65 154 läst ·
222 svar
65k läst
222 svar
Bestrida eller betala under protest? (Telia fast bredband via mobilnätet)
Kanske beror på var man är, men i södra delen av mellansverige tycker jag att tele2 har väldigt bra täckning.pacman42 skrev:
Håller med om 3, dock.
För min del lutar det åt Telenor eller Tele2. Telia har ingen cell i den närmaste masten (1.5 km).H Hacke1984 skrev:
Närmaste Telia-cell finns i en mast som står cirka 2 km bort, så det kanske inte spelar så stor roll, men ju närmare masten står desto bättre prestanda borde man få (allt annat lika, förstås …)
Telia har dessutom bara 3G på den masten medan Telenor och Tele2 har 4G på den närmaste masten.
Medlem
· Stockholm
· 1 587 inlägg
Jag har haft mobilt bredband från Telia ute på sommarstugan i Roslagen sedan 6-7 år eller mer.E EtherMan skrev:Ni som har problem att få den på rätt cell. Skaffa ett modem som är bättre Cat. Om du har minst Cat6 så kopplar du nämligen på multipla celler samtidigt helt parallellt. Många routrar osv för mobilt bredband är bara cat4 och saknar helt den möjligheten. Med högre Cat så får man dessutom bättre hastigheter om man inte redan är strypt av operatören men framför allt är det mycket stabilare latency. Själv har jag förvisso Tre och inte Telia men gick från 20-25mbps med en latens på allt mellan 50 och 1500. Uppgraderade modemet och inte haft ett enda svar på över 250 än så länge och hastigheterna är närmare 100mbps och då har jag bara små futtiga rundstrålande antenner och riktar inte mig på någon specifik mast (ingen aning var jag ens skulle rikta mig för det ens då Tre inte berättar var de har sina master av ”säkerhetsskäl”).
Men som sagt, kolla upp vilken kategori erat modem har och uppgradera det till något bättre. Iaf om ni har under cat6. Och innan någon frågar, nej det handlar inte om kablarna
När jag skaffade det så följde det med ett USB-modem (Huawei), som jag stoppade in i en Dovado UMR router.
Har fungerat OK utom kring midsommar då datafarten gick ner väldigt mycket. Men sen för nåt år sedan så har det modem jag fick med slutat att funka och Telia hade slutat med USB-modemen också. Fick köpa en nyare Huawei E3372 på nätet och fick igång det igen. Har också bytt till Dovado PRO. Men det är problem med pålitlig datahastighet.
Via Huaweimodemet får jag bara sällan upp farten mot eller över 30M, vanligen är det 10 eller under (vid midsommar kan det bli 0,1 M eller sämre).
Det konstiga är att vid dessa tillfällen får jag bra fart på bredbandet på min telefon (också Telia), normalt över 30M när mobila bredbandet ligger på 1-3 M...
Det borde vara samma eftersom det är Telia den också. (Samsung Galaxy S7 är mobilen jag jämför med och den är 4 år gammal).
Så nu undrar jag vad det är för modem du tycker jag skall köpa? Den skall kopplas in via USB till routern.
Jag behöver använda en normal router som jag kan konfa själv för jag kör servrar härute som kräver publik IP och port forward. Dovado PRO har funkat OK men jag har också en ASUS RT-AC68U som jag konfade likadant som Dovadon och provade med för några veckor sedan.
Men jag kunde inte behålla den i drift för när den tappade kontakten med modemet så kunde den inte återstarta utan sedan var det bara ström på/av som hjälpte. Medan den körde funkade den som Dovado PRO och fick liknande hastigheter.
Jag kan intyga att Telia-supporten är rätt tröttsam. Jag hängde i en timme eller mer i morse angående problemen med hastighetsskillnaden mellan mobilt bredband och mobiltelefonens bredband innan jag kom fram. Sen efter en stund försvann damen jag pratat med för att göra nån sorts omkonfiguration varefter jag skulle dra ur strömmen från routern, vänta ett antal minuter och sedan slå på igen.
Efter detta var det samma lika som förut... Men samtalet var ju slut och jag orkade inte sitta i kö igen.
Det var 10 före när jag började så antagligen finns det väldigt lite tekniker som svarar eftersom det ändå tog så lång tid...
Medlem
· Stockholm
· 1 587 inlägg
I tillägg:
Där jag bor finns det 4-5 Telia-master inom en radie på 7 km..
Där jag bor finns det 4-5 Telia-master inom en radie på 7 km..
Tack!S SueCia skrev:Du tänker inte så långt du heller va? Jag bor också på ett ställe som förpestas av storstadsbor varje sommar. Ingenting av det du säger förändrar dock faktumet att man köper ett mobilt bredband, då kan man inte förvänta sig något annat än ett mobilt bredband. Det vill säga, något som knappt fungerar.
Detta oavsett om det finns fiber eller ej.
Telia går inte skitbolag. Telekö över en timme. Men bytt till Fibio som jag aldrig hört om. O billig mobil surfa hur mycket som helst. Samt ip telefon 19 kr/ månaden . Och ringa inga gränser. Kommer aldrig mer göda telia. Oförskämda dålig service fattar inte vad man säger. Bara för störst bäst. Men de kommer dom inte alltid vara... o då kommer dom ligga risigt tillH Hacke1984 skrev:Varför inte prova motsvarande tjänst hos Tele2 eller TRE. Dom är förmodligen beydligt billigare. 199 resp 249 kr /månad obegränsad surf. Fungerar bra om man inte är ute i Now where. Eller TELENOR kan ske
Fiber med BahnHof 10000 MBIT/s för 399 kr. Telia ca 500 spänn för 250 MBIT/s
Telia måste ju ta tillbaka stålarna de förlorade på sina äventyr i Långtbortistan. Svenaka konsumenter får betala dessa äventyr.
Att du får sämre hastighet med ditt Huawei E3372 än mobilen kan bero på att Huawei E3372 stödjer fler band och kopplar upp sig mot en annat mast.B Bo Berglund skrev:Jag har haft mobilt bredband från Telia ute på sommarstugan i Roslagen sedan 6-7 år eller mer.
När jag skaffade det så följde det med ett USB-modem (Huawei), som jag stoppade in i en Dovado UMR router.
Har fungerat OK utom kring midsommar då datafarten gick ner väldigt mycket. Men sen för nåt år sedan så har det modem jag fick med slutat att funka och Telia hade slutat med USB-modemen också. Fick köpa en nyare Huawei E3372 på nätet och fick igång det igen. Har också bytt till Dovado PRO. Men det är problem med pålitlig datahastighet.
Via Huaweimodemet får jag bara sällan upp farten mot eller över 30M, vanligen är det 10 eller under (vid midsommar kan det bli 0,1 M eller sämre).
Det konstiga är att vid dessa tillfällen får jag bra fart på bredbandet på min telefon (också Telia), normalt över 30M när mobila bredbandet ligger på 1-3 M...
Det borde vara samma eftersom det är Telia den också. (Samsung Galaxy S7 är mobilen jag jämför med och den är 4 år gammal).
Så nu undrar jag vad det är för modem du tycker jag skall köpa? Den skall kopplas in via USB till routern.
Jag behöver använda en normal router som jag kan konfa själv för jag kör servrar härute som kräver publik IP och port forward. Dovado PRO har funkat OK men jag har också en ASUS RT-AC68U som jag konfade likadant som Dovadon och provade med för några veckor sedan.
Men jag kunde inte behålla den i drift för när den tappade kontakten med modemet så kunde den inte återstarta utan sedan var det bara ström på/av som hjälpte. Medan den körde funkade den som Dovado PRO och fick liknande hastigheter.
Jag kan intyga att Telia-supporten är rätt tröttsam. Jag hängde i en timme eller mer i morse angående problemen med hastighetsskillnaden mellan mobilt bredband och mobiltelefonens bredband innan jag kom fram. Sen efter en stund försvann damen jag pratat med för att göra nån sorts omkonfiguration varefter jag skulle dra ur strömmen från routern, vänta ett antal minuter och sedan slå på igen.
Efter detta var det samma lika som förut... Men samtalet var ju slut och jag orkade inte sitta i kö igen.
Det var 10 före när jag började så antagligen finns det väldigt lite tekniker som svarar eftersom det ändå tog så lång tid...
Detta kan man ställa in i mobile connect om man använder det i en dator, den funktionen har jag för mig finns i dovados routrar, borde ligga under nätverksinställningar ibland måste man koppla ned för att kunna ändra.
Dom införde även tidigt en funktion i routern som startar om den om man tappar kontakt med nätet, kika i routerns inställningar.
Standard är nog satt till auto, du kan ju prova att låsa till ett band och se vilket som fungerar bäst.
Redigerat:
I ivp skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
det var då själva faan, vad ska jag säga när teknikern ringer upp nu då?
Ibland blir man ju misstänksam, har låst på fel mast i nästan en veckas tid, men några timmar efter att man lyckats komma fram till support och regga ett ärende så hittar den den bra masten igen...
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Kollade deras hemsida...L Lowley skrev:Telia går inte skitbolag. Telekö över en timme. Men bytt till Fibio som jag aldrig hört om. O billig mobil surfa hur mycket som helst. Samt ip telefon 19 kr/ månaden . Och ringa inga gränser. Kommer aldrig mer göda telia. Oförskämda dålig service fattar inte vad man säger. Bara för störst bäst. Men de kommer dom inte alltid vara... o då kommer dom ligga risigt till
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, millibit kan man ju knappast vara nöjd med...H Hallerudsbo skrev:
Ja som sagt.. jag har provat det mesta på snart 6 år utan täckning på mob. Så Fibio nytt för mig. Och det var hemtelefoni jag var ute efter. Ip telefon. Just för att inget mobilabonemang funkade. Så nu bryr jag mig inte att jag inte kan ringa lr folk ringa hit. För nu förhoppningsvis så har jag ip .så då struntar jag i mob. Bara glad att ha telefon att kunna ringa ut lr bli avbrutna samtal. Och framför allt om jag blir sjuk. Att kunba kontakta omvärden. Bor ju bara två mil utanför storstad. Såå det är väl lite för mycket begärt av teliahsd skrev: