulera det) eftersom det skulle vara bakom/i aluprofiler.

Köpte även till alulister i efterhand. För detta har de fakturerat 1500:-. Ingen aning vad sådant brukar kosta. Men det kanske stämmer, har inte fördjupat mig i det, inte samma stora summa.

Vi har alltså betalt 5600:- för två urtag i hörn, (ca 150x100mm) och kantslipning som inte behövdes lägga så stor noggrannhet på...
Tog det en hel arbetsdag att slipa kanterna och göra två urtag!!!
Jag tycker inte att det är skäligt pris.

EmMi skrev:
Ok, vi fick ett ungefärligt pris på 3500:-. Men ett muntligt avtal gäller ju som ett skriftligt.
Då har du ju faktiskt accepterat den prisnivån. Beloppet får överskridas med max 15 % vilket innebär att fakturan kan hamna på högst 4.025:-. I och förs sig mer än 2.300:- som du anser skäligt men betydligt lägre än de 6.500:- som du redan fått faktura på.

Tyresö
EmMi skrev:
Måste precisera lite ytterligare.
Vi har då fått en faktura på 8000:-. Detta är vad vi fått:

Glaspriset är 450:-/m2 hos glasmästaren. Vi har beställt 2 m2. Det är 900:-
Sedan sa han att håltagning och urtag kostar extra. Vi kom överens om att ta urtag i två hörn för eluttag. Det skulle bli enklare än att ta hål. Sedan tillkom lite för kantslipning. Där kom vi överens om att det inte behövdes göras jättenoga och snygg (eller hur man ska formulera det) eftersom det skulle vara bakom/i aluprofiler.

Köpte även till alulister i efterhand. För detta har de fakturerat 1500:-. Ingen aning vad sådant brukar kosta. Men det kanske stämmer, har inte fördjupat mig i det, inte samma stora summa.

Vi har alltså betalt 5600:- för två urtag i hörn, (ca 150x100mm) och kantslipning som inte behövdes lägga så stor noggrannhet på...
Tog det en hel arbetsdag att slipa kanterna och göra två urtag!!!
Jag tycker inte att det är skäligt pris.

Om du går in till glasmästaren och lägger upp förklaringen som du gjort i det här inlägget, så är det otroligt om dom inte förstår - du har som kund rätt att få reda på exakt vad du har betalt för och vad varje arbetsmoment har tagit i tid och kostnad. Jag kanske är godtrogen och tror gott om alla människor, men har du verkligen lagt upp det så här för dom och dom har avvisat dej utan förklaring? Inget företag har råd att göra kunder missnöjda - tro mej en missnöjd kund kan ta udden av en helsidesannons i DN. Det är det inte värt för någon företagare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.