O oddiq skrev:
Det blev iq500 maskinen med zeolit torkning.
Jag har också en sådan Siemens och det är den bästa diskmaskin jag haft.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Låter det inte om Zeolittorkningen? Trodde det skulle vara någon slags bubblande/skramlande?
 
J Josth skrev:
Låter det inte om Zeolittorkningen? Trodde det skulle vara någon slags bubblande/skramlande?
Nej, det är mer eller mindre ljudlöst och inget jag reflekterar över. Öppnar man luckan i samband med torkning så låter det som en fläkt.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
J Josth skrev:
Låter det inte om Zeolittorkningen? Trodde det skulle vara någon slags bubblande/skramlande?
Nej absolut inget man hör.
 
Ok, bra att veta tack. Vågade inte välja det när det var nytt för närmare tio år sedan men vet då att det fungerar bra.
 
Inför köp av tvättmaskin satt jag på olika hemsidor och jämförde modeller. Hängde upp mig på att en modell som i övrigt verkade bra saknade fördröjd start. Väl i butiken visade det sig att det hade den visst, men de där tabellerna med fakta är tydligen inte 100 % korrekta. Typ alla lite bättre maskiner har fördröjd start.
Kan det vara något liknande med automatisk lucköppning? Jag trodde att det var standard på normalbra diskmaskiner.

Edit: Det jag skulle komma till var att i så fall finns det kanske fler modeller att välja på.
 
G Gatan49 skrev:
Kan det vara något liknande med automatisk lucköppning? Jag trodde att det var standard på normalbra diskmaskiner.
Jag skulle påstå att det inte är standard. Jag har en maskin i typ "övre mellansegmentet" och den har inte automatiskt lucköppning och det är inget jag saknar heller.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
O oddiq skrev:
Det blev iq500 maskinen med zeolit torkning. Den har fungerat perfekt sedan den installerades. Den är tyst, diskar rent och den har i princip gått en gång per dygn.
Tack för infot!

Även om modeller ändras dvs kvalitet osv är det intressant se verklighetsinfo hur vissa maskiner och märken presterar i annat än bara design och finesser.

För det är oftast bara de sistnämda och pris som nämns i de flesta tester och jämförelser av apparater.
 
C cpalm skrev:
Hur är det med de där "konventionella" diskmaskinerna i professional-serierna - många modeller ser ju ut att vara i stort sett identiska med konsumentmaskinerna, bortsett från kanske en förenklad manöverpanel.
Spelar de i en annan liga, eller är det i princip bara överprisade konsumentmaskiner?
du får precisera dig
men när det gäller i mieles fall
är det helt andra maskiner under skalet
tre-fas anslutning
tre olika vattenintag
andra korgar
andra saltbehållare
andra dispencers
mm.
när det gäller cylinda (om kineserna ens gör detta längre)
är det rent skit.
mycket dålig kvalitet
mycket dålig konstruktion
mycket dålig användargränsnitt
mycket dåligt diskresultat
mm.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Ungefär samma historia som Elektrolux men en finsk variant!

Spisarna gjordes dock i Finland och köpte Upo spis år 2011. Säljaren lyckades övertyga mig att den var bra (o om jag inte minns helt fel hade de 10års garanti) och den här gången ljög inte säljaren. Säljaren erkände dock att allt annat som heter Upo idag, är bara skit.

Mycket nöjd med spisen, min bekanta som köpte istället en Bosch. Har bara haft problem och induktionshällens knappar är helt värdelösa reagerar nästan på skuggor medans min upo så måste det tryckas med finger! Annars händer inget! Enda svagheten är att den dock reagerar på katt tassar! Fast deras Bosch diskmaskin har dock hållt medans vi har nr2 som kanske snart paijar.

Jag hade dock köpt Mieles spis om dom nu hade tillverkat sådana.....

Precis som Luxor, Salora, Finlux, Nokia....innan uppköp fina grejor idag rent skräp som lever falskt på ett "varumärke"…! Först koreanskt skit Goldstar numera nån ännu värre... Goldstar var ju ett billighetsmärke som blev LG och numera säljs som toppgrejor, men det kan vi också ha många olika åsikter om (kanske om man jämför mellan dagens Finlux och LG då) 🙄 skall jag säga som äger Koreanska elbilar som jag nöjd med 😂😇

Ps. Asko är en möbelaffär i Finland precis som Ikea är! Jodå jag vet att de även tillverkas vitvaror under märket precis som ju Ikea gör!
BTW koreanska elbilar är de mest vanliga objekten för bärgningskåren...
 
C
returen returen skrev:
du får precisera dig
men när det gäller i mieles fall
är det helt andra maskiner under skalet
tre-fas anslutning
tre olika vattenintag
andra korgar
andra saltbehållare
andra dispencers
mm.
Miele har ju t.ex. PFD 100 som har väldigt mycket gemensamt med konsumentmodellerna:
Enfasanslutning
Ett vattenintag
Samma Comfort korgutformning

Men det kanske inte var så mycket funktionerna jag tänkte på utan mer om professional-maskinerna generellt är mer rejält byggda med komponenter av högre kvalitet/livslängd?

Tolkar det som att Cylinda-fallet är samma "skit" som konsumentmaskinerna 😀
 
kisumisu
returen returen skrev:
BTW koreanska elbilar är de mest vanliga objekten för bärgningskåren...
Mycket möjligt men finns i alla fall garantier, bra när bärgning ingår och betydligt billigare service än många andra märken har.

Prisnivån i inköp är också vettigare 😁

Haha nu var det lite generellt då vi inte pratar om nån specifik märke här. Men jag köper dina argument också då min hybrid hade problem i början men den kan man kanske inte räkna in som en riktig elbil. Sen tillskillnad mot vissa vitvarutillverkare och andra bilmärken som ger bara 1-2år garanti så fixades felen utan kostnad förutom då just förlorad tid såklart.

Just i hybriden var det att den ej tog emot laddning från laddboxen har dock aldrig behövt bärgas. Däremot har en viss Volvo behövt bärgas en och annan gång 😂 då växellådan paijade 2 gånger tredje gången gillt blev det skroten 😂
 
C cpalm skrev:
Miele har ju t.ex. PFD 100 som har väldigt mycket gemensamt med konsumentmodellerna:
Enfasanslutning
Ett vattenintag
Samma Comfort korgutformning

Men det kanske inte var så mycket funktionerna jag tänkte på utan mer om professional-maskinerna generellt är mer rejält byggda med komponenter av högre kvalitet/livslängd?

Tolkar det som att Cylinda-fallet är samma "skit" som konsumentmaskinerna 😀
har aldrig sett PFD100

cylinda profs däremot är sämre än konsument dito
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
returen returen skrev:
har aldrig sett PFD100
De "större" konventionella maskinerna då? Är dessa bättre/mer påkostade i valet av komponenter/konstruktioner/material/utförande jämfört med konsumentmodellerna, dvs. får man valuta för pengarna? Eller handlar det bara om att man får trefas, varmvattenanslutning, m.fl. "proffsfunktioner"?
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.