Nej, vil inte häva köpet men vart en man läser så framgår att man skall/bör ta in en egen besiktningsman, men i de här fallet gick vi runt med mäklarens besiktningsman, alltså har var redan bokat i förväg, min stora fråga är bör jag acceptera hans utvärdering, räcker det så säga med den klassika besiktningen (sådan besiktning/protokoll så som finns vid annonseringen av hus försäljningen hos mäklarna/tack
Det kan ni nog bara bestämma själva. Fick ni förtroende för säljarens besiktningsman? Har ni några egna kunskaper? Händig vän eller släkting? Första husköpet är monumental ångest i början och om det kan främja sinnesfriden kanske det är värt att själva betala för en besiktningsman. Det finns inga krav på det. Alternativt så tar ni dit hantverkare direkt för de olika momenten ni funderar på för offert och samråd.
Vi har inte själva besiktat något av de två hus vi köpt men har händigt folk i familjen bland annat min svärfar som själv byggt ett gäng hus. Dödsboet till vårt nuvarande hus hade en säljarbesktning och jag kan väl säga att jag inte hade torkat mig med de papprena. Där skrev de bland annat slentrian att avloppet var avskrivet, vilket, om besiktningsmannen lyft på golvbrunnslocket hade sett var relinat. Bra för oss det avskräckte säkert några köpare som inte heller hade mer vett. Bara en anekdot men erfarenheterna varierar nog en hel del.
Vi har inte själva besiktat något av de två hus vi köpt men har händigt folk i familjen bland annat min svärfar som själv byggt ett gäng hus. Dödsboet till vårt nuvarande hus hade en säljarbesktning och jag kan väl säga att jag inte hade torkat mig med de papprena. Där skrev de bland annat slentrian att avloppet var avskrivet, vilket, om besiktningsmannen lyft på golvbrunnslocket hade sett var relinat. Bra för oss det avskräckte säkert några köpare som inte heller hade mer vett. Bara en anekdot men erfarenheterna varierar nog en hel del.
Produkter som diskuteras: "avskräckte"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Skönt att höra, det för lugnande orden, de jag o frugan är lite oroliga över/rädda för är de stora renoveringarna som kan överraska o ingen av oss har bott i hus, innan, visst finns lite saker här o där i huset som bör fixas, den är Älvsbyhus, byggd 2002, så den är inte helt nybyggd, annars är vi glada över vårt köp /hälsningarVrana skrev:
Det kan ni nog bara bestämma själva. Fick ni förtroende för säljarens besiktningsman? Har ni några egna kunskaper? Händig vän eller släkting? Första husköpet är monumental ångest i början och om det kan främja sinnesfriden kanske det är värt att själva betala för en besiktningsman. Det finns inga krav på det. Alternativt så tar ni dit hantverkare direkt för de olika momenten ni funderar på för offert och samråd.
Vi har inte själva besiktat något av de två hus vi köpt men har händigt folk i familjen bland annat min svärfar som själv byggt ett gäng hus. Dödsboet till vårt nuvarande hus hade en säljarbesktning och jag kan väl säga att jag inte hade torkat mig med de papprena. Där skrev de bland annat slentrian att avloppet var avskrivet, vilket, om besiktningsmannen lyft på golvbrunnslocket hade sett var relinat. Bra för oss det avskräckte säkert några köpare som inte heller hade mer vett. Bara en anekdot men erfarenheterna varierar nog en hel del.![]()
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Wow, det var en lång mening 😉S Sebastianoo skrev:Nej, vil inte häva köpet men vart en man läser så framgår att man skall/bör ta in en egen besiktningsman, men i de här fallet gick vi runt med mäklarens besiktningsman, alltså har var redan bokat i förväg, min stora fråga är bör jag acceptera hans utvärdering, räcker det så säga med den klassika besiktningen (sådan besiktning/protokoll så som finns vid annonseringen av hus försäljningen hos mäklarna/tack
Det brukar rekommenderas att man tar in en egen besiktningsman, av lite olika skäl, exempelvis
- Man slipper oroa sig för att säljarens besiktningsman avsiktligt antydde att ett problem var mindre än ser faktiskt var
- Fyra ögon ser ner än två
- Du kan närvara och ställa frågor (den delen fick ni ändå)
- Man kan undersöka vissa saker djupare, exempelvis om säljarens besiktningsman förordat djupare undersökning
Vi har skrivit kontrakt, betalt handpenning, saknar besiktningsklausul då för affären har ni inget att hämta på att ta in en egen besiktningsman, ni är ändå bundna av kontraktet som ni skrivit på. Säljaren är mentalt klara med försäljningen och håller nu på att förbereda flytt. Skulle jag vara säljaren och ni kommer med önskemål om en ny besiktning så hade jag sagt att ni får besiktiga igen efter tillträde om ni vill.
Enda poängen med en egen besiktning nu efter att köpet är klart är om ni funderar på vilken ordning ni måste åtgärda saker eller om ni är oroliga att ni inte förstått, men då kan ni kanske lika gärna ringa den person ni gick runt med.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Sluta oroa dig. Man kan undersöka ett hus man vill köpa till helt orimliga nivåer om man vill. Ni har genom att skriva på bestämt er för en viss nivå av underökning. Och det är ju fullt tänkbart att en ytterligare bes. man skulle kommit fram till något annat. Det kan ni aldrig veta. Men det är också fultl möjligt att det finns något jättefel på huset som ingen bes. man skulle hittat. Det är en risk man får ta. Den är låg.
Och för det allra mesta så går husköp bra. Ni kommer alltid att hitta något som känns oväntat att behöva åtgärda, det gör man ALLTID. men oftast inte katastrof-fel.
Och skulle det dyka upp något stort problem, så har ju uppenbarligen huset fungerat i drygt 20 år, det kan nästan inte vara något stort fel som ni inte kan leva med några år till ekonomin återhämtar sig efter husköpet.
En liten anekdot från vårt husköp. Vi köpte nuvarande hus 1998. Besiktningsmannen påpekade att två golvplankor på balkongen (4m upp) var lite murkna. Balkongen var av trä. Helt tätt räcke i form av panelklädd låg vägg. Stockpanel. Typ första veckan i huset skulle jag byta de dåliga brädorna i golvet. De gick in under panelen. Så jag bröt bort understa panelbrädan. Ut rasade murkna trärester. Visade sig att stommen till räcket var fullständigt borta, fanns överhuvudtaget inget trä kvar inne i konstruktionen. Hela räcket hölls ihop av spiken i panelbrädornas hörn som höll ihop panelen i hörnen. Efter att jag tagit bort räcket upptäckte jag att bjälkarna som kom ut ur huset för balkongen var också till 70% murkna, de dåliga brädorna jag skulle byta var nästan det minst murkna på hela balkongen.
Vi fick låta en firma göra om hela balkongen för 50 000. Nu med smidesräcke. Ett par av bjälkarna fick bytas ända in i mellanbjälklaget. De öppnade lite av ytterpanelen och hade en liten smal kille som lyckades komma in rätt långt i bjälklaget, och hade någon förlängningsarm för spikpistolen så de kunde spika fast nya bjälkar typ 1,5m in i bjälklaget. Utan att behöva öppna upp innertaket i rummet under. Nu har vi även plåt golvet med trall över. Så inget vatten skall kunna komma åt bjälkarna eller golvkonstruktionen.
Och för det allra mesta så går husköp bra. Ni kommer alltid att hitta något som känns oväntat att behöva åtgärda, det gör man ALLTID. men oftast inte katastrof-fel.
Och skulle det dyka upp något stort problem, så har ju uppenbarligen huset fungerat i drygt 20 år, det kan nästan inte vara något stort fel som ni inte kan leva med några år till ekonomin återhämtar sig efter husköpet.
En liten anekdot från vårt husköp. Vi köpte nuvarande hus 1998. Besiktningsmannen påpekade att två golvplankor på balkongen (4m upp) var lite murkna. Balkongen var av trä. Helt tätt räcke i form av panelklädd låg vägg. Stockpanel. Typ första veckan i huset skulle jag byta de dåliga brädorna i golvet. De gick in under panelen. Så jag bröt bort understa panelbrädan. Ut rasade murkna trärester. Visade sig att stommen till räcket var fullständigt borta, fanns överhuvudtaget inget trä kvar inne i konstruktionen. Hela räcket hölls ihop av spiken i panelbrädornas hörn som höll ihop panelen i hörnen. Efter att jag tagit bort räcket upptäckte jag att bjälkarna som kom ut ur huset för balkongen var också till 70% murkna, de dåliga brädorna jag skulle byta var nästan det minst murkna på hela balkongen.
Vi fick låta en firma göra om hela balkongen för 50 000. Nu med smidesräcke. Ett par av bjälkarna fick bytas ända in i mellanbjälklaget. De öppnade lite av ytterpanelen och hade en liten smal kille som lyckades komma in rätt långt i bjälklaget, och hade någon förlängningsarm för spikpistolen så de kunde spika fast nya bjälkar typ 1,5m in i bjälklaget. Utan att behöva öppna upp innertaket i rummet under. Nu har vi även plåt golvet med trall över. Så inget vatten skall kunna komma åt bjälkarna eller golvkonstruktionen.
Glömt tacka för svarat, bättre sent än aldrig, antar jag, återigen tack så mycketH hempularen skrev:Sluta oroa dig. Man kan undersöka ett hus man vill köpa till helt orimliga nivåer om man vill. Ni har genom att skriva på bestämt er för en viss nivå av underökning. Och det är ju fullt tänkbart att en ytterligare bes. man skulle kommit fram till något annat. Det kan ni aldrig veta. Men det är också fultl möjligt att det finns något jättefel på huset som ingen bes. man skulle hittat. Det är en risk man får ta. Den är låg.
Och för det allra mesta så går husköp bra. Ni kommer alltid att hitta något som känns oväntat att behöva åtgärda, det gör man ALLTID. men oftast inte katastrof-fel.
Och skulle det dyka upp något stort problem, så har ju uppenbarligen huset fungerat i drygt 20 år, det kan nästan inte vara något stort fel som ni inte kan leva med några år till ekonomin återhämtar sig efter husköpet.
En liten anekdot från vårt husköp. Vi köpte nuvarande hus 1998. Besiktningsmannen påpekade att två golvplankor på balkongen (4m upp) var lite murkna. Balkongen var av trä. Helt tätt räcke i form av panelklädd låg vägg. Stockpanel. Typ första veckan i huset skulle jag byta de dåliga brädorna i golvet. De gick in under panelen. Så jag bröt bort understa panelbrädan. Ut rasade murkna trärester. Visade sig att stommen till räcket var fullständigt borta, fanns överhuvudtaget inget trä kvar inne i konstruktionen. Hela räcket hölls ihop av spiken i panelbrädornas hörn som höll ihop panelen i hörnen. Efter att jag tagit bort räcket upptäckte jag att bjälkarna som kom ut ur huset för balkongen var också till 70% murkna, de dåliga brädorna jag skulle byta var nästan det minst murkna på hela balkongen.
Vi fick låta en firma göra om hela balkongen för 50 000. Nu med smidesräcke. Ett par av bjälkarna fick bytas ända in i mellanbjälklaget. De öppnade lite av ytterpanelen och hade en liten smal kille som lyckades komma in rätt långt i bjälklaget, och hade någon förlängningsarm för spikpistolen så de kunde spika fast nya bjälkar typ 1,5m in i bjälklaget. Utan att behöva öppna upp innertaket i rummet under. Nu har vi även plåt golvet med trall över. Så inget vatten skall kunna komma åt bjälkarna eller golvkonstruktionen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden