Jag beställde och betalade ( i förskott till och med) för denna tjänst från Telia. Två tekniker kom hem till mig och försökte i timmar med att få det att fungera. Men systemet hoppade mellan olika master och man kunde inte garantera förbindelsen. Jag meddelade Telia detta (och även teknikerna gjorde samma sak). Returnerade utrustningen och fick pengarna tillbaka. Men är grymt besviken på att Telia inte klarar av att leverera en fungerande tjänst som man marknadsför. Har gott om telemaster i området, men ingen fiber. IP Only lovade att komma för snart 3 år sedan men sedan försvann dom från kartan. Kanske lika bra det....

• Gilla
robb123
  • Laddar…
N
E EtherMan skrev:
Ni som har problem att få den på rätt cell. Skaffa ett modem som är bättre Cat. Om du har minst Cat6 så kopplar du nämligen på multipla celler samtidigt helt parallellt. Många routrar osv för mobilt bredband är bara cat4 och saknar helt den möjligheten. Med högre Cat så får man dessutom bättre hastigheter om man inte redan är strypt av operatören men framför allt är det mycket stabilare latency. Själv har jag förvisso Tre och inte Telia men gick från 20-25mbps med en latens på allt mellan 50 och 1500. Uppgraderade modemet och inte haft ett enda svar på över 250 än så länge och hastigheterna är närmare 100mbps och då har jag bara små futtiga rundstrålande antenner och riktar inte mig på någon specifik mast (ingen aning var jag ens skulle rikta mig för det ens då Tre inte berättar var de har sina master av ”säkerhetsskäl”).

Men som sagt, kolla upp vilken kategori erat modem har och uppgradera det till något bättre. Iaf om ni har under cat6. Och innan någon frågar, nej det handlar inte om kablarna :)
Som t.ex. Huawei B535 jag nämnde i mitt inlägg. Den är Cat7 (klarar 100 Mbit/s upp istället för 50 som Cat6).

Men sedan är det även väldigt bra med riktantenner för att låsa på en viss mast.

Här kan man läsa mer om signalvärden och dess betydelse.

https://www.lohelectronics.se/mega_...pa-mobilt-bredband-med-extern-antenn?mbpath=8

S SueCia skrev:
lla ni som klagar på era mobila abonnemang. Varför klagar ni egentligen? Ni har en mobil uppkoppling med dess för och nackdelar och det är det ni fått. Det finns en anledning att mobila uppkopplingar aldrig kommer i närheten av fiberns pålitlighet eller prestanda.
Du funderar inte så mycket va?
Som andra nämner, vi är rätt många som bor därute dit ni brukar åka under sommaren för att det är så mysigt & pittoreskt, och här kanske alternativet med fiber inte alltid är tillgängligt.

• Gilla
Lars Eliasson och 2 till
  • Laddar…
I ivp skrev:
Åh vad jag önskar att cry once var ett alternativ, tecknade avtal med IP-Only samma dag som vi flyttade in i huset för 4 år sen, har inte hänt ett piss sedan dess.
Sitter lite i samma båt som du gällande ip only. Har du lyckats säga upp avtalet eller sitter du tålmodigt och väntar?

I ivp skrev:
Mitt alternativ (Tele2 via egenmonterad antenn) fungerade aldrig "apdåligt" men det kom ju heller aldrig upp vad Telia gör när det funkar bra.

Ja man tycker det, men uppenbarligen inte på deras utrustning för då skulle väl teknikern som var här gjort det i samband med installation (Nokia Fastmile 4g05-b). Jag fick dock inte något admin lösen till den utan kan bara gå in och kolla på status sidan.

Nåväl jag avvaktar svar på mitt supportärende och ser vad som händer, fakturan ska inte vara inne förrän 30:e så jag kan ju vänta i nån dag till och se.

Kolla på undersidan av själva enheten, admin user samt lösenord brukar finnas angivet där. Sedan kan du med fördel byta ut det mot ett när du väl loggat in på enheten som admin

• Etikett på enhets undersida med modellinfo, QR-kod och markerat användarnamn och lösenord.
S
L lat skrev:
Du funderar inte så mycket va?
Som andra nämner, vi är rätt många som bor därute dit ni brukar åka under sommaren för att det är så mysigt & pittoreskt, och här kanske alternativet med fiber inte alltid är tillgängligt.
Du tänker inte så långt du heller va? Jag bor också på ett ställe som förpestas av storstadsbor varje sommar. Ingenting av det du säger förändrar dock faktumet att man köper ett mobilt bredband, då kan man inte förvänta sig något annat än ett mobilt bredband. Det vill säga, något som knappt fungerar.

Detta oavsett om det finns fiber eller ej.

• Gilla
Lowley
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Som t.ex. Huawei B535 jag nämnde i mitt inlägg. Den är Cat7 (klarar 100 Mbit/s upp istället för 50 som Cat6).

Men sedan är det även väldigt bra med riktantenner för att låsa på en viss mast.

Här kan man läsa mer om signalvärden och dess betydelse.

[länk]
Det här är det som gäller.

Bra modem (huawei är marknadsledande) och riktanten (pyontin) med väggfäste.
Samt en timmes jobb att rikta in den.

Det finns inga genvägar och tyvärr erbjuder inte alltid de där telebolagen bästa utrustningen för situationen.

Ska man "ersätta" fiber krävs nog mer jobb än bara ringa telia.

Här kom fibern till slut. Och även om jag hade 100/30 med 15ms latency på 4g var fibern ett enormt kliv upp.
4G masten var 1,7 km bort med fri sikt.

Roliga är att mobilen kopplar upp sig mot en annan mast som är närmre, men bakom en kulle. Närmare men mycket sämre signal...

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
Appendix Appendix skrev:
Det här är det som gäller.

Bra modem (huawei är marknadsledande) och riktanten (pyontin) med väggfäste.
Samt en timmes jobb att rikta in den.

Det finns inga genvägar och tyvärr erbjuder inte alltid de där telebolagen bästa utrustningen för situationen.

Ska man "ersätta" fiber krävs nog mer jobb än bara ringa telia.

Här kom fibern till slut. Och även om jag hade 100/30 med 15ms latency på 4g var fibern ett enormt kliv upp.
4G masten var 1,7 km bort med fri sikt.

Roliga är att mobilen kopplar upp sig mot en annan mast som är närmre, men bakom en kulle. Närmare men mycket sämre signal...

Exakt! Dubbla Poynting riktantenner (https://www.lohelectronics.se/kommu...antenn-11dbi-sma-med-kabel-700-2900-mhz-3g-4g) och en bra router (Huawei B535 i mitt fall) och jag har en stabil och snabb uppkoppling trots 9 km till masten. Alltid sträva efter mast med 4G+ eftersom det ger en avsevärd skillnad i hastighet.
Min mobil försöker också alltid koppla upp sig mot masten 9 km bort trots att det finns en 1,5 km härifrån (utan 4G+).

När det gäller riktantennerna är injusteringen av dessa mycket viktig och då är RSRP och främst RSRQ viktiga värden (som finns i 535:an).

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Den behöver inte vara "överbelastad", det kan "bara" vara så att man har sämst signal och det finns andra som kör hårt. Algoritmerna prioriterar ofta hög throughput över fairness. Om då någon/några maxar ur så blir då de med sämre signalstyrka bortprioriterade.
Min poäng var att med enkla termer fråga om det verkligen var så att den låste på fel sändare (eller eNodeB om man vill ha den egentliga benämningen) eller om den faktiskt låste på "bästa" sändare och att den då inte av någon anledning gav bra kapacitet i alla fall. Om sändaren måste prioritera till vilken kund data ska skickas är den också per definition "överbelastad" i den meningen att det inte finns tillräckligt med tidluckor för att sända data till alla som begär det inom rimlig tid, alldeles oberoende av vilken modulation som sändaren anser sig kunna skicka data med.

Mats-S
Som framgår av ett antal svar är mobilt bredband betydligt mera tekniksvårt om man har problem med uppkopplingen.
Att kunna pilla med routerns inställningar är ett måste, även att ha en bra riktantenn (mimo helst).

Därför blir det till en happening när man ringer kundtjänsten när man har problem med hastigheten. Som framgått sitter dom med fasta frågemanualer vars innehåll dom oftast inte förstår. Har man tur kommer man till någon linux-nisse som har full koll på hur nätverk fungerar, SAMT även förstår när man själv i egenskap av linux-nisse förklarar vilken felsökning man har gjort och vad den har gett :-)

Rådet är nog att köra fiber om ni inte känner er bekväma med att logga in på en router och justera inställningarna ...

• Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
F fb35523 skrev:
Min poäng var att med enkla termer fråga om det verkligen var så att den låste på fel sändare (eller eNodeB om man vill ha den egentliga benämningen) eller om den faktiskt låste på "bästa" sändare och att den då inte av någon anledning gav bra kapacitet i alla fall. Om sändaren måste prioritera till vilken kund data ska skickas är den också per definition "överbelastad" i den meningen att det inte finns tillräckligt med tidluckor för att sända data till alla som begär det inom rimlig tid, alldeles oberoende av vilken modulation som sändaren anser sig kunna skicka data med.
Skärmdump av LTE-nätverksinformation som visar signalstyrka, kvalitet och inga tillgängliga sekundära celler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så här såg det ut i början när jag hade 70-100Mbit/s

Skärmdump av nätverksstatus med signalstyrka på -68 dBm, total uppladdning på 0.16 MB, och detaljer om LTE-anslutning.
Skapa konto

Så här ser det ut nu, 3-30Mbit (ibland 11% packet loss), klippte lite hårt ser jag nu, men inga secondary cells

Skärmdump av nätverkstestresultat med mätvärden för mobilsignal och datakvalitet.
Skapa konto

Om jag trycker på den enda knappen som är aktiv i hela GUI:et (då jag inte har admin lösen) så fick jag tabellen ovan efter en go stund.

Var det någon som nämnde att det ofta blir "tekniksvårt" med mobiluppkoppling? ;) I tabellerna verkar det som att man förändrat något i nätet, förutsatt att antennen är riktad som förut. Tidigare fanns en cell som hette 111 men den syns inte i den senare tabellen utan här finns cell 121, som troligen sitter i samma mast och eventuellt är samma fysiska burk som 111. 121 och tidigare 111 är de enda som har ens i närheten av bra signalkvalitet hos dig. Den ligger på 806 MHz (eARFCN 6300) och går utmärkt att ta emot med en hederlig TV-antenn (UHF). Cell 21 har två sändare, båda på 1,8 GHz, och jag skulle tippa på att de sitter i samma mast som 121 men får kortare räckvidd p.g.a. den högre frekvensen (som dämpas mer). På de frekvenserna (1,8 GHz) börjar det också bli känsligt med att kablar, kontaktdon mm verkligen är tip-top och en kabel på bara några meter kan äta upp hela antennvinsten ("förstärkningen") man får med en riktantenn.

Tidigare hade du en cell 21 som primär och två som sekundärer (21 och 111), vilket innebär att tre sändare kan pumpa data till dig parallellt. Med endast en kanal med god kvalitet och två riktigt dåliga borde det inte ha gett dig en bättre kapacitet, men uppenbarligen hade du bättre uppkoppling då. Sista listan visar även två celler med samma frekvens (eARFCN 9360, cirka 775 MHz) men med mycket svag signal. Om den finns i antennens rikting är det inte mycket att göra men om det går att rikta antennen så att du får in dem med bättre signalstyrka (sikta på minst lika bra värden som 121 har idag) så kan du ha en lösning som fungerar bra. Sannolikt kommer nätet att kunna koppla upp båda dessa och du får en sekundär kanal som hjälper till att pumpa data till dig.

Kort sagt så har din enhet låst på den sändare som har bäst signalstyrka (121). Varför du inte får bra kapacitet kan då bero på "överbelastning" i den "basstationen". Ser du att kapaciteten varierar över tid trots att du hela tiden är uppkopplad till samma basstation (121) med ungefär samma värden (RSRP, RSRQ mm)? I så fall är det ganska tydligt att så är fallet.

Om du har antennens modellbeteckning kan du kolla om den klarar alla frekvenser som du ser i listan (750-810 MHz samt 1,8 GHz). Eventuellt kan du hitta en annan antenn som är riktigt bra i 700-800 MHz-området och strunta i 1,8 GHz eller tvärt om. Kombiantenner som klarar flera band kan vara bra, men de tenderar att vara dyra då. Det kan vara bättre att satsa på en antenn avsedd för ett specifikt band i stället.

Som sagt, "tekniksvårt"!

• Gilla
fredrik.johansson och 4 till
  • Laddar…
Nu när vi ändå är så långt off-topic man kan komma och jag har typ hela forumets uppmärksamhet.

Nån som vet om det finns något smart mastfäste som man kan vrida/justera "nerifrån"?

Jag har f.n ett gavelfäste med en maströr på som det sitter en poynting antenn och en parabol på. Jag klättrade upp själv och riktade in den för några år sedan mot närmaste Tele2 mast men det var inte roligt, och det känns helt orealistiskt att klättra upp och ner på taknocken och justera om i små inkrement. Jag har dock för mig att jag når till nedre delen av mastöret från min längsta stege lutad mot väggen. Jag kan tänka mig att strunta i parabolen om det är det som krävs, har inte haft den inkopplad sen vi flyttade in.

Om det var enkelt att vrida antennen så skulle man ju kunna investera i ett LTE modem (typ teltronik) med goda inställningsmjöligheter och sen testa sig igenom lite olika operatörer och se om något sticker ut och samtidigt som man har @fb35523 och @Nalleman64 på ett teamsmöte som förklarar siffrorna :-)

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Kul att fler får upp ögonen för denna tjänst. Jag har själv skaffat fast bredband via mobilnätet och kört på detta i två månader nu, dock inte helt smärtfritt. Under dagtid kommer jag upp i 100Mbit men kvällar och speciellt helger så får jag nöja mig med 1Mbit eller 2...
Till saken. Jag gjorde ganska omgående en felanmälan, samtidigt kontaktade jag ekonomi på Telia och förklarade att jag kommer inte att betala någon faktura så länge det finns en felanmälan (punkt)
Telia hade inga invändningar mot detta.

Tiden går och efter cirkus en månad ringer en tekniker från Telia (tror inte det var Telia) En mycket trevlig man som hade koll på läget. Han sa direkt att den mast jag ligger uppkopplad mot är tidvis överbelastad. Nu ligger bollen hos mig och jag har möjlighet att reklamera tjänsten. Abonnemanget jag tog garanterar minst 30Mbit hela dygnet. Abonnemanget är på 12mån. Jag tror på denna teknik men jag är väl lite tidigt ute.

I skrivande stund. 2021-06-29 - 00:50 - 25.46Mbit/ner - 29.62Mbit/upp

M LithenThomas skrev:
Kul att fler får upp ögonen för denna tjänst. Jag har själv skaffat fast bredband via mobilnätet och kört på detta i två månader nu, dock inte helt smärtfritt. Under dagtid kommer jag upp i 100Mbit men kvällar och speciellt helger så får jag nöja mig med 1Mbit eller 2...
Till saken. Jag gjorde ganska omgående en felanmälan, samtidigt kontaktade jag ekonomi på Telia och förklarade att jag kommer inte att betala någon faktura så länge det finns en felanmälan (punkt)
Telia hade inga invändningar mot detta.

Tiden går och efter cirkus en månad ringer en tekniker från Telia (tror inte det var Telia) En mycket trevlig man som hade koll på läget. Han sa direkt att den mast jag ligger uppkopplad mot är tidvis överbelastad. Nu ligger bollen hos mig och jag har möjlighet att reklamera tjänsten. Abonnemanget jag tog garanterar minst 30Mbit hela dygnet. Abonnemanget är på 12mån. Jag tror på denna teknik men jag är väl lite tidigt ute.

I skrivande stund. 2021-06-29 - 00:50 - 25.46Mbit/ner - 29.62Mbit/upp
De kan inte garantera någon bandbredd. Tekniken tillåter inte det. Så det är bara att reklamera.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.