6 787 läst ·
28 svar
7k läst
28 svar
Beslutsångest diskmaskin
Sida 1 av 2
Ska beställa diskmaskin till ikea kök. Just nu står det mellan,
https://www.power.se/vitvaror/diskm...iner/siemens-sx73ex56cs-diskmaskin/p-1109590/
Fördelar garanterat gjord i Tyskland. Autoopen dry. (Öppnar luckan under torkning). Jag kommer ha stenskiva så ånga är inget problem.
Eller den här.
https://www.tretti.se/vitvaror/diskmaskin/integrerad-diskmaskin/product/siemens-sx75zx05ce/
Fördelar A+++ samt Zeolith-torkning.
I övrigt är de rätt lika specifikationsmässigt. Jag har läst att zeolith har en fläkt som låter vilket så klart är negativt.
Ni med zeolith är ni nöjda? Jag gillar tanken med automatisk lucköppning och tyst.
https://www.power.se/vitvaror/diskm...iner/siemens-sx73ex56cs-diskmaskin/p-1109590/
Fördelar garanterat gjord i Tyskland. Autoopen dry. (Öppnar luckan under torkning). Jag kommer ha stenskiva så ånga är inget problem.
Eller den här.
https://www.tretti.se/vitvaror/diskmaskin/integrerad-diskmaskin/product/siemens-sx75zx05ce/
Fördelar A+++ samt Zeolith-torkning.
I övrigt är de rätt lika specifikationsmässigt. Jag har läst att zeolith har en fläkt som låter vilket så klart är negativt.
Ni med zeolith är ni nöjda? Jag gillar tanken med automatisk lucköppning och tyst.
Redigerat:
Förr var det mycket problem, men nu har de en
uppdaterad Zeolit som fungerar bra.
Elementet är nu inbyggt i zeolitetanken istället för separat och
mycket mer robust. Har inte varit några problem överhuvudtaget.
Det tubformade elementet som skapade problem är helt borttaget.
uppdaterad Zeolit som fungerar bra.
Elementet är nu inbyggt i zeolitetanken istället för separat och
mycket mer robust. Har inte varit några problem överhuvudtaget.
Det tubformade elementet som skapade problem är helt borttaget.
Jag har hittat en del trådar där automatiskt lucköppning krånglat också. Oavsett vilken maskin man väljer vill man ju ha en som inte krånglar. Jag har inte hittat någon annan bosch/siemens med automatisk lucköppning så jag vet inte hur bra/stabilt det är i långa loppet. Hur är det med zeolith -fläkten, är den störande?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vad blev det för maskin och hur har det fungerat?O oddiq skrev:Jag har hittat en del trådar där automatiskt lucköppning krånglat också. Oavsett vilken maskin man väljer vill man ju ha en som inte krånglar. Jag har inte hittat någon annan bosch/siemens med automatisk lucköppning så jag vet inte hur bra/stabilt det är i långa loppet. Hur är det med zeolith -fläkten, är den störande?
Snor din tråd litegrann.
Husqvarna QB6369W
Köpte den dels för att den hade 5 års garanti. Som faktist köptes kring 2019-2020.
Nu har den ungefär hängt sig igår första gången luckan ej öppnades själv dock.
Men ofta hållt på att man får göra "Norsk Reset" på den när den varit stendöd.
Förstår inte dessa diskmaskiner när de ska vara så känsliga jämt. Nu har det dock löst sig med norsk reset som tur enkel åtgärd. Men irriterande.
Min förra maskin en Miele började läcka vatten efter 6år 🤔
Vi är en stor familj och diskmaskinen går minst 1 gång per dag. Så visst de går kanske inte jämföra. Men när man ser runt i sin bekantskapskrets så har folk Bosch som är 15-20år gamla och bara rullar. Kanske Bosch bäst i diskmaskin?
Eller är det där också som nån hävdade att det är med Miele dvs att det är bara "vissa modeller" som håller 20år....stortsett alla tillverkare har ju även dessa "proffessional" modeller även så "simpla märken" som Elektrolux. Sett på arbetsplatser...
Redigerat:
electrolux har inga proffsmaskiner som passar i enskilda kök till skillnad från mielekisumisu skrev:
Vad blev det för maskin och hur har det fungerat?
Snor din tråd litegrann.
Husqvarna QB6369W
Köpte den dels för att den hade 5 års garanti. Som faktist köptes kring 2019-2020.
Nu har den ungefär hängt sig igår första gången luckan ej öppnades själv dock.
Men ofta hållt på att man får göra "Norsk Reset" på den när den varit stendöd.
Förstår inte dessa diskmaskiner när de ska vara så känsliga jämt. Nu har det dock löst sig med norsk reset som tur enkel åtgärd. Men irriterande.
Min förra maskin en Miele började läcka vatten efter 6år 🤔
Vi är en stor familj och diskmaskinen går minst 1 gång per dag. Så visst de går kanske inte jämföra. Men när man ser runt i sin bekantskapskrets så har folk Bosch som är 15-20år gamla och bara rullar. Kanske Bosch bäst i diskmaskin?
Eller är det där också som nån hävdade att det är med Miele dvs att det är bara "vissa modeller" som håller 20år....stortsett alla tillverkare har ju även dessa "proffessional" modeller även så "simpla märken" som Elektrolux. Sett på arbetsplatser...
electroluxmaskinerna från polen har kinesiska kretskort och motorer så
Nej de har dom kanske inte. De jag sett är stora maskiner. Men ändå att de finns på 2000-talet. Elektrolux har väl varit ett billighetsmärke från början av 1990-talet då kvaliten gick från topp till ur-usel (tom sämre än vad den är idag eller berodde det på att man experimenterade med alternativa köldmedel för att ersätta freon? Kommer ihåg att den tiden gick frysar efter frysar sönder, höll kanske 1år).returen skrev:
Har även Husqvarna nå Kinesiska kretskort, tänkte på att systemet hänger sig ibland? Visst var Husqvarna, Aeg, Elektrolux, Elektrohelios, Zanussi, Upo (vissa modeller av Bosch och Miele) = samma tillverkare i Italien eller Polen i samma fabrik av samma delar inuti maskinen?
Redigerat:
nä inte riktigtkisumisu skrev:
Nej de har dom kanske inte. De jag sett är stora maskiner. Men ändå att de finns på 2000-talet. Elektrolux har väl varit ett billighetsmärke från början av 1990-talet då kvaliten gick från topp till ur-usel (tom sämre än vad den är idag eller berodde det på att man experimenterade med alternativa köldmedel för att ersätta freon? Kommer ihåg att den tiden gick frysar efter frysar sönder, höll kanske 1år).
Har även Husqvarna nå Kinesiska kretskort, tänkte på att systemet hänger sig ibland? Visst var Husqvarna, Aeg, Elektrolux, Elektrohelios, Zanussi, Upo (vissa modeller av Bosch och Miele) = samma tillverkare i Italien eller Polen i samma fabrik av samma delar inuti maskinen?
UPO var finskt -salig åminnelse- upphängt på asko
bosch och i synnerhet miele har aldrig haft något gemensamt med de övrig du radat upp i electrolux koncernen.
däremot har electolux köpt in från frankrikge och norge historiskt
Ungefär samma historia som Elektrolux men en finsk variant!returen skrev:
Spisarna gjordes dock i Finland och köpte Upo spis år 2011. Säljaren lyckades övertyga mig att den var bra (o om jag inte minns helt fel hade de 10års garanti) och den här gången ljög inte säljaren. Säljaren erkände dock att allt annat som heter Upo idag, är bara skit.
Mycket nöjd med spisen, min bekanta som köpte istället en Bosch. Har bara haft problem och induktionshällens knappar är helt värdelösa reagerar nästan på skuggor medans min upo så måste det tryckas med finger! Annars händer inget! Enda svagheten är att den dock reagerar på katt tassar! Fast deras Bosch diskmaskin har dock hållt medans vi har nr2 som kanske snart paijar.
Jag hade dock köpt Mieles spis om dom nu hade tillverkat sådana.....
Precis som Luxor, Salora, Finlux, Nokia....innan uppköp fina grejor idag rent skräp som lever falskt på ett "varumärke"…! Först koreanskt skit Goldstar numera nån ännu värre... Goldstar var ju ett billighetsmärke som blev LG och numera säljs som toppgrejor, men det kan vi också ha många olika åsikter om (kanske om man jämför mellan dagens Finlux och LG då) 🙄 skall jag säga som äger Koreanska elbilar som jag nöjd med 😂😇
Ps. Asko är en möbelaffär i Finland precis som Ikea är! Jodå jag vet att de även tillverkas vitvaror under märket precis som ju Ikea gör!
Redigerat:
Hur är det med de där "konventionella" diskmaskinerna i professional-serierna - många modeller ser ju ut att vara i stort sett identiska med konsumentmaskinerna, bortsett från kanske en förenklad manöverpanel.returen skrev:
Spelar de i en annan liga, eller är det i princip bara överprisade konsumentmaskiner?
Det blev iq500 maskinen med zeolit torkning. Den har fungerat perfekt sedan den installerades. Den är tyst, diskar rent och den har i princip gått en gång per dygn.kisumisu skrev:
Vad blev det för maskin och hur har det fungerat?
Snor din tråd litegrann.
Husqvarna QB6369W
Köpte den dels för att den hade 5 års garanti. Som faktist köptes kring 2019-2020.
Nu har den ungefär hängt sig igår första gången luckan ej öppnades själv dock.
Men ofta hållt på att man får göra "Norsk Reset" på den när den varit stendöd.
Förstår inte dessa diskmaskiner när de ska vara så känsliga jämt. Nu har det dock löst sig med norsk reset som tur enkel åtgärd. Men irriterande.
Min förra maskin en Miele började läcka vatten efter 6år 🤔
Vi är en stor familj och diskmaskinen går minst 1 gång per dag. Så visst de går kanske inte jämföra. Men när man ser runt i sin bekantskapskrets så har folk Bosch som är 15-20år gamla och bara rullar. Kanske Bosch bäst i diskmaskin?
Eller är det där också som nån hävdade att det är med Miele dvs att det är bara "vissa modeller" som håller 20år....stortsett alla tillverkare har ju även dessa "proffessional" modeller även så "simpla märken" som Elektrolux. Sett på arbetsplatser...
