TS måste ju bara vara ett troll.

• Haha
  • Gilla
Keiller och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Den bästa besiktningen görs av Händiga "amatörer". Så om de utesluts skulle iallafall jag antingen ana att du är desperat eller att huset är fullt av fel. I båda fallen skulle mitt intresse för huset och min tilltro till dig, vara lågt.
Som jag ser det, begagnar du och din kvacksalvande mäklare er av de sämsta av de sämsta taktikerna, man kan tänka sig.

Staffan

• Gilla
Hemmakatten och 7 till
  • Laddar…
P
M MetteKson skrev:
Du har skrivit att du har fullmakt att sköta affären, men har du diskuterat dina ställningstaganden och beslut med några andra i styrelsen/föreningen? Är te x övriga okej med att få in mindre pengar pga att det var en ”besserwisser” som lade högsta bud? Tycker de att du agerar på ett bra sätt i besiktningsfrågan? Dåligt hanterade affärer kan lätt ge föreningar dåligt rykte och minskat förtroende ”på bygden”, därav min fråga kring övrigas åsikt.
Det kan ju innebära att styrelsen inte beviljas ansvarsfrihet om dina affärer orsakat förlust för föreningen, vilket ditt agerande verkar resultera i.

• Gilla
Argastesnickaren och 4 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det kan ju innebära att styrelsen inte beviljas ansvarsfrihet om dina affärer orsakat förlust för föreningen, vilket ditt agerande verkar resultera i.
@Peter787 Du skriver ”dina affärer” och ”ditt agerande” som svar på mitt inlägg #59. Jag hoppas du menar TS beteende och inte mitt ..? :)

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
P
M MetteKson skrev:
@Peter787 Du skriver ”dina affärer” och ”ditt agerande” som svar på mitt inlägg. Jag hoppas du menar TS beteende och inte mitt ..? :)
Naturligtvis är det TS som åsyftas. Byggahus trådar är lite lustiga..

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Nissens
Magnus Filip skrev:
Men varför besiktiga en gång till? Helt onödigt. En idé är att fråga dem om det faktiskt.
Vad du tycker är kanske inte så viktigt för köparen. Köparen har väl all rätt i världen att inte köpa huset. Jag hade dragit mig ur som köpare om säljaren inte vill att jag låter besikta huset....

Fairlane
En sak jag inte riktigt får ihop här är att säljaren verkar var i desperat behov av att huset säljs för att få in pengar och samtidigt så vill inte säljaren underlätta köpet för den potentiella köparen!?
Om nu huset verkligen är i topptrim så finns det ju ingen risk med att låta köparen genomföra sin egen besiktning. Det innebär inte heller att säljaren får sina pengar vid ett senare tillfälle, för de betalas ut på tillträdesdagen som kanske är 3 månader bort?!

Även om man själv inte anser att en besiktning är nödvändig så bör man försöka tänka sig in i köparens situation och även inse att alla människor inte tänker/känner lika. Några, som TS, oroar sig inte så länge det finns en besiktning gjord av någon, medan andra får en olustkänsla och oro av att inte kunna genomföra en egen besiktning. Vill jag sälja någonting smärtfritt och smidigt så försöker jag underlätta för köparen att känna sig trygg, särskilt om det inte kostar mig någonting. För det kostar ju faktiskt inte säljaren någonting att tillåta köparen att göra en egen besiktning, såvida det inte visar sig vara ett allvarligt fel på huset, som den första besiktningsmannen missat. Är det kanske det som oroar TS?

• Gilla
PurreP och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
En sak jag inte riktigt får ihop här är att säljaren verkar var i desperat behov av att huset säljs för att få in pengar och samtidigt så vill inte säljaren underlätta köpet för den potentiella köparen!?
Om nu huset verkligen är i topptrim så finns det ju ingen risk med att låta köparen genomföra sin egen besiktning. Det innebär inte heller att säljaren får sina pengar vid ett senare tillfälle, för de betalas ut på tillträdesdagen som kanske är 3 månader bort?!

Även om man själv inte anser att en besiktning är nödvändig så bör man försöka tänka sig in i köparens situation och även inse att alla människor inte tänker/känner lika. Några, som TS, oroar sig inte så länge det finns en besiktning gjord av någon, medan andra får en olustkänsla och oro av att inte kunna genomföra en egen besiktning. Vill jag sälja någonting smärtfritt och smidigt så försöker jag underlätta för köparen att känna sig trygg, särskilt om det inte kostar mig någonting. För det kostar ju faktiskt inte säljaren någonting att tillåta köparen att göra en egen besiktning, såvida det inte visar sig vara ett allvarligt fel på huset, som den första besiktningsmannen missat. Är det kanske det som oroar TS?
Garanterat något som TS inte vill att köparen skall upptäcka, annars finns det ju ingen risk att låta köparen besiktiga. Eller så trollar TS.

Staffans2000
V videopac skrev:
Garanterat något som TS inte vill att köparen skall upptäcka, annars finns det ju ingen risk att låta köparen besiktiga. Eller så trollar TS.
Eller så är TS i klorna på en mäklare som vill att huset skall säljas så billigt som möjligt.

Staffans

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Mäklaren, TS och besiktningsmannen kanske är samma person? Det kan ju vara därför den tilltänkta köparen vill göra en egen, seriös, besiktning av fastigheten. Det är ju trots allt några miljoner som köparen ska punga ut med.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag kan mycket väl förstå att man vill låsa affären och inte ha en öppen klausul i några veckor. Däremot borde mäklaren ta sitt ansvar och förklara för TS att köparen har egna intressen och att en besiktningsklausul är fullt legitimt att föra in.

Och vill man verkligen inte möta en köpares legitima villkor så får man finna sig i att man nog får mindre betalt.

• Gilla
TreeView
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:

De får, fick gärna besiktiga hur mycket de vill. I 6 veckor har de tom haft tillgång till nycklarna.

Bara det att tiden inte finns nu!

Men hur ser tidsplanen ut hör. Det låter som säljaren är lite desperat att få in pengarna. Om vi tänker oss att köparen nu anlitar en bes. man som kommer om två veckor, ni skriver avtalet om två veckor, med tillträde (slutbetalning) om 3 månader. Eller ni skriver avtal imorgon med 2 veckors besiktningsvillkor. Tillträde med slutbetalning om 3 månader från imorgon. Den väsentliga tiden hör är ju fram till tillträde. Och man kan nog om alla parter anstränger sig, minska från 3 månader till 4 eller 5 veckor. Men kortare än så brukar inte gå för bankens hantering. Banken börjar jobba tidigast när det finns ett påskrivet avtal.

Skiv avtal snarast med en besiktningsklausul, det är snabbast metod.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
H
Magnus Filip skrev:
De får, fick gärna besiktiga hur mycket de vill. I 6 veckor har de tom haft tillgång till nycklarna.

Problemet där är att ni har väl inte haft ett påskrivet kontrakt under dessa 6 veckor. För sålänge ni inte haft ett kontrakt varför ska dom besikta? När du kan vända om och sälja till någon annan närsom?

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Magnus Filip skrev:
Som redan beskrivits så påbörjar man inte enb besiktning innan man har ett påskrivet kontrakt, eftersom man inte då vet at man får köpa. Säljaren kan såklart lova att man ska få köpa, men det löftet är ju inte värt ett dugg om säljaren ångrar sig. Jag förstår också om köparen ville ha servitutsfrågan utredd innan kontraktet skrevs, det är ju vettigt.

Magnus Filip skrev:
Men vilken tid är det som inte finns nu?
Är det att ni inte har tid att närvara på en besiktning? Ja det går att lösa med mäklaren isåfall
Är det att ni måste få in pengarna så fort det bara går? Ja det får ni iallafall inte förrän tillträdesdagen. Skriver ni idag och kommer överens om tillträde 1 juli, så är det då ni får era pengar, oavsett besiktningsklausul eller inte. Ja, om ni inte köparens beisktning hittar något allvarligt fel som gör att de hoppas av, men det är du ju trygg med att de inte kommer göra?

Tråden började med att du inte förstod vitsen med att köparen skulle besiktiga, men nu verkar det mer röra sig om en tidsaspekt?

• Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.