R
Magnus Filip skrev:
De har haft chansen att undersöka hur de vill i 6 veckor men inte tagit chansen. Om någon då tycker att man inte har sett till att de kan fullfölja undersökningsplikten så är är nog den personen ute och cyklar.
Spelar ingen roll. Så här är reglerna. Du har redan fått svar på din fråga. De kan kräva att få göra en besiktning, och ni kan förstås säga nej med risken att ni förlorar köparna och får börja om processen. Svårare än så är det ju inte.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P
M MetteKson skrev:
Skulle säljaren vägra mig vidare undersökning av huset skulle jag absolut dra öronen åt mig.

Jag tycker det är lite fult att spela på att de har sitt hus ute till försäljning och kanske känslomässigt redan ”flyttat in”.
Och det är "fult" att de inte har gjort besiktningen innan?

Hemnet är öppet för alla och vill man inte att någon skall se så är det bara att inte lägga ut något. Man väljer själv.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Fairlane
Magnus Filip skrev:
Om vi bortser ifrån det faktum att du själv inte bryr dig om att besiktiga de bostäder du köper och du försöker tänka dig in i köparens situation, de vill besiktiga. Skulle du själv då lägga pengar på att besiktiga huset innan du vet att du får köpa det?

• Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Om vi bortser ifrån det faktum att du själv inte bryr dig om att besiktiga de bostäder du köper och du försöker tänka dig in i köparens situation, de vill besiktiga. Skulle du själv då lägga pengar på att besiktiga huset innan du vet att du får köpa det?
De har fått köpa det hela tiden, men i samförstånd avvaktat till servitutet är löst.

Tänker inte så själv. Ja stämmer "jag bryr mig inte om" fast så skulle jag inte riktigt uttrycka det. Jag överlåter expertjobb till experter och lägger mig oftast inte i så mycket.
Litar själv på att en certifierad besiktningsman med rennomé gör ett korrekt jobb, Även på bilbesiktningen den tiden jag hade bil. Även på sotaren som gör en brandbesiktning. Även på hantverkare med certifikat och god rennomé.

När det inte blir bra beror det nog på att man anlitat folk som inte är proffs inom sitt fack och är mer intresserad av att betala mindre pengar för det eller så lite som möjligt. Hur många kollar upp hantverkarens certifikat innan? Ingen? Det kryllar ju av folk från alla möjliga håll i Europa här i landet som ger sig på jobb utan att någon som helst kompetens, som bara hammrar på. Även svenskar utan något som helst certifikat som utger sig för att vara proffs.
Alternativet kan vara om man hört från andra att de är bra, vilket jag gjort någon gång.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Det är ju så att köparen har inte varit med på besiktningen och hört vad som sagts och som eventuellt ”bortförklarats” vilket inte hamnade i protokollen. (Säger inte att det är så men det vet ju inte köparen).

Ska vi sen då se till Jordabalken så har köparen undersökningsplikt vilket säger att köparen är skyldig att undersöka objektet. Att du som säljare gjort detta är inte samma sak.

Har själv varit med om att auktoriserad besiktningsman missat att det inte fanns klämring i golvbrunnen, när detta påtalades så fick jag svaret att det är DIN undersökningsplikt inte min av besiktningsmannen.

Så om du är seriös och har en friskrivningsklausul låt dem besiktiga, sedan om de gör de själva eller med fackman är inte något du kan uttala dig om. Det är deras undersökningsplikt inte din..

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:

Hemnet är öppet för alla och vill man inte att någon skall se så är det bara att inte lägga ut något. Man väljer själv.
Kanske OT, en liten reflektion bara;

Jag minns din tråd om snöröjning av trottoar vintras. Där påpekar du hur viktigt det är att följa lagar/bestämmelser. Du sträckte dig så långt att du knackade dörr i grannskapet för att påpeka grannarnas brister.

Nu vill köparen i detta fall nyttja ”sin rätt” och det gör dig mäkta irriterad och frustrerad. Olika fall, jag vet, men hur resonerar du? Här är det någon som vill kräva något av dig, är situationen annorlunda då?

Låt köparen besikta.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
whak och 8 till
  • Laddar…
P
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Det är ju så att köparen har inte varit med på besiktningen och hört vad som sagts och som eventuellt ”bortförklarats” vilket inte hamnade i protokollen. (Säger inte att det är så men det vet ju inte köparen).

Ska vi sen då se till Jordabalken så har köparen undersökningsplikt vilket säger att köparen är skyldig att undersöka objektet. Att du som säljare gjort detta är inte samma sak.

Har själv varit med om att auktoriserad besiktningsman missat att det inte fanns klämring i golvbrunnen, när detta påtalades så fick jag svaret att det är DIN undersökningsplikt inte min av besiktningsmannen.

Så om du är seriös och har en friskrivningsklausul låt dem besiktiga, sedan om de gör de själva eller med fackman är inte något du kan uttala dig om. Det är deras undersökningsplikt inte din..
Sagt gäller inte. Det som s
M MetteKson skrev:
Kanske OT, en liten reflektion bara;

Jag minns din tråd om snöröjning av trottoar vintras. Där påpekar du hur viktigt det är att följa lagar/bestämmelser. Du sträckte dig så långt att du och knackade dörr i hrannskapet för att påpeka grannarnas brister.

Nu vill köparen i detta fall nyttja sin rätt och det gör dig mäkta irriterad och frustrerad. Olika fall, jag vet, men hur resonerar du? Här är det någon som vill kräva något av dig, är situationen annorlunda då?
Inget har bortförklarats. Det finns papper på allt. Allt av vikt finns i protokollen.

De har inte rätt att "utnyttja sin rätt". Vi kan neka. Det är först när vi medger att de har sin rätt som de har den. Till dess har de ingen rätt. Vi bestämmer här vilka regler som gäller.
Får se hur långt vi kommer.
Förstår att många här har olika åsikter. Vissa gillar att dubbelbesiktiga t.ex. Inget att säga om det. Jag har fått svaren jag önskade nu och förstår att det är lite hipp som happ hur folk gör sina husaffärer. Saknas röd tråd i samhället tyvärr. Loggar ut ett tag nu.

På allmänna områden gäller samhällets lagar.

• Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Men du menar alltså att köparen borde spenderat 10-20 000 på sin besiktning medan man löste ”servitutsproblemet”. Innan man kunde veta ifall problemet kan lösas?

• Gilla
Staffans2000 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Magnus Filip skrev:
De har fått köpa det hela tiden, men i samförstånd avvaktat till servitutet är löst.
Ja, men inget kontrakt är skrivet, vilket innebär att om de tagit dit en besiktningsman och betalat 15' så hade ni sen kunnat säga "Äsch, vi säljer till någon annan som kommit in med ett högre bud".
Tills avtal är påskrivet så gäller ingenting.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
H
Om du har friskrivningsklasul, varför har du då gjort en säljarbesiktning? Om du behövt pengarna snabbt hade det räckt med klasulen och ett lägre utgångspris p.g.a. detta och sen hoppats på en snabb affär med någon som har lite styrka i budgeten att ta hand om saker som behövs göras på kåken.

Som påpekats redan annars, bara meddela säljarna att du inte vill villkora med besiktning och ta nästa som budat.

Magnus Filip skrev:
Sagt gäller inte. Det som s

Inget har bortförklarats. Det finns papper på allt. Allt av vikt finns i protokollen.

De har inte rätt att "utnyttja sin rätt". Vi kan neka. Det är först när vi medger att de har sin rätt som de har den. Till dess har de ingen rätt. Vi bestämmer här vilka regler som gäller.
Får se hur långt vi kommer.
Förstår att många här har olika åsikter. Vissa gillar att dubbelbesiktiga t.ex. Inget att säga om det. Jag har fått svaren jag önskade nu och förstår att det är lite hipp som happ hur folk gör sina husaffärer. Saknas röd tråd i samhället tyvärr. Loggar ut ett tag nu.

På allmänna områden gäller samhällets lagar.
Den enda i tråden som inte vill att köparen ska få besiktiga är du. Alla andra är av annan syn. Iom att du verkar ha missat den slutsatsen så ville jag förtydliga den åt dig. Lycka till med försäljningen !

• Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
P
H Hazze23 skrev:
Om du har friskrivningsklasul, varför har du då gjort en säljarbesiktning? Om du behövt pengarna snabbt hade det räckt med klasulen och ett lägre utgångspris p.g.a. detta och sen hoppats på en snabb affär med någon som har lite styrka i budgeten att ta hand om saker som behövs göras på kåken.

Som påpekats redan annars, bara meddela säljarna att du inte vill villkora med besiktning och ta nästa som budat.
Mäklaren har gjort detta ikväll, skickatn på mail. Alltså påskrift och klart på fredag eller vi går vidare. För de har ju haft 6 veckor på sig att kolla själva och besiktiga igen och tex kunnat fråga oss hur man kan skriva och göra innan om de var rädda för att åka på besiktningskostnaden om vi inte säljer till dem.
Den kunde vi i så fall ha tagit, inga problem för det är ju småpengar i sammanhanget. Men håller man på och väntar och kommer på saker i efterhand så här då kan det innebära konsekvenser. Smid medans järnet är varmt är bättre.

Mäklaren säger att det är helt vattentätt upplägget och det kommer att gå igenom till 99% säkerhet.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Mäklaren har gjort detta ikväll, skickatn på mail. Alltså påskrift och klart på fredag eller vi går vidare. För de har ju haft 6 veckor på sig att kolla själva och besiktiga igen och tex kunnat fråga oss hur man kan skriva och göra innan om de var rädda för att åka på besiktningskostnaden om vi inte säljer till dem.
Den kunde vi i så fall ha tagit, inga problem för det är ju småpengar i sammanhanget. Men håller man på och väntar och kommer på saker i efterhand så här då kan det innebära konsekvenser. Smid medans järnet är varmt är bättre.

Mäklaren säger att det är helt vattentätt upplägget och det kommer att gå igenom till 99% säkerhet.
Lycka till med din försäljning. Hoppas det löser sig för alla inblandade

R
Magnus Filip skrev:

Så er plan är att pressa de potentiella köparna till att inte göra den egna besiktningen de vill göra men ändå köpa huset?

För du är väl inte dummare än att du inser att om de hoppar av och ni måste gå vidare och göra ett omtag på försäljningen så kommer det garanterat att ta längre tid än att vänta på att de nuvarande personerna (som ju verkar vara "i startgroparna") ska göra besiktningen?

Jag undrar dessutom om inte detta är en sak mäklaren kan få en varning för eftersom hen egentligen ska vara opartisk och ta båda parters intressen tillvara.

Jag håller med @MetteKson om att regler verkar vara något du gillar, så länge de gagnar dig.

• Gilla
TreeView och 6 till
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Så er plan är att pressa de potentiella köparna till att inte göra den egna besiktningen de vill göra men ändå köpa huset?

För du är väl inte dummare än att du inser att om de hoppar av och ni måste gå vidare och göra ett omtag på försäljningen så kommer det garanterat att ta längre tid än att vänta på att de nuvarande personerna (som ju verkar vara "i startgroparna") ska göra besiktningen?

Jag undrar dessutom om inte detta är en sak mäklaren kan få en varning för eftersom hen egentligen ska vara opartisk och ta båda parters intressen tillvara.

Jag håller med @MetteKson om att regler verkar vara något du gillar, så länge de gagnar dig.
Den risken tar vi att de hoppar av. Man kan inte gå igenom livet med både hängsle och livrem om man vill att det skall bli något större av det.

Mäklaren agerar helt korrekt. Vi har kollat upp.

Och jag följer alktid regler och lagar så långt jag känner till iaf. Vad skulle jag bryta mot i så fall?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.