Vi köpte en Panasonic HZ CS-HZ25UKE och en utedel i januari 2020. Värmepumpen började dra enorma mängder el i januari 2024 och efter kontakt med säljaren Polarpumpen så blev vi hänvisade till det företag som hade installerat den åt Polarpumpen.
Allt tog en sådan tid så först i mars 2024 kom en tekniker för felsökning. Teknikern övertygade mig efter en massa mätningar att det inte var något fel på pumpen alls, den var två om mkt välfungerande.
Samma kväll märkta jag att pumpen gick ner i varv och därmed spred den ingen värme förutom uppe vid taket där innerdelen sitter. Även om jag drog upp fläkthastigheten till max så gick den ner efter en stund till det absolut lägsta läget, ungefär som att den hade stått i läget auto för fläkten, vilket den inte gjorde.
Efter ett par veckor och mycket mailande till installatören kom teknikern tillbaka och då messade mig och jag förklarade att den drog enorma mängder el, att kompressorn gick för fullt men fläkten inte gick igång och den gav ingen värme. Då, till sist messade han mig igen och tackade för hjälpen, nu hade han hittat felkoder och kunde se att det var fel på fyrvägsventilen och en spole.
Det var inget som täcktes av garantin då pumpen var köpt från Polarpumpen. Det var endast kompressorn som det var 5 års garant i på, resterande var det endast 3 års garanti på .
En ny samma lika skulle kosta, med ROT/RUT klart strax över 20 000 kr, reparationen kostar över 15 000 kr med ROT/RUT och då är det ingen garanti förutom kanske på den nu utbytta delen. Kanske dumt att inte ta en ny istället men vi har inte hur mycket pengar som helst.
Så jag kan verkligen inte rekommendera varken Polarpumpen eller Panasonics värmepumpar. Fast om jag köpt den någon annanstans så hade även detta fel täckta av garantin, så det kanske är just Polarpumpen jag inte skulle rekommendera.