5 237 läst ·
36 svar
5k läst
36 svar
Bestrida en faktura, hur?
Jag tror inte att du har rätten på din sida tyvärr, beställer man något utan att fråga vad det kostar så får man betala vad som faktureras inom rimliga gränser. Fastpriset du nämnt för detta jobb är nog inte speciellt ovanligt så det kan nog anses som inom rimlig gräns. Jag håller dock med om att denna situation belyser en branchvana som lämnar för stort utrymme för missförstånd likt detta.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Eftersom TS frågade hur många timmar det tog, då var det så svårt att räkna ut totalsumman när TS visste vad deras timpenning var. Dessutom verkar det som TS har fått det skriftligt på mailen.MaxPax skrev:Jag tror inte att du har rätten på din sida tyvärr, beställer man något utan att fråga vad det kostar så får man betala vad som faktureras inom rimliga gränser. Fastpriset du nämnt för detta jobb är nog inte speciellt ovanligt så det kan nog anses som inom rimlig gräns. Jag håller dock med om att denna situation belyser en branchvana som lämnar för stort utrymme för missförstånd likt detta.
TS skriver:
Innan jobbet påbörjades frågade Jag i ett mail till hantverkarna hur lång tid det skulle ta för sättningen. Svaret jag fick var mellan 3-4 timmar.
Redigerat:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
TS har du fått svar via mail så är det guld värt, då är det bara att hänvisa till mailet, de måste meddela dig om det blir dyrare, går det inte att få kontakt med dig har de rätt att gå över med 15 % utan att meddela dig.
Helt rätt! Han frågade och fick svar! Det tragiska i det hela är att han inte frågade vad det skulle bli att kosta utan hur lång tid det förmodas ta! Så det finns olika sätt att vinkla det hela på, har lämnat in en bil på verkstaden och gjort samma miss, frågade hur lång tid det tar, fick ett svar, räknade ut vad det bör kosta med nya delar och arbete! Blev inte direkt förvånad över att det blev dubbelt mot vad jag räknat med! Så efter det frågar jag aldrig mera om hur lång tid det tar (om jag inte behöver veta det) utan vad kommer det att kosta mig! Fasta kostnader ingår tyvärr mer och mer inom flera tjänster, fler lär väl komma.
Vid nästa läkarbesök hoppas jag att det inte dyker upp en extra faktura efter operationen.ot....
men det visar sig! Helt åt H-vte är det iaf om kunden inte har en chans att göra något åt saken.
Vid nästa läkarbesök hoppas jag att det inte dyker upp en extra faktura efter operationen.ot....
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Om allt annat går på timpenning, då är det frågan om det inte går på förväntat pris, räknat på antal timmar.Pagno skrev:Helt rätt! Han frågade och fick svar! Det tragiska i det hela är att han inte frågade vad det skulle bli att kosta utan hur lång tid det förmodas ta! Så det finns olika sätt att vinkla det hela på, har lämnat in en bil på verkstaden och gjort samma miss, frågade hur lång tid det tar, fick ett svar, räknade ut vad det bör kosta med nya delar och arbete! Blev inte direkt förvånad över att det blev dubbelt mot vad jag räknat med! Så efter det frågar jag aldrig mera om hur lång tid det tar (om jag inte behöver veta det) utan vad kommer det att kosta mig! Fasta kostnader ingår tyvärr mer och mer inom flera tjänster, fler lär väl komma.
Vid nästa läkarbesök hoppas jag att det inte dyker upp en extra faktura efter operationen.ot....men det visar sig! Helt åt H-vte är det iaf om kunden inte har en chans att göra något åt saken.
Kan tyckas, men det är troligtvis inte samma aktörer, det kan till och med vara så att det står med i en återförsäljares mycket finstilta att arbeten utöver det som beställt vid varans införskaffande debiteras med en xxxxx summa, samt att tid kommer att debiteras, jag vet inte om så är fallet, men jag vet dessvärre att det blir svårt att komma undan med fakturan som Ts har. Till saken är att ingen av oss vet riktigt allt som sagts och skrivits. Jag förstår dig vad du menar med timmarna men vad man förväntar sig idag och vad som i verkligheten händer är inte samma sak.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Mitt råd till TS att hänvisa till mailet, är hantverkarna hyfsat seriösa så köper de det. TS kan ju i andra läget säga att han kommer att gå vidare och i tredje fall se till att få en förlikning. Hur som helst skulle jag prata med någon på advokatjouren eller en jurist på Villaägarna och lägga fram alla fakta. Tyvärr kostar det mycket mer att gå vidare själv än vad fakturans belopp är på.Pagno skrev:Kan tyckas, men det är troligtvis inte samma aktörer, det kan till och med vara så att det står med i en återförsäljares mycket finstilta att arbeten utöver det som beställt vid varans införskaffande debiteras med en xxxxx summa, samt att tid kommer att debiteras, jag vet inte om så är fallet, men jag vet dessvärre att det blir svårt att komma undan med fakturan som Ts har. Till saken är att ingen av oss vet riktigt allt som sagts och skrivits. Jag förstår dig vad du menar med timmarna men vad man förväntar sig idag och vad som i verkligheten händer är inte samma sak.
Ja, som redan påpekats. "hur många timmar tar det?" betyder "hur många timmar tar det?" och inte "fakturerar ni löpande för det arbetet och isåfall ungefär hur många timmar?" Jag anser också att de kunde ta för givet att TS trodde den tjänsten skulle faktureras löpande och då vara tydliga med att det är fastpris. MEN. Jag tror återigen inte att TS kan förvänta sig att få rätt juridiskt sett då kommunikationen endast har handlat om tiden det tar att utföra arbetet.HEM2121 skrev:Eftersom TS frågade hur många timmar det tog, då var det så svårt att räkna ut totalsumman när TS visste vad deras timpenning var. Dessutom verkar det som TS har fått det skriftligt på mailen.
TS skriver:
Innan jobbet påbörjades frågade Jag i ett mail till hantverkarna hur lång tid det skulle ta för sättningen. Svaret jag fick var mellan 3-4 timmar.
Dock kan det ju fungera med ARN om företaget i fråga är lite mån om sitt rykte och ARN kommer fram till att de faktiskt borde vara tydligare med sin prissättning i det läget.
Skall det ta 3t för spackling och sedan 4t för både sättning och fogning? Verkar orimligt. Om man nu skall hävda att löpande var överenskommet, så får TS nog ändå tänka 3-4 x2 exklusive spackling. Det hamnar visserligen under fakturerat ändå ..
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Om de inte tagit bit för bit av mosaiken.elpaco skrev:
Det är näringsidkaren som har bevisbördan för att visa att fast pris är avtalat för arbetets utförande. (Edit: det är den som påstår att fast pris är avtalat som har bevisbördan för detta.)
Om priset inte är avtalat ska köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänsten art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster samt omständigheterna i övrigt.
En näringsidkare som lämnar en tidsuppskattning utan att tydligt ange att den inte har något som helst koppling till priset är ute på tunn juridisk is.
En konsument har alltid rätt att få ta del av en specificerad räkning (40 § konsumenttjänstlagen). Räkningen ska göra det möjligt att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten in te har utförts mot fast pris ska det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.
Om priset inte är avtalat ska köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänsten art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster samt omständigheterna i övrigt.
En näringsidkare som lämnar en tidsuppskattning utan att tydligt ange att den inte har något som helst koppling till priset är ute på tunn juridisk is.
En konsument har alltid rätt att få ta del av en specificerad räkning (40 § konsumenttjänstlagen). Räkningen ska göra det möjligt att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten in te har utförts mot fast pris ska det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.
Plåthuset skrev:Det är näringsidkaren som har bevisbördan för att visa att fast pris är avtalat för arbetets utförande. (Edit: det är den som påstår att fast pris är avtalat som har bevisbördan för detta.)
Tack för detta!
Vilket således gör ju mina argument starkare.
Mosaiken, Spackling samt Bruk/Fog är specificerat enligt vad vi kommit överens om, finns skrivet tom i mail att jag vill ha fogning och bruk inbakat i priset.
Som sagt, allt är specificerat av det ovan.
Fastpriset är INTE informerat om sen tidigare.
Så, imorgon är Förfallodag, så innan 24.00 imorgon Tisdag 31/3 ska jag alltså ha skickat in en skriftligt bestridan emot fakturan till Hantverkaren som jag då förstått.
Bör jag även dra en kopia till Kronofogden?
Hantverkaren har inte svarat mitt mail som skrevs den 28/3 ännu.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Ta en kopia ifall de skickar det till kronofogden. Men i nuläget kan du inte skicka det till kronofogden. Men du har väl muntligen bestridit fakturan tidigare? Kolla om det står något på fakturan om att du skall höra av dig tex inom 8 dagar om fakturan är fel.
Innan förfallodatum ska du betala så mycket av fakturabeloppet som är ostridigt. Du har inte rätt att innehålla betalning för mer än vad du bestrider (+ ev motkrav som du anser dig ha). Om du innehåller mer finns risk att du måste betala dröjsmålsränta och får betala påminnelseavgifter.Freddo26 skrev:
Resterande del av fakturabeloppet bestrider du skriftligt med angivande av varför du bestrider betalningsskyldighet.
Du ska inte skicka en kopia till KFM innan du har fått något brev från KFM. Det är leverantörens sak att avgöra om de är tillräckligt oseriösa för att skicka en bestridd fordran till KFM.