10 019 läst ·
111 svar
10k läst
111 svar
Besiktning av hus
"Nu vill de ha besiktningman och vi har egentligen inte tid för det. "
Då får ni välja att sälja till någon annan med allt vad det innebär, tex mycket lägre pris och större risk för krångel i efterhand. Köparen har rätt att fullfölja sin undersökningsplikt. Om du nekar dem det så köper de förhoppningsvis av någon annan, svårare än så är det inte.
"Dessutom behöver affären bli klar nu direkt."
Jösses, vilket argument. Om affären behöver bli klar direkt så är det exakt hundra procent ditt jobb som säljare att hitta en köpare som kan genomföra köpet direkt. Om du behöver få det avklarat så behöver du anpassa förutsättningarna, tex sänka priset tills nån slänger upp sedelbunden på bordet och kritar på.
"Köper man en varudeklarerad och nybesiktigad bil åker man väl inte till bilprovningen en gång till direkt efter och gör om det?"
Om besiktningssmannen är partisk, så jo. Och i det här fallet är besiktningsmannen väldigt partisk, det är inte köparen som beställt besiktningen. Spelar ingen roll hur gedigen och bra du upplever att besiktningen är, det är inte du som ska köpa huset. Säljarens besiktning väger lika tungt som när nån säljer en bil på blocket säger "Den är grym, fråga min kompis för han är fett bra på bilar och han hittade nästan inga fel!".
"Mäklaren håller med men säger att vi bör försöka styra bort det."
Så du säger att mäklaren vill säkra affären så fort som möjligt och få in sin provision på kontot innan någon ångrar sig? Chockerande! Om en mäklare aktivt jobbar för att köparen inte ska få fullfölja sin undersökningsplikt är det nästan dags för ett samtal till Fastighetsmäklarinspektionen för då agerar man inte enligt god mäklarsed.
"Våra två begagnade hus som jag och min familj tidigare har ägt köpte vi varudeklarerade och för-besiktigade. Fungerade bra!"
"Jag körde i 180 på E4:an utan bälte och inget hände. Fungerade bra!"
Personliga anektoter har faktiskt noll relevans i sammanhanget. Kolla gärna övriga trådar kring "varudeklarerat" och liknande, vad som kan hända när köparen struntar i undersökningsplikten och sedan hittar fel på huset.
Då får ni välja att sälja till någon annan med allt vad det innebär, tex mycket lägre pris och större risk för krångel i efterhand. Köparen har rätt att fullfölja sin undersökningsplikt. Om du nekar dem det så köper de förhoppningsvis av någon annan, svårare än så är det inte.
Jösses, vilket argument. Om affären behöver bli klar direkt så är det exakt hundra procent ditt jobb som säljare att hitta en köpare som kan genomföra köpet direkt. Om du behöver få det avklarat så behöver du anpassa förutsättningarna, tex sänka priset tills nån slänger upp sedelbunden på bordet och kritar på.
"Köper man en varudeklarerad och nybesiktigad bil åker man väl inte till bilprovningen en gång till direkt efter och gör om det?"
Om besiktningssmannen är partisk, så jo. Och i det här fallet är besiktningsmannen väldigt partisk, det är inte köparen som beställt besiktningen. Spelar ingen roll hur gedigen och bra du upplever att besiktningen är, det är inte du som ska köpa huset. Säljarens besiktning väger lika tungt som när nån säljer en bil på blocket säger "Den är grym, fråga min kompis för han är fett bra på bilar och han hittade nästan inga fel!".
Så du säger att mäklaren vill säkra affären så fort som möjligt och få in sin provision på kontot innan någon ångrar sig? Chockerande! Om en mäklare aktivt jobbar för att köparen inte ska få fullfölja sin undersökningsplikt är det nästan dags för ett samtal till Fastighetsmäklarinspektionen för då agerar man inte enligt god mäklarsed.
"Våra två begagnade hus som jag och min familj tidigare har ägt köpte vi varudeklarerade och för-besiktigade. Fungerade bra!"
Personliga anektoter har faktiskt noll relevans i sammanhanget. Kolla gärna övriga trådar kring "varudeklarerat" och liknande, vad som kan hända när köparen struntar i undersökningsplikten och sedan hittar fel på huset.
Kollade det med mäklaren. Samma juridiska läge gäller så länge som beiktningsmannen är certifierad osv.Viktor.J skrev:
Mäklarsamfundet rekommenderar t.o.m. köparen att göra en egen besiktning.
Som köpare skulle jag aldrig köpa utan en egen besiktning p.g.a. det juridiska läget som uppstår om jag inte besiktigar med egen besiktningsman.
Bara för att era hus som varit obesiktigade varit "bra" är det absolut inget kvitto att alla affärer faller lika väl ut.
Hoppas du tänker om och att det blir en besiktning så att alla parter blir nöjda.
Undrar om det finns statistik på resultatet från två olika besiktningsmän? Skiljer det något?
Menar alltså en riktigt omfattande besiktning som tar nästan en hel dag och 15 sidor rapport om allt! Kostade 13000 kr + moms
Inte en vanlig koll på några timmar alltså, som jag tror är vanligt också.
Då kanske du skulle byta mäklare.Magnus Filip skrev:Kollade det med mäklaren. Samma juridiska läge gäller så länge som beiktningsmannen är certifierad osv.
Undrar om det finns statistik på resultatet från två olika besiktningsmän? Skiljer det något?
Menar alltså en riktigt omfattande besiktning som tar nästan en hel dag och 15 sidor rapport om allt! Kostade 13000 kr + moms
Svarade direkt i inlägget, ovan.R bossebyggarn skrev:"Nu vill de ha besiktningman och vi har egentligen inte tid för det. "
Ligger långt långt bort och vi har faktiskt inte tiden.
Vi behöver pengarna för något annat snabbt och mäste annars låna.
Betvivlar att han som faktiskt är en hon är partisk utan är professionell. Alla certifikat finns,.
Faktiskt inte, mäklaren har inte bråttom. Det är vi som har bråttom.
Håller inte med förrän jag ser statistik från myndighet eller branschorganisation att det verkligen skiljer i resultat. Sant eller eller är bara en myt?
Är orolig för att vi inte får våra pengar i tid för då måste vi låna. Det var 13 st som la bud så köpare fanns det.Viktor.J skrev:
Vad är du orolig för ?
Att försöka få mäklaren till att "tala dom till rätta" när de försöker fullfölja sin undersökningsplikt är oseriöst av dig som säljare.
Och att inte få ha med "kompisexpert" ? Säljaren får väl besiktiga sitt hus med den person som hen vill. Oseriöst av dig som säljare.
Dessutom så har flera här skrivit varför man har två oberoende besiktningar men den informationen verkar du blunda för. Oseriöst av dig som säljare.
Vill ni som säljare dessutom tillämpa friskrivningsklausul, så är det ju än mer viktigt att vet vad man köper som köpare.
Du kan ju också skita i att sälja huset och du kan skita i att sälja till denna köparen. Men jag tror nog detta är "enda" spekulanten, därav ditt intresse att stänga affären snabbt. Åter igen, oseriöst från din sida.
Jag hoppas att köparen läser här och drar ören åt sig
Mäklaren är seriös tipsar oss om att ju längre det drar ut på tiden desto mer krångel brukar det bli. Alltså det som är uppgjort från början är det viktigt att det är det som blir uppgjort också. Synd att servitutet kom ivägen. Men löst nu.
Alltså detta med ny besiktning är något de känner har kommit på i efterhand under förseningarna och det var inte avtalat från början. Om man skall tala om att vara seriös.....
Ta någon annan köpare då om det är enklare, men säkerställ att de inte avser att besiktiga huset. Som jag har förstått det så har ni inte avtalat något då ni inte skrivit något kontrakt? Är allt redan påskrivet och utan besiktningsklausul så fine, då kan ni som säljare rent juridiskt fortsätta. Är det inte något skrivet så är ju allt möjligt, gilla läget eller hitta andra köpare. men att aktivt jobba för att undvika en köparbesiktning är oseriös i min mening.Magnus Filip skrev:Det var 13 st som la bud.
Mäklaren är seriös tipsar oss om att ju längre det drar ut på tiden desto mer krångel brukar det bli. Alltså det som är uppgjort från början är det viktigt att det är det som blir uppgjort också. Synd att servitutet kom ivägen. Men löst nu.
Alltså detta med ny besiktning är något de känner har kommit på i efterhand under förseningarna och det var inte avtalat från början. Om man skall tala om att vara seriös.....
Funderar faktiskt på det. De har har på egen hand kunnat låna nycklarna och det har de gjort flera gånger för att titta, mäta osv. Så tid har de haft på sig att själv undersöka.Karlia skrev:
Kommer kanske att säga nej till mer undersökning. För såg idag att deras hus ligger ute till försäljning. Så de har ju redan bestämt sig.
Skall kolla med de andra hur vi gör.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Lite Off topic. Men ”servitutet som kom i vägen” var det alltså något mäklaren upptäckte efter att försäljningen var igång?
Du borde verkligen byta mäklare. Sådant är en av de få saker mäklaren verkligen är skyldig att kolla. Och en mäklare är skyldig att försöka få köparen att fullgöra sin undersökningsplikt. Låter som en ovanligt oseriös mäklare.
Du borde verkligen byta mäklare. Sådant är en av de få saker mäklaren verkligen är skyldig att kolla. Och en mäklare är skyldig att försöka få köparen att fullgöra sin undersökningsplikt. Låter som en ovanligt oseriös mäklare.
Håller inte med. Vi är 100% seriösa . Det är redan besiktigat och de har själva kollat flera gånger därefter. Tiden har kommit ifatt oss. Det är det som är problemet.Viktor.J skrev:
Ta någon annan köpare då om det är enklare, men säkerställ att de inte avser att besiktiga huset. Som jag har förstått det så har ni inte avtalat något då ni inte skrivit något kontrakt? Är allt redan påskrivet och utan besiktningsklausul så fine, då kan ni som säljare rent juridiskt fortsätta. Är det inte något skrivet så är ju allt möjligt, gilla läget eller hitta andra köpare. men att aktivt jobba för att undvika en köparbesiktning är oseriös i min mening.
Sevitutet är mäklaren ansvarig för att kolla upp. Det är rätt. Men om sedan Lantmäteriet har fel uppgifter blir det ett annat läge. Men det är löst nu, för de hittade en gammal handling på en annan fastighet till sist.H hempularen skrev:Lite Off topic. Men ”servitutet som kom i vägen” var det alltså något mäklaren upptäckte efter att försäljningen var igång?
De har haft chansen att undersöka hur de vill i 6 veckor men inte tagit chansen. Om någon då tycker att man inte har sett till att de kan fullfölja undersökningsplikten så är är nog den personen ute och cyklar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Allt? Besiktigades elen? VVS?Magnus Filip skrev:Kollade det med mäklaren. Samma juridiska läge gäller så länge som beiktningsmannen är certifierad osv.
Jag har varit med på ett antal besiktningar. Några timmar har jag aldrig varit med om, minst en halv dag, men upp till en dag också. Jag har betalat mer än 13000 plus moms för många år sen.
Men som sagt, ni har möjlighet att neka den potentiella köparen besiktning. Det är bara att kolla med någon av de andra budgivarna om de fortfarande är intresserade och kan tänka sig att köpa utan besiktning. Eller så kör ni en visningsrunda till för att hitta nya intressenter. Det tar ju tid också, tid som ni inte hade, men det är ju möjligt. För att maximera era chanser att hitta någon då så rekommenderar jag att ni då är tydliga med att en köpare inte får göra en egen besiktning. Valet är ert.
Jag har själv hoppat av ett tänkbart köp (vi hade högsta budet) där säljaren inte ville låta oss besiktiga, med motiveringen att de redan hade gjort en bra besiktning, bättre än vanliga besiktningar etc. I det fallet var mäklaren faktiskt på vår sida och försökte övertyga säljaren, men utan att lyckas.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Fast då skulle de tagit dit en besiktningsman utan att vara säkra på att de skulle få köpa, något som man normalt inte gör.Magnus Filip skrev:
Allt, huset, VVS, el, precis allt! Det var en besiktningsman och två kortare tid inhyrda elektriker och VVSare. 13.000 + moms kostade det för besiktningen + extra för elektriker och VVS. Totalt kostade det 21.000 kr + momsFairlane skrev:
Allt? Besiktigades elen? VVS?
Jag har varit med på ett antal besiktningar. Några timmar har jag aldrig varit med om, minst en halv dag, men upp till en dag också. Jag har betalat mer än 13000 plus moms för många år sen.
Men som sagt, ni har möjlighet att neka den potentiella köparen besiktning. Det är bara att kolla med någon av de andra budgivarna om de fortfarande är intresserade och kan tänka sig att köpa utan besiktning. Eller så kör ni en visningsrunda till för att hitta nya intressenter. Det tar ju tid också, tid som ni inte hade, men det är ju möjligt. För att maximera era chanser att hitta någon då så rekommenderar jag att ni då är tydliga med att en köpare inte får göra en egen besiktning. Valet är ert.
Skulle säljaren vägra mig vidare undersökning av huset skulle jag absolut dra öronen åt mig.Magnus Filip skrev:Funderar faktiskt på det. De har har på egen hand kunnat låna nycklarna och det har de gjort flera gånger för att titta, mäta osv. Så tid har de haft på sig att själv undersöka.
Kommer kanske att säga nej till mer undersökning. För såg idag att deras hus ligger ute till försäljning. Så de har ju redan bestämt sig.
Skall kolla med de andra hur vi gör.
Jag tycker det är lite fult att spela på att de har sitt hus ute till försäljning och kanske känslomässigt redan ”flyttat in”.