Ja det var en maffig tråd-bump (jag startade tråden 2021) , kan avslöja att jag sen flera år tillbaka har fått riktig fiber indraget och helt slutat bry mig om ev status på telia fast bredband via mobilnätet då det är uppsagt sen länge.

Kommer inte ihåg exakt hur man såg vilken mast som den var uppkopplad mot men det fanns en status sida på modemet, antar att den hade någon "cell ID".

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
I ivp skrev:
Hej,

Funderar på att bestrida fakturan från Telia jag fått för installation av "fast bredband via mobilnätet". Tjänsten håller inte vad de lovat, de verkar inte ha någon teknisk lösning för att installationen ska koppla upp sig mot rätt mast/cell. När det är uppkopplat mot rätt mast så funkar det klockrent (70-100Mbit/s) men nu har den för andra gången sen installation kopplat upp sig mot fel cell och prestandan är bedrövlig, 2-3Mbit igår, gjorde ett vanligt ping test, 11% packet loss. Jag har precis skapat är ett support ärende mot Telia.

Frågan är enl rubrik, är det lönt att bestrida eller betala under protest?
Vad är är skillnaden?
Hamnar jag i någon bättre position om jag gör detta?

ps, vad jag helst vill är att behålla tjänsten men att den funkar bra. Men om det visar sig att de inte kan/tänker göra något så känns det ju enklare om jag inte betalat något, kontra att försöka få tillbaka pengar från Telia.

/Ivar
Det verkar vara otroligt många som har eller har haft problem med sitt mobila bredband? Nu bor jag visserligen rätt centralt & hämtar hem signalen på routern som jag fick skickad till mig, samt optimalt placerad. (Telenors 5G+ router) som i sin tur är uppkopplad till min befintliga Asus router och den är uppkopplad mot en smart-tv, 2 speldatorer & 2 mobiler. Och ibland nyttjar mina närmsta gästkontot. Allt fungerar klockrent, (Även i värsta blåsten eller detta galna snöfall?) Så jag har inget av dessa problem som väldigt många beskriver? Både jag & grabben kör rätt tunga spel samtidigt, inget lagg eller andra konstigheter heller? Beror det på vilken leverantör man har eller vad? Klart en undrar liksom?🤔

Flash_Hson Flash_Hson skrev:
Det verkar vara otroligt många som har eller har haft problem med sitt mobila bredband? Nu bor jag visserligen rätt centralt & hämtar hem signalen på routern som jag fick skickad till mig, samt optimalt placerad. (Telenors 5G+ router) som i sin tur är uppkopplad till min befintliga Asus router och den är uppkopplad mot en smart-tv, 2 speldatorer & 2 mobiler. Och ibland nyttjar mina närmsta gästkontot. Allt fungerar klockrent, (Även i värsta blåsten eller detta galna snöfall?) Så jag har inget av dessa problem som väldigt många beskriver? Både jag & grabben kör rätt tunga spel samtidigt, inget lagg eller andra konstigheter heller? Beror det på vilken leverantör man har eller vad? Klart en undrar liksom?🤔
Det beror främst på vart du bor och på hur hårt lastat nätet (hos din operatör) är där.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Hur kombinerar du det du skriver ovan med titeln på den här (flera år gamla) tråden?
Har du blivit lurad på något sätt vad gäller avgiften?
Var det mig du syftade på? så är svaret att jag ignorerade titeln och kommenterade några meningar i TS text.
Att tråden var så gammal kommer jag inte ihåg att jag reagerade på. "Byggahus" frestar då och då med riktigt gamla trådar!
Det finns några riktigt intressanta tekniska skrivningar i tråden. Det är mycket stora skillnader sedan vi byggde kommunikationsnät över södra Sverige med synkrona modem med hastigheten 4800 och 9600 baud på 1980-talet.
Jag blev ganska överraskad att mobilt (5G) fungerar så bra som det gör.
Ang avgiften, nej det har ju varit nästan gratis fast då fick jag köpa och betala min utrustning utom routern som jag får låna av Telia. Plus för att jag dessutom fått ett extra gratis simkort för mobilt bredband.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.