J j-o75 skrev:
Nu drar jag till med årets trådlyft med en fyra år gammal tråd! Hamnade här då jag sökte just på när vedskatten avskaffades.
Skatten var utformad schablonmässigt så det gick bara att komma undan om du kunde visa på annat uppvärmingsätt.
Men vad tror vi om framtiden för vedskatten? Kommer den att införas igen?
Nej, Danskarna försökte införa beskattning av vedeldning för några år sedan men genomförde det inte.
Boverket försökte förbjuda vedspisar men ändrade sig efter vedspisupproret.
Den politiker som försvårar eller fördyrar vedeldning gräver sin egen grav och lär aldrig omväljas eller ens föreslås till valbar plats igen och våra svenska politiker gillar att sitta kvar länge vid köttgrytorna.

Jag förutspår tillfälliga lättnader i beskattningen av ved producenter tills Sverige återuppbyggt elproduktionen, nu behöver vi ha mer förnybart biobränsle, bättre och renare eldstäder och möjlighet att värma våra bostäder utan el då Europas energiförsörjning nu är i kris.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nej, Danskarna försökte införa beskattning av vedeldning för några år sedan men genomförde det inte.
Boverket försökte förbjuda vedspisar men ändrade sig efter vedspisupproret.
Den politiker som försvårar eller fördyrar vedeldning gräver sin egen grav och lär aldrig omväljas eller ens föreslås till valbar plats igen och våra svenska politiker gillar att sitta kvar länge vid köttgrytorna.

Jag förutspår tillfälliga lättnader i beskattningen av ved producenter tills Sverige återuppbyggt elproduktionen, nu behöver vi ha mer förnybart biobränsle, bättre och renare eldstäder och möjlighet att värma våra bostäder utan el då Europas energiförsörjning nu är i kris.
Skulle inte förvåna mig om vänstra sidan skulle försöka införa skatt för oss som har det som huvuduppvärmning. Känns som ett typiskt förslag från MP, helt meningslös och enbart dyrt men låter fint utåt. Tur röda sidan förlorade så man kan andas ut i 4 år iallafall.

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Skulle inte förvåna mig om vänstra sidan skulle försökt införa skatt för oss som har det som huvuduppvärmning. Känns som ett typiskt förslag från MP, helt meningslös och enbart dyrt men låter fint utåt. Tur röda sidan förlorade så man kan andas ut i 4 år iallafall.
Sossarna skulle aldrig försöka införa vedskatt då de är maktkåta, förhoppningsvis har de lärt sig att icke bilda regering fler ggr med mp.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Sossarna skulle aldrig försöka införa vedskatt då de är maktkåta, förhoppningsvis har de lärt sig att icke bilda regering fler ggr med mp.
MP skulle införa, S säger aldrig nej för de är som du säger maktgalna. S finns ju inte utan MP, V och C så de finns ju inget alternativ. Inför de bara skatt för oss som har eldning som primärvärme påverkar de dessutom inte så många väljare..

L lodin92 skrev:
MP skulle införa, S säger aldrig nej för de är som du säger maktgalna. S finns ju inte utan MP, V och C så de finns ju inget alternativ. Inför de bara skatt för oss som har eldning som primärvärme påverkar de dessutom inte så många väljare..
Inför de bara skatt för 300 000 skogsägare påverkar det knappast landet i nån större omfattning, men resultatet lär bli mer olje och elanvändning och mindre förnybart biobränsle till uppvärmning.

Om vi ser lite utanför beskattningen av ved vore det önskvärt med en blocköverskridande energiuppgörelse och långsiktiga, förutsägbara, stabila vilkor för kraftproduktion i landet likt de vi nu haft i 30 år om pensionerna. S och M skulle vara utmärkta parter i en sådan uppgörelse då de bägge vill ha både industri och arbete kvar i landet.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.