P
S SueCia skrev:
Du tänker inte så långt du heller va? Jag bor också på ett ställe som förpestas av storstadsbor varje sommar. Ingenting av det du säger förändrar dock faktumet att man köper ett mobilt bredband, då kan man inte förvänta sig något annat än ett mobilt bredband. Det vill säga, något som knappt fungerar.
Telias FWA-tjänst (och kanske motsvarade från andra operatörer) är dock inte mobilt bredband i vanlig mening.
FWA är inte speciellt mobilt, till att börja med.

P
I ivp skrev:
Nån som vet om det finns något smart mastfäste som man kan vrida/justera "nerifrån"?
Skaffa en "phased array"-antenn. :cool:

Mer seriöst så kanske det fortfarande finns motordrivna antennfästen, sådana som man hade till parabolantenner för att rikta mot flera olika satelliter.

L
I ivp skrev:
Hej,

Funderar på att bestrida fakturan från Telia jag fått för installation av "fast bredband via mobilnätet". Tjänsten håller inte vad de lovat, de verkar inte ha någon teknisk lösning för att installationen ska koppla upp sig mot rätt mast/cell. När det är uppkopplat mot rätt mast så funkar det klockrent (70-100Mbit/s) men nu har den för andra gången sen installation kopplat upp sig mot fel cell och prestandan är bedrövlig, 2-3Mbit igår, gjorde ett vanligt ping test, 11% packet loss. Jag har precis skapat är ett support ärende mot Telia.

Frågan är enl rubrik, är det lönt att bestrida eller betala under protest?
Vad är är skillnaden?
Hamnar jag i någon bättre position om jag gör detta?

ps, vad jag helst vill är att behålla tjänsten men att den funkar bra. Men om det visar sig att de inte kan/tänker göra något så känns det ju enklare om jag inte betalat något, kontra att försöka få tillbaka pengar från Telia.

/Ivar
Hej
Jag har stridit med telia i fem år. Har ingen mobiltäckning två mil utanför storstan. Och det är alla tre masterna telias. Och samtalen bryts hela tiden. Och folk ringer mig ,men kommer inte fram. Det fasta nätet nerlagt. Kostar för mycket. Så här sitter jag utan telefon.och dom säger när jag var så kallad kund hos dom . Men ring oss! Men för att komma fram ca en timmme i kö. Och innan dess så har det brutits. Har förklarat för dom läget. Funderar på arn. För nu skaffat ip telefoni. Och mitt gamla nummer är ledigt. Dom säger ja till bolaget jag har. Och sen nej. Om flytt av det nummret. Satt över en timme i telefonkö för att prata med dom. Och när jag kommer fram så säger dom ja . Det ska vi ordna. Det var i Fredags. Och sen ringer bolaget upp mig som jag har då har dom sagt nej igen. Men nu så ska det väl ordna sig den 2/7 ska ip tele vara inkopplat. Dom är otrevliga o går inte att ha att göra med. Och det är deras tre master som jag har runt mig. Det är 2021 nu. Och ingen telefon där jag bor. På ca sju år. Spelar ingen roll vilket bolag eller mobil jag har. Och folk som kommer hit har inte heller täckning. Bedrövligt.

• Ledsen
lat
  • Laddar…
P pmd skrev:
Telias FWA-tjänst (och kanske motsvarade från andra operatörer) är dock inte mobilt bredband i vanlig mening.
FWA är inte speciellt mobilt, till att börja med.
Det är vad de påstår, men det tycks ju inte vara så inpraktiken.

Har du riktantenn? Isåfall är du rökt om den byter mast.

Satsa på rundstrålande / Omni istället.
Du har ändå så nära till masten att riktantenn inte tillför något.

I ivp skrev:
Hej,

Funderar på att bestrida fakturan från Telia jag fått för installation av "fast bredband via mobilnätet". Tjänsten håller inte vad de lovat, de verkar inte ha någon teknisk lösning för att installationen ska koppla upp sig mot rätt mast/cell. När det är uppkopplat mot rätt mast så funkar det klockrent (70-100Mbit/s) men nu har den för andra gången sen installation kopplat upp sig mot fel cell och prestandan är bedrövlig, 2-3Mbit igår, gjorde ett vanligt ping test, 11% packet loss. Jag har precis skapat är ett support ärende mot Telia.

Frågan är enl rubrik, är det lönt att bestrida eller betala under protest?
Vad är är skillnaden?
Hamnar jag i någon bättre position om jag gör detta?

ps, vad jag helst vill är att behålla tjänsten men att den funkar bra. Men om det visar sig att de inte kan/tänker göra något så känns det ju enklare om jag inte betalat något, kontra att försöka få tillbaka pengar från Telia.

/Ivar

I ivp skrev:
Mitt alternativ (Tele2 via egenmonterad antenn) fungerade aldrig "apdåligt" men det kom ju heller aldrig upp vad Telia gör när det funkar bra.

Ja man tycker det, men uppenbarligen inte på deras utrustning för då skulle väl teknikern som var här gjort det i samband med installation (Nokia Fastmile 4g05-b). Jag fick dock inte något admin lösen till den utan kan bara gå in och kolla på status sidan.

Nåväl jag avvaktar svar på mitt supportärende och ser vad som händer, fakturan ska inte vara inne förrän 30:e så jag kan ju vänta i nån dag till och se.
Adminlösen är ofta 0000 tills man ställer in det själv

Jag vet att ni är många ute i stugorna som funderar på hur det går för stackars IvP och hans bestridan av fakturan för installation av "fast bredband via mobilnätet".

Hade ett samtal via helvetes chatten med Anni nu på morgonen som faktiskt gick riktigt bra (med Telia mått mätt då alltså). Hon tog emot min bestridan av fakturan och sköt fram betalningen 30 dagar, sen gjorde vi en "komplett felsökning", skillnaden den här gången var att hon läste historiken från igår och tvingade mig inte att starta om antenner och fabriksåterställa routrar igen, bara köra speedtest.

Så nu har de skapat en "riktig" felanmälan (mina tidigare försök till felanmälen var tydligen inte på riktigt) och en tekniker ska ringa upp mig inom några dagar. Vi får väl se vad som händer, men jag håller inte andan medan jag väntar direkt...

• Gilla
Jocke Best och 5 till
  • Laddar…
hsd
Som tidigare sagts, det finns (!)duktiga medarbetare hos Telia men även medarbetare som borde vara någon annanstans
Nu är det nära en lösning för Dig

som yterligare "kul" kuriosa så känns det nu lite tveksamt igen efter att jag gick in på telia.se för att kolla om min felanmälan kommit in "på riktigt"
Webbgränssnitt med kategorier för kundärenden och meddelande om tekniskt fel på en tjänstesida.
och en snabbtitt på ev driftstörningar
Webbsidemeddelande som meddelar tekniska problem förhindrar sökning av driftstörningar.

I ivp skrev:
som yterligare "kul" kuriosa så känns det nu lite tveksamt igen efter att jag gick in på telia.se för att kolla om min felanmälan kommit in "på riktigt"
[bild]
[bild]
Jag tror på flaskpost! Elektronisk kommunikation verkar inte vara ett av Telias styrkeområden...

;)

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Det är vad de påstår, men det tycks ju inte vara så inpraktiken.
Vi hör förmodligen mest om problemen från de som har problem och inte lika mycket om hur det fungerar från dem för vilket det fungerar bra.

• Gilla
hsd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vi hör förmodligen mest om problemen från de som har problem och inte lika mycket om hur det fungerar från dem för vilket det fungerar bra.
självklart är det antagligen så, gäller de ju de flesta saker. Men påståendet här var ju huruvida Telias tjänst på något sätt låser på en cell/mast som de har byggt ut och det gör den bevisligen inte.

Visst det funkar säkerligen helt okej för många. Men är det en annan produkt än det vanliga mobila bredbandet, fast med en dyr installationsavgift?

P
I ivp skrev:
[bild]
[bild]
Det sämsta med felmeddelanden från moderna system är att de inte säger mer än "Det blev fel nånstans".
Lite mer detaljer vore ofta bra. Programmerarna är väl för lata för att fylla på med en förklaring av felet, eller så är systemen så illa konstruerade att den rätta felkoden tappas bort nånstans på vägen.

P pmd skrev:
Det sämsta med felmeddelanden från moderna system är att de inte säger mer än "Det blev fel nånstans".
Lite mer detaljer vore ofta bra. Programmerarna är väl för lata för att fylla på med en förklaring av felet, eller så är systemen så illa konstruerade att den rätta felkoden tappas bort nånstans på vägen.
super off topic, men det "bästa" felmedllande jag någonsin sett är iofs från en intern loggfill i ett projekt jag jobbade med förut, en av mina kollegor hade på fullaste allvar skrivit:

Failed to close project, closing anyway

• Gilla
lat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.