P
H Hazze23 skrev:
Problemet där är att ni har väl inte haft ett påskrivet kontrakt under dessa 6 veckor. För sålänge ni inte haft ett kontrakt varför ska dom besikta? När du kan vända om och sälja till någon annan närsom?
Löst, mäklaren fick fullmakt och blev påskrivet igår samt klart med bank och vi har handpenning. Köparna fick väldigt bråttom.
Tillträdet är omgående så vi får inom kort hela beloppet.
Ingen risk för att de läser här på forumet för svenska är inte deras starka sida.

Hade nästan panik för mycket stod på spel och skrev därför här. Har knappt sovit på nätterna. Men fick inte fått så många bra tips här som jag trodde. Mest folk som är emot tyvärr. Synd, när man önskar stöd och tips.
Självklart hade vi inget att dölja så klart. Varför så misstänksamma?

Många verkar vara sina egna experter och är bara emot allt, vilket liv...

Får väl hoppas att köparna kunde tillräckligt med svenska för att förstå vad de skrivit på.

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 4 till
  • Laddar…
Jag håller med alla här om att köparen ska ge tillfälle att besikta. Dessutom att de ska få göra det med vem de vill.
Däremot håller jag inte med om att det absolut ska vara efter kontraktsskrivning. Köparen har i det här fallet haft sex veckor på sig. Det borde räcka bra för att få till en besiktning. Det fanns ju en skriftlig intention att genomföra affären.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Jag håller med alla här om att köparen ska ge tillfälle att besikta. Dessutom att de ska få göra det med vem de vill.
Däremot håller jag inte med om att det absolut ska vara efter kontraktsskrivning. Köparen har i det här fallet haft sex veckor på sig. Det borde räcka bra för att få till en besiktning. Det fanns ju en skriftlig intention att genomföra affären.
"Skriftlig intention" är inte värd något när det gäller en fastighetsaffär. Då gäller enbart ett påskrivet köpekontrakt. Innan dess kan både köpare och säljare ångra sig.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Jo, det är värt något.

P
D Daniel 109 skrev:
Jo, det är värt något.
Pappret det är skrivet på, kanske, om baksidan går att skriva på.

• Gilla
16386
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Men fick inte fått så många bra tips här som jag trodde. Mest folk som är emot tyvärr.
Du fick MASSA tips, men de passade inte din tänkta agenda. Du hade helt enkelt fel och verkar ha otroligt svårt att acceptera det.

Magnus Filip skrev:
Synd, när man önskar stöd och tips.
Det var precis det du fick.

Magnus Filip skrev:
För att enda syftet med att motverka köparens besiktning är för att man har något att dölja.

Magnus Filip skrev:
Tvärt om, samtliga här i tråden har varit FÖR en besiktning och FÖR en juste affär. Den enda som varit emot, motvals och "egenexpert" är ....DU.....

Det är uppenbart att TS saknar förmåga att ta till sig information via text. Så jag loggar ut från tråden nu.

• Gilla
Staffans2000 och 5 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Löst/.../Hade nästan panik för mycket stod på spel och skrev därför här. Har knappt sovit på nätterna. Men fick inte fått så många bra tips här som jag trodde.
Trevligt att det löste sig och synd att det var jobbigt för er.

Det du fick var dock standardsvar eftersom köparen har vissa legitima intressen att försvara och mäklaren faktiskt ett visst intresse att värna även dessa.

Hade du ställt frågan ”Hur kan vi skynda på försäljningsprocessen då pengarna måste in nu!?” hade du delvis fått andra svar, men på det stora hela hade nog svaren ändå kretsat kring motsående intressen och att det enklaste ni kunnat göra för att skynda på är att förhandla bort besiktningsrätten med pengar. Eller kanske att skriva avtal med dubbla klausuler, en öppen för besiktningen och en snäv för servitutet som verkade parallellt.

Men du betedde dig som om du var ointresserad av vad ni kunde göra och fokuserade på motparten. Då blir svaren därefter.

• Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Jo, det är värt något.
Vad är det värt menar du?
Vad händer om man inte följer sin intension?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Fairlane
Magnus Filip skrev:
Löst, mäklaren fick fullmakt och blev påskrivet igår samt klart med bank och vi har handpenning. Köparna fick väldigt bråttom.
Tillträdet är omgående så vi får inom kort hela beloppet.
Ingen risk för att de läser här på forumet för svenska är inte deras starka sida.

Hade nästan panik för mycket stod på spel och skrev därför här. Har knappt sovit på nätterna. Men fick inte fått så många bra tips här som jag trodde. Mest folk som är emot tyvärr. Synd, när man önskar stöd och tips.

Jodå, du har faktiskt fått tips om det du frågade om. Du frågade om varför köpare ville göra en egen besiktning, då du ansåg det vara onödigt och du frågade om ni var tvungna att acceptera det.
Det har du fått många svar på, dels varför de flesta vill ha en egen besiktning och dels att ni inte var tvugna att acceptera det, samt vilka alternativ så då fanns.

Du nämnde inget om att det var akut att få in pengarna så det är kanske inte så konstigt att du inte fick svar på det?

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
Viktor.J Viktor.J skrev:
Du fick MASSA tips, men de passade inte din tänkta agenda. Du hade helt enkelt fel och verkar ha otroligt svårt att acceptera det.

Det var precis det du fick.

För att enda syftet med att motverka köparens besiktning är för att man har något att dölja.

Tvärt om, samtliga här i tråden har varit FÖR en besiktning och FÖR en juste affär. Den enda som varit emot, motvals och "egenexpert" är ....DU.....

Det är uppenbart att TS saknar förmåga att ta till sig information via text. Så jag loggar ut från tråden nu.
Alltså, vi var inte emot en extra besiktning. Är det så svårt att förstå? Det fick besiktiga hur mycket de ville.

Vi hann inte med det bara i slutet för tiden kom ikapp oss. Det skulle ta en vecka att boka in. Att få till en besiktning från en dag till en annan gick inte. Och vi hade dessutom inte tid att köra över halva landet för att komma dit.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Det verkade så när du ville ha en massa begränsningar på vilka som fick närvara, menade att det var onödigt mm. Det är inte konstigt att folk uppfattade det som att du var emot en besiktning.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Magnus Filip skrev:
Alltså, vi var inte emot en extra besiktning. Är det så svårt att förstå? Det fick besiktiga hur mycket de ville.

Vi hann inte med det bara i slutet för tiden kom ikapp oss. Det skulle ta en vecka att boka in. Att få till en besiktning från en dag till en annan gick inte. Och vi hade dessutom inte tid att köra över halva landet för att komma dit.
Det lät väldigt mycket som att ni VAR emot en extra besiktning. Det här är från ditt ursprungsinlägg:
"Om huset redan är besiktigat av ett proffs. Kan man neka dem till att besiktiga igen? Ser liksom inte idén med det hela att de lägger dyra pengar på något onödigt."
"Köper man en varudeklarerad och nybesiktigad bil åker man väl inte till bilprovningen en gång till direkt efter och gör om det?"
"Kommentarer? hur gör man smidigast nu?? Ser inte vitsen med en besiktning till. Våra två begagnade hus som jag och min familj tidigare har ägt köpte vi varudeklarerade och för-besiktigade. Fungerade bra!"

Ni behövde ju faktiskt inte köra över halva landet för att komma dit till en besiktning, mäklaren kunde närvara och troligtvis hade hen en kortare resa!?

Du skriver i första inlägget: "Dessutom behöver affären bli klar nu direkt.". Om du tryckt på den delen, att ni var i akut behov av pengar och att tillträde var omedelbart så hade du nog haft bättre chans att få svar på de delarna. Nu låg fokus på att du tyckte det var onödigt med en extra besiktning. De flesta är nog vana med att affärer går fort, visning i helgen och kontrakt påskrivet innan nästa helg, men ett omedelbart tillträde för att säljaren är i desperat behov av pengar. är betydligt ovanligare så att inte folk gissar på det är väl ändå rätt naturligt?

• Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
F
Magnus Filip skrev:

Bara ditt startinlägg och dina efterkommande försvar och defensiva svat pekar på nåt annat. Vet du vad Jordabalken och undersökningsplikt är? Man blir ta mig fan mörkrädd, du har fått veta vad som gället i 6 sidor och ändå ramlar inte pengen ner.

• Gilla
  • Älska
Hemmakatten och 6 till
  • Laddar…
P
F fsn skrev:
Bara ditt startinlägg och dina efterkommande försvar och defensiva svat pekar på nåt annat. Vet du vad Jordabalken och undersökningsplikt är? Man blir ta mig fan mörkrädd, du har fått veta vad som gället i 6 sidor och ändå ramlar inte pengen ner.
Känner till det och hur det fungerar har själv köpt hus två gånger och tomt en gång.

Man måste tänka att ändå är det köparen som avgör om de vill köpa eller inte? Vi ger dem bara förutsättningarna. Sedan helt deras beslut. Under 6 veckor har de sprungit där flera gånger med bekanta och hantverkare och kollat samt inte hittat något att anmärka på. De har kunnat undersöka m.m. mycket mer än någon annan köpare normalt sett.

Vi håller inte köparna i handen som deras föräldrar ellet något.
Jämför med vilket köp som helst du eller vem som helst här själv har gjort. Inte är säljaren tidshalande och ber dig tänka över och kolla om igen om du verkligen vill köpa. Det är ett fantasiscenario, förutom om de är osäkra på om de kommer att få betalt eller få problem med dig som kund.

Vi tog en risk som egentligen var så kalkylerad att det i princip inte fanns någon risk och det föll väl ut.

Mäklaren hade även som mer eller mindre som krav att säljaren var med vid besiktning, av erfarenhet. Verkade väldigt vettigt.

Fick ett privat PM. Det stod: Många får för sig saker som de läser på internet som massa privatexperter skriver. Det ställer nog till det i samhället ibland. Det finns oftast lagar och regler. Bättre är nog att läsa på om dem eller fråga en jusrist istället för att Googla och prata med kompisar. Väldigt tänkvärt!

Snart helg nu och skönt att detta är över. Något liknande gör jag inte om igen. Over and out!

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.