G g.kraft skrev:
Hur är der med luftning av element, du skrev att de nyligen är renoverat. Om något flyttat element eller liknande och tömt av mycket och sen inte fyllt på/luftat kan du ha rätt kass effekt i elementen, då snurrar bara varmt vatten runt utan att avge speciellt mycket.
Jag har kollat trycket i systemet och det ligger precis där det ska vara. Vi har egentligen bara gjort ytskikts renoveringar med väggar, golv, tak samt kök. Inga inverkningar på tex värmesystemet eller likande.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Nu är inte jag så insatt i just det där värmesystemet men jag tror att
kurvlutning är fel att justera på när man ligger runt nollan i yttertemp. Stora förändringar i kurvlutning blir bara nån grad skillnad då.
Kurvjustering bör vara det som kallas parallellförskjutning i mitt system och det är där man ska justera vid högre temperaturer.
Har du en brant kurva kan du säkert se en kraftigt ökad förbrukning så snart yttertempen sjunker till några få minusgrader men är det kortvarigt kanske du inte hinner se någon större ökning i temperatur inne. Jag märker de gånger jag låter tempen inomhus falla, tex då vi reser bort att det går bra med kilowattimmar bara att komma upp i normaltemp igen.
Jag hade velat försöka få upp värmen någon grad och se om man kan ligga runt 19-20 så det åtminstone är behagligt inne.
Just där vet jag inte vilken del av systemet jag ska pilla på.
Just den kurvan som är på en av första bilderna högre upp i tråden den har jag tryckt upp ordentligt men det verkar vara fel inställning.
Skulle behöva få högre temp i vatten ut i elementen för att få upp värmen mer.
 
S Storamackan skrev:
Jag hade velat försöka få upp värmen någon grad och se om man kan ligga runt 19-20 så det åtminstone är behagligt inne.
Just där vet jag inte vilken del av systemet jag ska pilla på.
Just den kurvan som är på en av första bilderna högre upp i tråden den har jag tryckt upp ordentligt men det verkar vara fel inställning.
Skulle behöva få högre temp i vatten ut i elementen för att få upp värmen mer.
Det är där jag menar att du ska parallellförskjuta kurvan istället för att ändra lutningen.
 
  • Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
S Storamackan skrev:
Jag har kollat trycket i systemet och det ligger precis där det ska vara. Vi har egentligen bara gjort ytskikts renoveringar med väggar, golv, tak samt kök. Inga inverkningar på tex värmesystemet eller likande.
Då är det troligen inte det pga att inget varit urkopplat, men du kan ha högt tryck med luft i systemet. Oavsett bör man kolla det årligen så jag skulle ändå prova att lufta ett högt sittande element, det bör ändå göras.
 
  • Gilla
sk0nk och 4 till
  • Laddar…
Jag brukar rekommendera kunder att lufta åtminstone varje höst, då är man försäkrad om en bra funktion till kylan.
 
  • Gilla
39x
  • Laddar…
S Storamackan skrev:
Det stämmer, jag har ingen el-golvvärme på mer än i ett badrum som är på 2h om på morgonen och ca 2h på kvällen. Den är så pass ny att jag kan se att den förbrukat ca 40 kwh totalt under en vecka så den är nästan försumbar.
Men om förbrukningen ökar från 56 till mer än 100kWh på dT på 6 grader kring nollan så är det ju något som drar ungefär 2000W kontinuerligt som går igång då? Lampor, kylar och småbös spelar ingen roll förbrukningsmässigt i ett äldre hus..

Så möjliga bovar är värmekabel, element i garage eller växthus, grannens hönshus..

Jag hade gjort så här:
1) Stäng av värmepumpen en timme (när det är under nollan och förbrukningen är ca 4-5kW eller >100kWh per dygn) för att se om det är den som drar så mycket.
2) Är det inte vp som drar 4-5 kW fortsätt dra säkring för säkring i skåpet tills det försvinner ca 2kW per dygn.
Om det är vp som drar 4-5kW vid -3 men 2kW vid +3°C så hade jag nog ringt efter en servicetekniker för lite hjälp om jag var du. (Personligen hade jag spenderat hundratals timmar på värmepumpsforum för att lösa det själv, men det är ju lite självspäkelse..)

Gällande tempen i huset så borde du ha bra instruktionsbok eller support från installatören på en så ny maskin?
Kan ju inte vara omöjligt att få upp framledningstempen?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
Hej, höj kurvjusteringen 3grader och vänta ett dygn och se om det blir varmare inne.
 
Jag värmer upp 330 m2 till 20-22gr samt ett uterum & verkstad ( 100m2) med grundvärme på ungefär samma mängd el som dig.
Bor i Sörmland , så rätt nära med.
Men jag har en Qvantum luft/vatten
Huset är byggt -68 & i princip original.

Jag tycker ditt bör dra lite mindre och framförallt bli varmt
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Jag rekommenderar dig att gå med i CTC Facebookgrupp.
Någon inställning i din pump är väldigt fel.
Jag värmer upp mitt mexitegelhus-68, 350m2, Göteborg, 21° på mindre.
Jag har spärrat elpatronerna, kör bara på pumpen. Vid som nu +3 utetemp har jag framledningstemperatur 48°, kurvlutning 65. Har en CTC GSI 16.
 
S Storamackan skrev:
Nedan är alla inställningarna just nu på bergvärmen. Om det säger någon något? Jag har justerat upp kurvlurningen ordentligt senast två dagarna för att se om det gör någon skillnad vilket det inte riktigt gjort. Varken på förbrukningen eller temperaturen.

Temperaturen i elementen sjunker absolut vid varmare temperatur ute. Men det verkar vara en relativt konstant temp inomhus på 17-18 oavsett temperaturen ute.
Fram lednings temperatur på 35 är lågt
 
  • Gilla
Skillver och 1 till
  • Laddar…
S Storamackan skrev:
Har ingen termostat i huset då det är lite äldre så man får leka med just alla siffror för att försöka få rätt tempo
Det var för mig nytt, aldrig sett ett system där man inte kan reglera värmen i olika delar/rum. Men jag har å andra sidan inte sett så många olika system.

Så du har ingen möjlighet att t.ex. sänka temperaturen i sovrummen?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Jag kan sänka varje element i de olika rummen men man har ingen givare som berättar för pumpen hur varmt det är i huset.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
T Tomasmexitegel skrev:
Jag rekommenderar dig att gå med i CTC Facebookgrupp.
Någon inställning i din pump är väldigt fel.
Jag värmer upp mitt mexitegelhus-68, 350m2, Göteborg, 21° på mindre.
Jag har spärrat elpatronerna, kör bara på pumpen. Vid som nu +3 utetemp har jag framledningstemperatur 48°, kurvlutning 65. Har en CTC GSI 16.
Jag får kolla där tack! 😃 ska även ändra kurvan. Med några grader och se vad som händer.
 
  • Gilla
Tomasmexitegel
  • Laddar…
Boilerplate4U
Vi bor i ett hus från 1970 på cirka 250 kvm med en bergvärmepump (BVP) IVT Greenline HT+ E11 som installerades 2005.

Jag kollade vår förbrukning när temperaturen låg runt nollan och den låg på cirka 40–45 kWh/dygn. Den 5-6 januari, när det var runt -12 grader, låg förbrukningen på cirka 70–75 kWh/dygn.

Att din fastighet drar runt 100 kWh/dygn (cirka 4,1 kW per timme) vid nollgrader tyder på att din BVP antingen enbart går på elpatroner eller att du har någon elradiator, golvvärme el dyl som går igång när det börjar bli kallt.

Alla inställningar som kurvlutningar eller förbrukare som tex kyl, frys, lampor mm är irrelevant i sammanhanget.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Om du är helt nyinflyttad så skulle jag definitivt göra en helt ny grundinställning på pumpen. Man vet aldrig vad tidigare ägare har hållt på med för inställningar och kan vara hopplöst att hitta rätt.
Börja med att öppna alla termostater fullt på alla element, handduksvärmare, golvvärmeslingor (så klart bara vattenburna) och allt annat som kan vara kopplat till pannan. Sen återställer du pannan. Ställ sedan in efter vad manualen säger. Låt det gå 48 timmar.
Efter det kan man börja justera inställningar, men låt det gå 24-48 timmar mellan inställningarna.
Får du inte önskad temperatur inom en vecka så skulle jag ta ut service som får kolla över installationen.
 
  • Gilla
Graffen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.