67 049 läst ·
228 svar
67k läst
228 svar
Bestrida eller betala under protest? (Telia fast bredband via mobilnätet)
Sätter man in en Teltonika så kan man svartlista frekvenser man inte vill ha och svartlista nät man inte vill ha, man kan även svartlista eller vitlista vissa master.
Jag rekommenderar nya RUT360 som har CAT4 så den kan vara kopplad på mer än en samtidigt.
RUT240 är också bra, men maxfarten är runt 30Mbit och kan bara koppla sig på en.
Dessutom kan man ställa in Ping Reboot i dom så de startar om i fall internet går ner en stund.
Med Teltonika och riktantenn får jag 20-30Mbit på ett ställe som normalt sett har noll täckning, både i verkligheten och enl deras karta.
Jag rekommenderar nya RUT360 som har CAT4 så den kan vara kopplad på mer än en samtidigt.
RUT240 är också bra, men maxfarten är runt 30Mbit och kan bara koppla sig på en.
Dessutom kan man ställa in Ping Reboot i dom så de startar om i fall internet går ner en stund.
Med Teltonika och riktantenn får jag 20-30Mbit på ett ställe som normalt sett har noll täckning, både i verkligheten och enl deras karta.
Varför låsa sig till en leverantör? Bättre köpa egen, minst cat 6, router där det går att koppla in extern antenn. Kjell o co har en del och de kan man ju prata med.
Sedan tar man ut simkort från några operatörer och testar vilket som är bäst. Åtminstone Telia och Tele2/Telenor har ju nät som täcker hyfsat. Hallon/3 är billigare men sämre på bygden... Näten byggs ju ut kontinuerligt så det är bäst att inte binda sig till en leverantör. Om det alternativet finns.
Sedan tar man ut simkort från några operatörer och testar vilket som är bäst. Åtminstone Telia och Tele2/Telenor har ju nät som täcker hyfsat. Hallon/3 är billigare men sämre på bygden... Näten byggs ju ut kontinuerligt så det är bäst att inte binda sig till en leverantör. Om det alternativet finns.
Hej!! Har råkat ut för liknande. Fick snabbt tips av grannar att ändra inställningar i routern till att bara använda 3G. Vet inte hur 3G-mottagningen är hos dig. Men pröva.
Funderar på att bestrida fakturan från Telia jag fått för installation av "fast bredband via mobilnätet". Tjänsten håller inte vad de lovat, de verkar inte ha någon teknisk lösning för att installationen ska koppla upp sig mot rätt mast/cell. När det är uppkopplat mot rätt mast så funkar det klockrent (70-100Mbit/s) men nu har den för andra gången sen installation kopplat upp sig mot fel cell och prestandan är bedrövlig, 2-3Mbit igår, gjorde ett vanligt ping test, 11% packet loss. Jag har precis skapat är ett support ärende mot Telia.
Frågan är enl rubrik, är det lönt att bestrida eller betala under protest?
Vad är är skillnaden?
Hamnar jag i någon bättre position om jag gör detta?
ps, vad jag helst vill är att behålla tjänsten men att den funkar bra. Men om det visar sig att de inte kan/tänker göra något så känns det ju enklare om jag inte betalat något, kontra att försöka få tillbaka pengar från Telia.
/Ivar[/QUOTE]
I ivp skrev:Hej,
Funderar på att bestrida fakturan från Telia jag fått för installation av "fast bredband via mobilnätet". Tjänsten håller inte vad de lovat, de verkar inte ha någon teknisk lösning för att installationen ska koppla upp sig mot rätt mast/cell. När det är uppkopplat mot rätt mast så funkar det klockrent (70-100Mbit/s) men nu har den för andra gången sen installation kopplat upp sig mot fel cell och prestandan är bedrövlig, 2-3Mbit igår, gjorde ett vanligt ping test, 11% packet loss. Jag har precis skapat är ett support ärende mot Telia.
Vad är är skillnaden?
ps, vad jag helst vill är att behålla tjänsten men att den funkar bra. Men om det visar sig att de inte kan/tänker göra något så känns det ju enklare om jag inte betalat något, kontra att försöka få tillbaka pengar från Telia.
/Ivar
Vad är är skillnaden?
/Ivar[/QUOTE]
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 167 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 167 inlägg
Det är bara att felanmäla, om det automatfrågas om starta om utrustning så är det ju redan gjort
(det gör ju alla före telefonköväntan)
Telia har många duktiga medarbetare men det finns odugliga också, så är det på de flesta storföretagen
Telia har många duktiga medarbetare men det finns odugliga också, så är det på de flesta storföretagen
Tja, bra är ju väldigt subjektivt. Teltonika gör en del renodlade modem som är ok för sitt pris. De har både cat4 och cat6 modeller så lite i underkant här men funkar om man behöver budget grejer som funkar liksom.I ivp skrev:
Vill man gå upp lite där sen så har Mikrotik sin Chateau som är Cat12 men den kör då även router och grejer. (Teltonika har både hela routrar och mer renodlade modem). Men dessa kostar en 2500+ och då utan antenner.
Går man upp ytterligare finns t.ex Netgear Nighthawk M2 som är Cat20 men är egentligen en mobil router. Den kan dock ta extern antenn också men personligen hade jag hållit mig borta.
B818 sen är det jag har. Den är cat19, TS9 för extern antenn (vilket jag inte ens använder). Nackdel dock att den stödjer bara Wifi5(802.11ac) och har inte möjlighet för extern Wi-Fi antenn. Ingen aning om pris utanför abb dock.
cat4 räcker absolut INTE för att koppla mot flera. Det är minst Cat6 som gäller för den funktionen. Nu är RUT360 en Cat6 så jag antar det bara var en felskrivning men för säkerhets skull så bäst att klargöra.Josasp skrev:
Jag kan bara instämma för mig har det fungerat skitdåligt sen lurade dem mig att vara kvar och lovade förbättring men förbättringen uteblev och jag har haft många låååånga samtal med dem och försökt säga upp abonnemanget men min ångerrätt hann utgå IOM att jag trodde på deras skitsnack. Jag har även försökt att göra massa avdrag för faktorerna men tills sist så vann dem och jag orkade inte driva ärendet vidare... dem kör ju på stilen att koppla runt en hela kvällarna på deras olika avdelningar och tills sist så orkade jag inte mer, men jag ska säga upp alla mina abonnemang med dem så fort bindningstiden går utI ivp skrev:Hej,
Vad är är skillnaden?
/Ivar
Telia garanaterar 30mbit,får du inte så tar Telia tillbaka installationen.I ivp skrev:Därför att a) Vi har inget alternativ, fiber finns inte i vårat område. b) Telia lovar saker de inte kan hålla
Jag förstår mycket väl att en mobil uppkoppling är helt underlägsen riktigt fiber, jag var även sjukt skeptisk innan jag beställde Telias lösning. Men man fick liksom känslan av att de faktiskt låser på en viss mast och att den masten är utbyggd för att klara en viss kapacitet. De säger även att tjänsten är låst till våran address och inte kan tas med till stugan etc, men det antar jag är ren och skär lögn då de inte verkar kunna styra detta. Jag fick till slut prata med en snubbe som inte bara bad mig starta om, han sa att de har driftstörning just nu just nu och att "analysavdelningen" kommer att kontakta mig sen... jaja vi får väl se
Jag har samma typ av bredband ligger normal runt 100 mbit.
hsd skrev:
hsd skrev:
Det är bara att felanmäla, om det automatfrågas om starta om utrustning så är det ju
Hej! Är lite besviken på min gamla arbetsgivare då jag ersatte min ADSL 30 mot Fast Mobilt Bredband med en utlovad kapacitet på 30-300 Mbps. Felanmälde då jag bl.a. på kvällstid fick kraftiga störningar med obefintlig bandbredd. Gick inte att använda dator eller se på TV under vissa tider. Just nu har tjänsten gått ner helt.
Det har tagit mer än 3 veckor (inne på 4:e) vad gäller min felanmälan innan jag fick detta svar
Från 2:nd line support. Har maskerat avsändare.
"Hej! Vi har nu behandlat din felanmälan. Problemet beror på att kapaciteten i området inte räcker till. Det ligger i dagsläget tyvärr ingen inplanerad utbyggnad i området. Du kan här ([länk]) lämna en synpunkt på önskad utbyggnad. Då hastighetsgarantin inte uppfylls så kan du om så önskas oss på 90200 för att nedgradera tjänsten alternativt avsluta tjänsten. Såg ditt mejl till vår kundtjänst och ser inget kopparstopp på adressen så eventuell orderläggning av ADSL abonnemang bör även vara möjlig. Mvh xxxxx, 2nd Line Mobile Network & Services"
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 167 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 167 inlägg
Numera sms:ar Telia ett nummer att ringa om felet kvarstår, då ringer dom upp så man slipper telefonkön
Jag hade mycket trassel med ADSL (före vdsl och senare fiber) och deras mätningar gav fullgott resultat men efter mycket om och men skickade de ut en tekniker som konstaterade glapp på teleledningen och fixade det och allt var frid å fröjd därefter
Jag hade mycket trassel med ADSL (före vdsl och senare fiber) och deras mätningar gav fullgott resultat men efter mycket om och men skickade de ut en tekniker som konstaterade glapp på teleledningen och fixade det och allt var frid å fröjd därefter
Mikrotik är bra grejer, dock så ska man veta vad man gör om man ska köra dom.E EtherMan skrev:Tja, bra är ju väldigt subjektivt. Teltonika gör en del renodlade modem som är ok för sitt pris. De har både cat4 och cat6 modeller så lite i underkant här men funkar om man behöver budget grejer som funkar liksom.
Vill man gå upp lite där sen så har Mikrotik sin Chateau som är Cat12 men den kör då även router och grejer. (Teltonika har både hela routrar och mer renodlade modem). Men dessa kostar en 2500+ och då utan antenner.
Går man upp ytterligare finns t.ex Netgear Nighthawk M2 som är Cat20 men är egentligen en mobil router. Den kan dock ta extern antenn också men personligen hade jag hållit mig borta.
B818 sen är det jag har. Den är cat19, TS9 för extern antenn (vilket jag inte ens använder). Nackdel dock att den stödjer bara Wifi5(802.11ac) och har inte möjlighet för extern Wi-Fi antenn. Ingen aning om pris utanför abb dock.
Inga wizards eller likande.
RouterOS är dock väldigt trevligt att jobba i.
Så länge man slipper deras SwitchOS visst. Där finns dock visst wizards i RouterOS men bara i web gränssnittet, inte om du använder programmet eller CLI.Jensen20 skrev:
Kan du se i web-gränssnittet till modemet att den låser på fel basstation eller är det så att den du är ansluten till i själva verket är den som har starkast signal men är överbelastad och att det därför går dåligt?I ivp skrev:
Om du kan se signalstyrkor för olika sändare kan du eventuellt rikta antennen så den fortfarande har acceptabel mottagning mot den "bästa" sändaren och helt tappar den "dåliga". Vrid antennen lite i taget och se vad som händer. Detta är så klart inte den bästa lösningen men kan innebära att du får en stabil om än inte optimalt snabb lösning tills Telia reder ut det egentliga problemet.
Den behöver inte vara "överbelastad", det kan "bara" vara så att man har sämst signal och det finns andra som kör hårt. Algoritmerna prioriterar ofta hög throughput över fairness. Om då någon/några maxar ur så blir då de med sämre signalstyrka bortprioriterade.F fb35523 skrev:Kan du se i web-gränssnittet till modemet att den låser på fel basstation eller är det så att den du är ansluten till i själva verket är den som har starkast signal men är överbelastad och att det därför går dåligt?
Om du kan se signalstyrkor för olika sändare kan du eventuellt rikta antennen så den fortfarande har acceptabel mottagning mot den "bästa" sändaren och helt tappar den "dåliga". Vrid antennen lite i taget och se vad som händer. Detta är så klart inte den bästa lösningen men kan innebära att du får en stabil om än inte optimalt snabb lösning tills Telia reder ut det egentliga problemet.