67 054 läst ·
228 svar
67k läst
228 svar
Bestrida eller betala under protest? (Telia fast bredband via mobilnätet)
Om inte minnet sviker mig så slipper man installationsavgift om man är kopparsladdkund och sladden har fått ett sista förbrukningsdatum.D Daniel 109 skrev:
Dessutom ingår utomhusantenn (fast kanske bara om det behövs för utlovad prestanda?).
Annars bygger det förstås på samma gamla LTE (med efterföljare) som vanligt mobilt bredband.
Varför inte prova motsvarande tjänst hos Tele2 eller TRE. Dom är förmodligen beydligt billigare. 199 resp 249 kr /månad obegränsad surf. Fungerar bra om man inte är ute i Now where. Eller TELENOR kan skeI ivp skrev:Hej,
Funderar på att bestrida fakturan från Telia jag fått för installation av "fast bredband via mobilnätet". Tjänsten håller inte vad de lovat, de verkar inte ha någon teknisk lösning för att installationen ska koppla upp sig mot rätt mast/cell. När det är uppkopplat mot rätt mast så funkar det klockrent (70-100Mbit/s) men nu har den för andra gången sen installation kopplat upp sig mot fel cell och prestandan är bedrövlig, 2-3Mbit igår, gjorde ett vanligt ping test, 11% packet loss. Jag har precis skapat är ett support ärende mot Telia.
Frågan är enl rubrik, är det lönt att bestrida eller betala under protest?
Vad är är skillnaden?
Hamnar jag i någon bättre position om jag gör detta?
ps, vad jag helst vill är att behålla tjänsten men att den funkar bra. Men om det visar sig att de inte kan/tänker göra något så känns det ju enklare om jag inte betalat något, kontra att försöka få tillbaka pengar från Telia.
/Ivar
Fiber med BahnHof 10000 MBIT/s för 399 kr. Telia ca 500 spänn för 250 MBIT/s
Telia måste ju ta tillbaka stålarna de förlorade på sina äventyr i Långtbortistan. Svenaka konsumenter får betala dessa äventyr.
Var hittar du de abonnemangen?
Ibland är folk lata, men förmodligen finns det vettigare felmeddelanden någonstans bakom som inte släpps igenom eftersom det finns risk att saker som inte får komma ut kommer ut i samband med felmeddelanden, sånt som kan vara en ledtråd hur ett system hackas, eller om någonting finns/inte finns i systemet, vilket kan vara känsligt.P pmd skrev:Det sämsta med felmeddelanden från moderna system är att de inte säger mer än "Det blev fel nånstans".
Lite mer detaljer vore ofta bra. Programmerarna är väl för lata för att fylla på med en förklaring av felet, eller så är systemen så illa konstruerade att den rätta felkoden tappas bort nånstans på vägen.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 168 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 168 inlägg
De priserna är tidsbegränsade erbjudanden, fel att jämföra dessa med Telias ordinarieH Hacke1984 skrev:Varför inte prova motsvarande tjänst hos Tele2 eller TRE. Dom är förmodligen beydligt billigare. 199 resp 249 kr /månad obegränsad surf. Fungerar bra om man inte är ute i Now where. Eller TELENOR kan ske
Fiber med BahnHof 10000 MBIT/s för 399 kr. Telia ca 500 spänn för 250 MBIT/s
Telia måste ju ta tillbaka stålarna de förlorade på sina äventyr i Långtbortistan. Svenaka konsumenter får betala dessa äventyr.
Då förstår jag! Inget för oss alltså, vi är inte ens 25 hushåll här. Synd!L lat skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Alex3000 skrev:
Om han kör med dubbla riktantenner är chansen stor att han kan låsa på den mast som ger bäst värden (hastighet).
Jag kör på en mast 9 km bort istället för den som står 1,5 km från mig. Detta är möjligt tack vare högkvalitativa riktantenner. Utan dessa låser routern på den närmsta masten (som saknar 4G+) istället.
I lite bättre modem går det väl att ställa in sådant om man vill.
Lösvirkesbyggare
· Kristinehamn
· 141 inlägg
Kvalitet kommer och går och det handlar om riktning av masten samt antalet användare. Jag sa upp mitt tele2 mobilt bredband igår då det dykt till 2-3 mbps sista veckan. (innan 30-40) Att sedan komma fram till kundservice var flera timmar och jag orkar inte vänta. de har dessutom dödat sin chatt. Telia har en annan mast så vi får prova dom ett tag. Jag sa upp Telia för 3 år sedan då de levererade 0,3 mbps (25-40 innan) helt plötsligt. Inget fel i leveransen förstås. Vissa master kan fjärrstyras och det görs. Du kommer att få betala men strid om du örker. Lycka till!I ivp skrev:Hej,
Funderar på att bestrida fakturan från Telia jag fått för installation av "fast bredband via mobilnätet". Tjänsten håller inte vad de lovat, de verkar inte ha någon teknisk lösning för att installationen ska koppla upp sig mot rätt mast/cell. När det är uppkopplat mot rätt mast så funkar det klockrent (70-100Mbit/s) men nu har den för andra gången sen installation kopplat upp sig mot fel cell och prestandan är bedrövlig, 2-3Mbit igår, gjorde ett vanligt ping test, 11% packet loss. Jag har precis skapat är ett support ärende mot Telia.
Frågan är enl rubrik, är det lönt att bestrida eller betala under protest?
Vad är är skillnaden?
Hamnar jag i någon bättre position om jag gör detta?
ps, vad jag helst vill är att behålla tjänsten men att den funkar bra. Men om det visar sig att de inte kan/tänker göra något så känns det ju enklare om jag inte betalat något, kontra att försöka få tillbaka pengar från Telia.
/Ivar
Har också FWA Telia.Som jag fattat det efter kommunikation med deras FWA tekniker så är felet att om masten blir hårt belastad så ger min utrustning upp och fastnar mot annan långsammare frekvens (ungefär så förklarat).
Det verkar ju inte vara något hårdvarufel utan i mjukvaran. Den borde ju själv prova att gå tillbaks till den ursprungliga snabba frekvensen och på så sätt läka sig själv. De 2 senaste gångerna det kraschat så har jag startat om routern , bara den, och så funkat igen.
Det verkar ju inte vara något hårdvarufel utan i mjukvaran. Den borde ju själv prova att gå tillbaks till den ursprungliga snabba frekvensen och på så sätt läka sig själv. De 2 senaste gångerna det kraschat så har jag startat om routern , bara den, och så funkat igen.