optimum
Du har haft amatörer som installerat dit system.
rören ska givetvis isoleras av installatören.
 
optimum optimum skrev:
Du har haft amatörer som installerat dit system.
rören ska givetvis isoleras av installatören.
Av amatörer är väl ett starkt ord, rördragningem ser väl prydlig ut. Frågan är väl vad som upphandlas om isolering ingår. Oftast brukar det ingå å det finns väl i anbudet vad som ingår om det är ett fastpris jobb
 
optimum
V Vector skrev:
Av amatörer är väl ett starkt ord, rördragningem ser väl prydlig ut. Frågan är väl vad som upphandlas om isolering ingår. Oftast brukar det ingå å det finns väl i anbudet vad som ingår om det är ett fastpris jobb
Det är ju inte färdigt utan isolering.

Så ser det knappast ut hemma hos oss. Där är rören till pump och ut till kollektorslingan väl isolerade.
 
C
Ser lite konstigt ut. Prydligt och slarvigt på samma gång. :thinking:
 
optimum optimum skrev:
Du har haft amatörer som installerat dit system.
rören ska givetvis isoleras av installatören.
Beror väl på hur affären är uppgjord, TS skriver att han själv ska utföra det arbetet.
I ditt fall hade du väl avtalat om att det skulle ingå i installationen.
Men nu hamnade vi lite vid sidan av frågan om att pumpen låter mycket.
 
Jag har också en CTC GSI 16, den låter liknande som din när den går på höga varv.
 
  • Gilla
Tomas GBG
  • Laddar…
Tycker installationen ser bra ut dom har ju tom använt kylsvep hur många är det inte som fuskar med det sen antar jag att resten också ska isoleras.
 
S smurfen72 skrev:
Lite märkligt med oisolerade kopplingar på en ny vp undrar hur dom tänkte där ?
Dom tänkte inget, men jag tänkte att det tar jag nästa vecka;-) jag skall alltså till att isolera den nu, något försenat.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Känner att jag får förklara så att inga missförstånd finns. Jag har alltså köpt allt löst och installerat, isolering skall på när jag får tid, siktar på helgen;-). Om någon tycker det är fel eller man kunde gjort bättre så skriv gärna vad. Jag har två borrhål a150m som jag satt reglerventiler (inkommande)på för att kunna styra flödet om det ena hålet ger mindre än det andra. Behovet av det ser jag genom att jag har varsin termometer innan reglerventilerna. Expansionskärlet skall höjas upp från golvet, innan jag lägger klinkers, står på golvet provisorisk. Nu kommer snart nästa projekt, sätta på termostster på dom elementen där ventiler finns nu, samt byta termostster där dom är kassa. Har totalt 400m2 30 element, två våningar, mexitegel från -68.
 
  • Värmesystem med kopparledningar, termometrar och ventiler samt ett uppställt expansionskärl på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med kopparledningar och reglerventiler ovanför ett rött expansionskärl på ett golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med kopparledningar, termometrar och en central värmepanna, ej färdigisolerade rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Jag tycker det ser ut som en påtänkt installation med balanseringsventiler och allt. Dock så tycker jag att KB returledningen ser ut att vara klen ut efter första 90 böj. Även TILL verkar vara detsamma efter påfyllnadskopplet. Bilden kanske luras då du har rätt grova ledningar vid fördelningen.

Vilket fall snyggt för en gördetsjälvare!
 
  • Gilla
Tomas GBG
  • Laddar…
ordentligt med avstängare, precis som det ska vara, och inte som när vissa rörisar varit och gjort jobbet, pressat ända fram, utan en avstängare,
 
  • Gilla
Tomas GBG
  • Laddar…
C
Aha, var det hemmasnickrat så var det jäkligt snyggt gjort!

Ett par frågor - varför parallellkoppla hålen med allt bök det innebär?
Och vad är det för rör som kommer från toppen på expansionskärlet för köldbäraren?
Räcker det för övrigt med det kärlet? Vi har ett "riktigt" expansionskärl parallellt med plastflaskan.
 
C cpalm skrev:
Aha, var det hemmasnickrat så var det jäkligt snyggt gjort!

Ett par frågor - varför parallellkoppla hålen med allt bök det innebär?
Och vad är det för rör som kommer från toppen på expansionskärlet för köldbäraren?
Räcker det för övrigt med det kärlet? Vi har ett "riktigt" expansionskärl parallellt med plastflaskan.
Hej. Jag har två borrhål, olika vattenflöden i dom. Med denna typ av inkoppling kan jag strypa det hålet som det är lägre effekt i för att låta det verka maximalt, samtidigt som jag då kan öka flödet i det andra, och utvinna mer. Det år kanske inte nödvändigt i år, men kommer det en vargavinter tillsammans med tex billadning eller poolvärme, då kan det vara till nytta. Men det vet jag inte ännu. Istället för att bara proppa expansionskärlet till köldbäraren, satte jag en tryckgivare där på, i lagom ögonhöjd. Vad det gäller Expansionskärlet, det röda så är det till värmekretsen, 35l som motsvarar behovet av mina elements volym.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Flödet som brunnsborraren brukar uppge har väldigt liten praktisk betydelse om man inte ska pumpa upp vatten ur hålet.
Däremot är det alltid bra att parallellkoppla borrorna om man har plats och möjlighet. Dels kan man, som sagt var, balansera effektuttagen om inte hålen är lika långa eller uppför sig lika och dels blir flödesmotståndet en fjärdedel jämfört med seriekopplade borror.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Däremot är det alltid bra att parallellkoppla borrorna om man har plats och möjlighet.
OK. Anledningen till att jag frågade var mest nyfikenhet då jag själv har två seriekopplade hål. Inser så klart fördelen med lägre flödesmotstånd och att det kan vara nödvändigt att parallellkoppla om slingan blir för lång, men jag kan inte se att balansen har någon direkt betydelse vid seriekoppling?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.