15 158 läst ·
45 svar
15k läst
45 svar
Bergvärmepump låter mycket (ny).
Vid seriekoppling är det bara köra rakt på utan justerventiler men vid parallella hål bör man ha justerings möjligheter. Anledningen att man väljer att koppla parallellt är att flödesmotståndet blir för högt vid dubbla borror max rek slinglängd brukar ligga runt 400 meter dvs 200 meters borrhål visst kan man säkert gå lite över men med tex dubbla 150 meters borrar är det parallellkoppling som gäller.
Intressant. Vi har 2 x 180 m + kanske 30 m enkel resa ut till hålen så det blir ju nästan 800 m, men det verkar ju funka ändåS smurfen72 skrev:
Låter konstigt om nån kopplat så djupa borror i serie men klart det funkar med deltat kommer bli högt när vp går på full effekt om du har inverter on/off är det högt hela tiden En liten vp kan säkert gå mot 800 meters slinga för den behöver inte så högt flöde men en liten vp behöver inte 800 meters slinga. Är du säker att dom inte är parallellkopplade ute i nån samlingsbrunn ?
Nä, det är det jag funderar på. Finns inga synliga brunnar så vet inte hur det ser ut ute i backen annat än att det bara är två slangar som kommer in i huset. Pumpen är en 17 kW on/off och har minimalt antal tillskottstimmar sedan installation 2014 så den går som den skall iallafall.S smurfen72 skrev:
Har inte kollat eftersom jag inte upplevt något som antyder att den skulle gå ineffektivt på något sätt, men jag skall nog börja följa upp det lite nu.S smurfen72 skrev:
Skall göras lite förbättringar på anläggningen så fort det blir varmt ute. Bl.a. skall en husdata-modul kopplas in, så då blir det ju lättare att följa upp driften.
Oj det var en rejäl pjäs. Hur många m2 betjänar den?
Om du menar min så är det 498 m² Atemp.TotalControl skrev:
Känns som jag lyckades kapa @Tomas GBG :s tråd nu, vilket inte var meningen. Så låt oss återgå till Tomas installation.
Ja sorry Tomas.
Vi köpte en Panasonic HZ CS-HZ25UKE och en utedel i januari 2020. Värmepumpen började dra enorma mängder el i januari 2024 och efter kontakt med säljaren Polarpumpen så blev vi hänvisade till det företag som hade installerat den åt Polarpumpen.
Allt tog en sådan tid så först i mars 2024 kom en tekniker för felsökning. Teknikern övertygade mig efter en massa mätningar att det inte var något fel på pumpen alls, den var två om mkt välfungerande.
Samma kväll märkta jag att pumpen gick ner i varv och därmed spred den ingen värme förutom uppe vid taket där innerdelen sitter. Även om jag drog upp fläkthastigheten till max så gick den ner efter en stund till det absolut lägsta läget, ungefär som att den hade stått i läget auto för fläkten, vilket den inte gjorde.
Efter ett par veckor och mycket mailande till installatören kom teknikern tillbaka och då messade mig och jag förklarade att den drog enorma mängder el, att kompressorn gick för fullt men fläkten inte gick igång och den gav ingen värme. Då, till sist messade han mig igen och tackade för hjälpen, nu hade han hittat felkoder och kunde se att det var fel på fyrvägsventilen och en spole.
Det var inget som täcktes av garantin då pumpen var köpt från Polarpumpen. Det var endast kompressorn som det var 5 års garant i på, resterande var det endast 3 års garanti på .
En ny samma lika skulle kosta, med ROT/RUT klart strax över 20 000 kr, reparationen kostar över 15 000 kr med ROT/RUT och då är det ingen garanti förutom kanske på den nu utbytta delen. Kanske dumt att inte ta en ny istället men vi har inte hur mycket pengar som helst.
Så jag kan verkligen inte rekommendera varken Polarpumpen eller Panasonics värmepumpar. Fast om jag köpt den någon annanstans så hade även detta fel täckta av garantin, så det kanske är just Polarpumpen jag inte skulle rekommendera.
Allt tog en sådan tid så först i mars 2024 kom en tekniker för felsökning. Teknikern övertygade mig efter en massa mätningar att det inte var något fel på pumpen alls, den var två om mkt välfungerande.
Samma kväll märkta jag att pumpen gick ner i varv och därmed spred den ingen värme förutom uppe vid taket där innerdelen sitter. Även om jag drog upp fläkthastigheten till max så gick den ner efter en stund till det absolut lägsta läget, ungefär som att den hade stått i läget auto för fläkten, vilket den inte gjorde.
Efter ett par veckor och mycket mailande till installatören kom teknikern tillbaka och då messade mig och jag förklarade att den drog enorma mängder el, att kompressorn gick för fullt men fläkten inte gick igång och den gav ingen värme. Då, till sist messade han mig igen och tackade för hjälpen, nu hade han hittat felkoder och kunde se att det var fel på fyrvägsventilen och en spole.
Det var inget som täcktes av garantin då pumpen var köpt från Polarpumpen. Det var endast kompressorn som det var 5 års garant i på, resterande var det endast 3 års garanti på .
En ny samma lika skulle kosta, med ROT/RUT klart strax över 20 000 kr, reparationen kostar över 15 000 kr med ROT/RUT och då är det ingen garanti förutom kanske på den nu utbytta delen. Kanske dumt att inte ta en ny istället men vi har inte hur mycket pengar som helst.
Så jag kan verkligen inte rekommendera varken Polarpumpen eller Panasonics värmepumpar. Fast om jag köpt den någon annanstans så hade även detta fel täckta av garantin, så det kanske är just Polarpumpen jag inte skulle rekommendera.
