65 154 läst ·
222 svar
65k läst
222 svar
Bestrida eller betala under protest? (Telia fast bredband via mobilnätet)
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 294 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 294 inlägg
De har inget ekonomiskt incitament att leverera mer kapacitet. Till mobiler funkar det och sen till de stackare som ej har fiber får det lov att duga i brist på alternativ, så för vem skulle de då bygga ut kapaciteten?L lat skrev:
Betalar du inte räkningen skiter du i det blå skåpet. Betala och reklamera!I ivp skrev:Hej,
Funderar på att bestrida fakturan från Telia jag fått för installation av "fast bredband via mobilnätet". Tjänsten håller inte vad de lovat, de verkar inte ha någon teknisk lösning för att installationen ska koppla upp sig mot rätt mast/cell. När det är uppkopplat mot rätt mast så funkar det klockrent (70-100Mbit/s) men nu har den för andra gången sen installation kopplat upp sig mot fel cell och prestandan är bedrövlig, 2-3Mbit igår, gjorde ett vanligt ping test, 11% packet loss. Jag har precis skapat är ett support ärende mot Telia.
Frågan är enl rubrik, är det lönt att bestrida eller betala under protest?
Vad är är skillnaden?
Hamnar jag i någon bättre position om jag gör detta?
ps, vad jag helst vill är att behålla tjänsten men att den funkar bra. Men om det visar sig att de inte kan/tänker göra något så känns det ju enklare om jag inte betalat något, kontra att försöka få tillbaka pengar från Telia.
/Ivar
Hur går det till när man "betalar under protest"? Skickar med ett kort på sig själv där man ser sur ut?I ivp skrev:Hej,
Funderar på att bestrida fakturan från Telia jag fått för installation av "fast bredband via mobilnätet". Tjänsten håller inte vad de lovat, de verkar inte ha någon teknisk lösning för att installationen ska koppla upp sig mot rätt mast/cell. När det är uppkopplat mot rätt mast så funkar det klockrent (70-100Mbit/s) men nu har den för andra gången sen installation kopplat upp sig mot fel cell och prestandan är bedrövlig, 2-3Mbit igår, gjorde ett vanligt ping test, 11% packet loss. Jag har precis skapat är ett support ärende mot Telia.
Vad är är skillnaden?
ps, vad jag helst vill är att behålla tjänsten men att den funkar bra. Men om det visar sig att de inte kan/tänker göra något så känns det ju enklare om jag inte betalat något, kontra att försöka få tillbaka pengar från Telia.
/Ivar
Exakt samma sak med Telenor! Vilket lurendrejeri... det kopplas över till en cell, de vet, är trasig! Undermåligt är ordet!I ivp skrev:Hej,
Vad är är skillnaden?
/Ivar
Mvh snickar'n
precis så, ju surare man ser ut på bilden desto mer får man tillbaka om det visar sig att betalningskravet var felaktigtT Thomas' skrev:
Nej, det var ett begrepp som jag hittade innan jag skrev frågan här och surfade runt på hur man bestrider en faktura:
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/fakta/bankfakta/om-du-inte-betalar/felaktigt-krav/
men det känns ju rätt meningslöst, man är ju likt förbannat tvungen att själv driva ärendet mot Telia för att få tillbaka pengarna om de inte löser det hela.Om du vill undvika att betala in olika kostnader kan du betala kravet samtidigt som du bestrider. Ange då i bestridandet att du betalar under protest. Nackdelen med att du betalar in beloppet är att du överger ditt bästa "vapen" mot betalningsmottagaren - möjligheten att hålla inne betalning. Om du betalar in beloppet så är det du som kommer behöva rikta krav på återbetalning om kravet var fel. Det kan i slutändan leda till att du, om mottagaren inte betalar tillbaka frivilligt, måste driva en process mot betalningsmottagaren för att få tillbaka dina pengar.
Du delar kapacitet även med fiber. Du tror väl knappast att du har dedikerade fiberkanaler till alla andra i hela världen? Hur du än vrider och vänder kommer du dela bandbredd med andra. I bästa fall kan du ha dedikerad bandbredd till kanten av din operatörs nät men det är fortfarande delad med andra från första knytpunkt precis som med mobilt bredband.eanders skrev:
Skillnaden när du har dedikerad bandbredd är att bandbredden inte är överbokad. Men bandbredden vi som slutkunder köper är alltid överbokad vare sig det gäller fiber eller lte så vill du ha dedikerad bandbredd får du betala där efter. Vanligtvis några tusen per mbit om du vill ha det dedikerat hela vägen genom operatörens nät.
I mobilt bredbandbsåbär dock flaskhalsen oftast på radion, med fiber betydligt högre upp i nätetE EtherMan skrev:Du delar kapacitet även med fiber. Du tror väl knappast att du har dedikerade fiberkanaler till alla andra i hela världen? Hur du än vrider och vänder kommer du dela bandbredd med andra. I bästa fall kan du ha dedikerad bandbredd till kanten av din operatörs nät men det är fortfarande delad med andra från första knytpunkt precis som med mobilt bredband.
Skillnaden när du har dedikerad bandbredd är att bandbredden inte är överbokad. Men bandbredden vi som slutkunder köper är alltid överbokad vare sig det gäller fiber eller lte så vill du ha dedikerad bandbredd får du betala där efter. Vanligtvis några tusen per mbit om du vill ha det dedikerat hela vägen genom operatörens nät.
Vanligaste flaskhalsen är alltid första knytpunkt, oavsett om det är en mobilmast eller det är en switch för ett område. När du väl nått operatörens nät är det mycket ovanligt med flaskhalsar eftersom hela nätet är BGP routrat och du kan då få din trafik omdirigerad till länkar som inte är överbelastade. Men första knytpunkt är alltid den svaga länken i det sammanhanget.pacman42 skrev:
Nu var det länge sen jag jobbade med mobiltelefoni, men har för mig att för nära en mast så kan det bli problem för transceiver-loben att täcka allt som är uppkopplat mot den.
Numer borde nog alla master ha smarta antenner, dvs de kan justera sig beroende på riktning de ska jobba och då borde en fast punkt inte vara ngt problem... Kan det vara ngt med skärmning, dvs plåttak o d?
Vad säger en signalkoll utanför huset? Bredbandskollen.se funkar bra.
Numer borde nog alla master ha smarta antenner, dvs de kan justera sig beroende på riktning de ska jobba och då borde en fast punkt inte vara ngt problem... Kan det vara ngt med skärmning, dvs plåttak o d?
Vad säger en signalkoll utanför huset? Bredbandskollen.se funkar bra.