Hmm. Är det inte lite sent att besiktiga huset. Ta dit en erfaren byggare för att få status på vad som brister och vad det kostar. Blir väl gratis då hoppas jag
 
H håbbe1961 skrev:
Hmm. Är det inte lite sent att besiktiga huset. Ta dit en erfaren byggare för att få status på vad som brister och vad det kostar. Blir väl gratis då hoppas jag
Det är efter man har skrivit kontrakt som man besiktigar, vinner man inte budgivningen så har du lagt 8-10k för att besiktiga någon annans hus.... Eller?
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Tänkte bara att man brukar besiktiga huset för att veta om priset är relevant innan man köper. Så vad skall en besiktning efteråt vara för vits. Eventuella brister kan väl inte reklameras? Är du intresserad av vad som brister är det väl bättre och få offert direkt
 
J
H håbbe1961 skrev:
Tänkte bara att man brukar besiktiga huset för att veta om priset är relevant innan man köper. Så vad skall en besiktning efteråt vara för vits. Eventuella brister kan väl inte reklameras? Är du intresserad av vad som brister är det väl bättre och få offert direkt
Ofta har man ju besiktningsklausul i kontraktet. I tråden framgår inte ens om kontrakt är påskrivet för övrigt.

Vi hade för övrigt Johan Hall. Förtroendeingivande för en okunnig. Hade mycket telefonkontakt efter besiktningen och han var mycket tillmötesgående. Kostade runt 10k men förhandlade ner priset 100k efter besiktningen så det var det värt.
 
J Jonobe skrev:
Ofta har man ju besiktningsklausul i kontraktet. I tråden framgår inte ens om kontrakt är påskrivet för övrigt.
Nej, det är inte påskrivet än.
 
Ok, Men klausulen finns i alla fall om besiktning antar man då. Annars är det väl bortkastade pengar.
 

Bästa svaret

B Bundas skrev:
Hej,

Jag har vunnit budgivningen på ett hus utanför Hörby, och behöver en duktig besiktningsman som gör en grundlig och pålitlig, (billig) besiktning.

Har ni några förslag?

/A
Jag skulle till varje pris undvika anticimex :D

Skriv in en besiktningsklausul i kontraktet (om du inte redan skrivit). Sen är det bara sätta dig ner och söka:

Rekommenderar att kolla här:

https://sbr.se/sok-besiktningsman/overlatelsebesiktning/

Visst var det ett bättre svar än de du fått? (Tyck på "Bästa svar" ;))
 
  • Gilla
Linda Mar och 2 till
  • Laddar…
Hej
Har köpt hus nyligen o la ett pris inan besiktningen o sedan erbjud mäklaren en visning o efter fortsatt intresse fick jag jag vara med besiktningsmannen, (som redan var bokad av mäklaren), jag fick vara med vid vandringen.
Men nu har vi erlagt handpenningen för huset o vi var lita för exalterade för att den är drömhuset för oss, men nu börjar vi bli lite oroliga att vi skrev kontraktet o när vi läser den, framgår att har varit närvarande vid besiktningen o är nöjda, o nu är stora frågan bör vi ta in en egen besiktningsman allafall, börjar få kalla fötter här/hjäp
 
Appendix Appendix skrev:
Jag skulle till varje pris undvika anticimex :D

Skriv in en besiktningsklausul i kontraktet (om du inte redan skrivit). Sen är det bara sätta dig ner och söka:

Rekommenderar att kolla här:

[länk]

Visst var det ett bättre svar än de du fått? (Tyck på "Bästa svar" ;))
Men vi har redan skrivit på, vad kan man göra nu, så här efterhand
 
S Sebastianoo skrev:
Men vi har redan skrivit på, vad kan man göra nu, så här efterhand
Men vi har redan skrivit på, vad kan man göra nu, så här efterhand
 
S Sebastianoo skrev:
Hej
Har köpt hus nyligen o la ett pris inan besiktningen o sedan erbjud mäklaren en visning o efter fortsatt intresse fick jag jag vara med besiktningsmannen, (som redan var bokad av mäklaren), jag fick vara med vid vandringen.
Men nu har vi erlagt handpenningen för huset o vi var lita för exalterade för att den är drömhuset för oss, men nu börjar vi bli lite oroliga att vi skrev kontraktet o när vi läser den, framgår att har varit närvarande vid besiktningen o är nöjda, o nu är stora frågan bör vi ta in en egen besiktningsman allafall, börjar få kalla fötter här/hjäp
Hej! Vad är det som oroar? Har ni frågor efter besiktningen?
 
Bör jag ta in en egen besk
Vrana Vrana skrev:
Hej! Vad är det som oroar? Har ni frågor efter besiktningen?
Hej
Har köpt hus nyligen o la ett pris inan besiktningen o sedan erbjud mäklaren en visning o efter fortsatt intresse fick jag jag vara med besiktningsmannen, (som redan var bokad av mäklaren), jag fick vara med vid vandringen.
Men nu har vi erlagt handpenningen för huset o vi var lita för exalterade för att den är drömhuset för oss, men nu börjar vi bli lite oroliga att vi skrev kontraktet o när vi läser den, framgår att har varit närvarande vid besiktningen o är nöjda, o nu är stora frågan bör vi ta in en egen besiktningsman allafall, börjar få kalla fötter här/hjäp
O nu undrar jag har jag gjort fel genom att acceptera köpet genom att enbart godkänna mäklarens besiktningsmans besiktning, bör jag ta in en egen besiktning man, obs som saker vd men vid besiktning med besiktningsmannen, jag är första gångs köpare
 
S Sebastianoo skrev:
Bör jag ta in en egen besk

Hej
Har köpt hus nyligen o la ett pris inan besiktningen o sedan erbjud mäklaren en visning o efter fortsatt intresse fick jag jag vara med besiktningsmannen, (som redan var bokad av mäklaren), jag fick vara med vid vandringen.
Men nu har vi erlagt handpenningen för huset o vi var lita för exalterade för att den är drömhuset för oss, men nu börjar vi bli lite oroliga att vi skrev kontraktet o när vi läser den, framgår att har varit närvarande vid besiktningen o är nöjda, o nu är stora frågan bör vi ta in en egen besiktningsman allafall, börjar få kalla fötter här/hjäp
O nu undrar jag har jag gjort fel genom att acceptera köpet genom att enbart godkänna mäklarens besiktningsmans besiktning, bör jag ta in en egen besiktning man, obs som saker vd men vid besiktning med besiktningsmannen, jag är första gångs köpare
Jag har betalt handpenningen o det har gått 4 veckor nu från påskrivet, är inte det försent??? O på kontraktet framgår * köparen(alltså jag) har varit med vid besiktningen o känner sig nöjd*
 
Beror på vad du menar med försent. Det är försent att häva köpet ja. Men måste ni det? Du skriver att det är drömhuset. Dök det upp något på säljarens besiktning som gjorde er oroliga?

Om det skulle lugna er att ta in en egen besiktningsman för att bedöma skick och planera för framtida underhåll så kanske det kan vara värt sinnesfriden att betala, men köpet i sig är ju gjort:)
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.