66 943 läst ·
181 svar
67k läst
181 svar
Bergvärmen och 100 kWh per dag?
Jag har kollat trycket i systemet och det ligger precis där det ska vara. Vi har egentligen bara gjort ytskikts renoveringar med väggar, golv, tak samt kök. Inga inverkningar på tex värmesystemet eller likande.G g.kraft skrev:
Jag hade velat försöka få upp värmen någon grad och se om man kan ligga runt 19-20 så det åtminstone är behagligt inne.B Bjober skrev:Nu är inte jag så insatt i just det där värmesystemet men jag tror att
kurvlutning är fel att justera på när man ligger runt nollan i yttertemp. Stora förändringar i kurvlutning blir bara nån grad skillnad då.
Kurvjustering bör vara det som kallas parallellförskjutning i mitt system och det är där man ska justera vid högre temperaturer.
Har du en brant kurva kan du säkert se en kraftigt ökad förbrukning så snart yttertempen sjunker till några få minusgrader men är det kortvarigt kanske du inte hinner se någon större ökning i temperatur inne. Jag märker de gånger jag låter tempen inomhus falla, tex då vi reser bort att det går bra med kilowattimmar bara att komma upp i normaltemp igen.
Just där vet jag inte vilken del av systemet jag ska pilla på.
Just den kurvan som är på en av första bilderna högre upp i tråden den har jag tryckt upp ordentligt men det verkar vara fel inställning.
Skulle behöva få högre temp i vatten ut i elementen för att få upp värmen mer.
Det är där jag menar att du ska parallellförskjuta kurvan istället för att ändra lutningen.S Storamackan skrev:Jag hade velat försöka få upp värmen någon grad och se om man kan ligga runt 19-20 så det åtminstone är behagligt inne.
Just där vet jag inte vilken del av systemet jag ska pilla på.
Just den kurvan som är på en av första bilderna högre upp i tråden den har jag tryckt upp ordentligt men det verkar vara fel inställning.
Skulle behöva få högre temp i vatten ut i elementen för att få upp värmen mer.
Då är det troligen inte det pga att inget varit urkopplat, men du kan ha högt tryck med luft i systemet. Oavsett bör man kolla det årligen så jag skulle ändå prova att lufta ett högt sittande element, det bör ändå göras.S Storamackan skrev:
Men om förbrukningen ökar från 56 till mer än 100kWh på dT på 6 grader kring nollan så är det ju något som drar ungefär 2000W kontinuerligt som går igång då? Lampor, kylar och småbös spelar ingen roll förbrukningsmässigt i ett äldre hus..S Storamackan skrev:
Så möjliga bovar är värmekabel, element i garage eller växthus, grannens hönshus..
Jag hade gjort så här:
1) Stäng av värmepumpen en timme (när det är under nollan och förbrukningen är ca 4-5kW eller >100kWh per dygn) för att se om det är den som drar så mycket.
2) Är det inte vp som drar 4-5 kW fortsätt dra säkring för säkring i skåpet tills det försvinner ca 2kW per dygn.
Om det är vp som drar 4-5kW vid -3 men 2kW vid +3°C så hade jag nog ringt efter en servicetekniker för lite hjälp om jag var du. (Personligen hade jag spenderat hundratals timmar på värmepumpsforum för att lösa det själv, men det är ju lite självspäkelse..)
Gällande tempen i huset så borde du ha bra instruktionsbok eller support från installatören på en så ny maskin?
Kan ju inte vara omöjligt att få upp framledningstempen?
Redigerat:
Jag värmer upp 330 m2 till 20-22gr samt ett uterum & verkstad ( 100m2) med grundvärme på ungefär samma mängd el som dig.
Bor i Sörmland , så rätt nära med.
Men jag har en Qvantum luft/vatten
Huset är byggt -68 & i princip original.
Jag tycker ditt bör dra lite mindre och framförallt bli varmt
Bor i Sörmland , så rätt nära med.
Men jag har en Qvantum luft/vatten
Huset är byggt -68 & i princip original.
Jag tycker ditt bör dra lite mindre och framförallt bli varmt
Jag rekommenderar dig att gå med i CTC Facebookgrupp.
Någon inställning i din pump är väldigt fel.
Jag värmer upp mitt mexitegelhus-68, 350m2, Göteborg, 21° på mindre.
Jag har spärrat elpatronerna, kör bara på pumpen. Vid som nu +3 utetemp har jag framledningstemperatur 48°, kurvlutning 65. Har en CTC GSI 16.
Någon inställning i din pump är väldigt fel.
Jag värmer upp mitt mexitegelhus-68, 350m2, Göteborg, 21° på mindre.
Jag har spärrat elpatronerna, kör bara på pumpen. Vid som nu +3 utetemp har jag framledningstemperatur 48°, kurvlutning 65. Har en CTC GSI 16.
Fram lednings temperatur på 35 är lågtS Storamackan skrev:Nedan är alla inställningarna just nu på bergvärmen. Om det säger någon något? Jag har justerat upp kurvlurningen ordentligt senast två dagarna för att se om det gör någon skillnad vilket det inte riktigt gjort. Varken på förbrukningen eller temperaturen.
Temperaturen i elementen sjunker absolut vid varmare temperatur ute. Men det verkar vara en relativt konstant temp inomhus på 17-18 oavsett temperaturen ute.
Det var för mig nytt, aldrig sett ett system där man inte kan reglera värmen i olika delar/rum. Men jag har å andra sidan inte sett så många olika system.S Storamackan skrev:
Så du har ingen möjlighet att t.ex. sänka temperaturen i sovrummen?
Jag kan sänka varje element i de olika rummen men man har ingen givare som berättar för pumpen hur varmt det är i huset.
Jag får kolla där tack! 😃 ska även ändra kurvan. Med några grader och se vad som händer.T Tomasmexitegel skrev:Jag rekommenderar dig att gå med i CTC Facebookgrupp.
Någon inställning i din pump är väldigt fel.
Jag värmer upp mitt mexitegelhus-68, 350m2, Göteborg, 21° på mindre.
Jag har spärrat elpatronerna, kör bara på pumpen. Vid som nu +3 utetemp har jag framledningstemperatur 48°, kurvlutning 65. Har en CTC GSI 16.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Vi bor i ett hus från 1970 på cirka 250 kvm med en bergvärmepump (BVP) IVT Greenline HT+ E11 som installerades 2005.
Jag kollade vår förbrukning när temperaturen låg runt nollan och den låg på cirka 40–45 kWh/dygn. Den 5-6 januari, när det var runt -12 grader, låg förbrukningen på cirka 70–75 kWh/dygn.
Att din fastighet drar runt 100 kWh/dygn (cirka 4,1 kW per timme) vid nollgrader tyder på att din BVP antingen enbart går på elpatroner eller att du har någon elradiator, golvvärme el dyl som går igång när det börjar bli kallt.
Alla inställningar som kurvlutningar eller förbrukare som tex kyl, frys, lampor mm är irrelevant i sammanhanget.
Jag kollade vår förbrukning när temperaturen låg runt nollan och den låg på cirka 40–45 kWh/dygn. Den 5-6 januari, när det var runt -12 grader, låg förbrukningen på cirka 70–75 kWh/dygn.
Att din fastighet drar runt 100 kWh/dygn (cirka 4,1 kW per timme) vid nollgrader tyder på att din BVP antingen enbart går på elpatroner eller att du har någon elradiator, golvvärme el dyl som går igång när det börjar bli kallt.
Alla inställningar som kurvlutningar eller förbrukare som tex kyl, frys, lampor mm är irrelevant i sammanhanget.
Om du är helt nyinflyttad så skulle jag definitivt göra en helt ny grundinställning på pumpen. Man vet aldrig vad tidigare ägare har hållt på med för inställningar och kan vara hopplöst att hitta rätt.
Börja med att öppna alla termostater fullt på alla element, handduksvärmare, golvvärmeslingor (så klart bara vattenburna) och allt annat som kan vara kopplat till pannan. Sen återställer du pannan. Ställ sedan in efter vad manualen säger. Låt det gå 48 timmar.
Efter det kan man börja justera inställningar, men låt det gå 24-48 timmar mellan inställningarna.
Får du inte önskad temperatur inom en vecka så skulle jag ta ut service som får kolla över installationen.
Börja med att öppna alla termostater fullt på alla element, handduksvärmare, golvvärmeslingor (så klart bara vattenburna) och allt annat som kan vara kopplat till pannan. Sen återställer du pannan. Ställ sedan in efter vad manualen säger. Låt det gå 48 timmar.
Efter det kan man börja justera inställningar, men låt det gå 24-48 timmar mellan inställningarna.
Får du inte önskad temperatur inom en vecka så skulle jag ta ut service som får kolla över installationen.