P
S Storamackan skrev:
Huset ligger i Stockholm, borrhålet vet jag inte exakt men kan säkert höra med Komunen. Det är en CTC GSI 12 från ca 2018-2019.
Jag har inte ägt huset längre än sedan augusti. Där det har renoverats fram till nu med ytskikt. Men tittar jag på förbrukningen under augusti- september är den nästan obefintlig.

Vi flyttade in för drygt en vecka sedan och jag har antagit att den höga förbrukningen varit pga snickare verktyg osv. Men sedan de slutade är förbrukningen lika hög och vi är två personer som bor i huset.

I januari ensamt har vi gjort av med ca 1188 kWh.

Fönster i huset är 2 glas med isolerings skiva.
Grafen du lagt upp visar att huset förbrukat totalt 113 kWh under andra halvan av augusti.
De flesta hade tyckt att det är jättelite.
1188 kWh under januari, beroende på temperatur och vind där huset ligger, låter helt ok, vårt hus i Malmö på ca 140 m² kommer att förbruka ca 1700 kWh med luft/vatten VP, inklusive hushållsel med några servrar alltid igång.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nu har jag inte läst allt, men hur många kW är pumpen på?
Men om vi antar att pumpen är dimensionerad för att ensam driva husets värme så har du ju två fel. Dels den rent otroligt höga förbrukningen, och dels att du ändå inte lyckas värma huset ordentligt.
100kWh är väl vad som hade varit rimligt vid -25 grader. Absolut inte vid 3-4 minusgrader.
Får du upp temperaturen ordentligt vid de utomhustemperaturerna, eller orkar den inte ens då.
Jag får inte upp temperaturen nu när det är runt 2-3 grader heller, det är aningen varmare, men pumpen sänker värmen på elementen när nu när det är "varmare" ute och jag har ca 18 grader inne just nu. Innan var det nere på 17 så den verkar vilja hålla värmen på 17-18 oavsett tempen ute. Så något behöver jag försöka hitta för att få värmen från pumpen högre.

P Peter787 skrev:
Grafen du lagt upp visar att huset förbrukat totalt 113 kWh under andra halvan av augusti.
De flesta hade tyckt att det är jättelite.
1188 kWh under januari, beroende på temperatur och vind där huset ligger, låter helt ok, vårt hus i Malmö på ca 140 m² kommer att förbruka ca 1700 kWh med luft/vatten VP, inklusive hushållsel med några servrar alltid igång.
Bilden i augsuti var för någon undrade hur det såg ut på sommaren :)

A AG A skrev:
Nu har jag inte läst allt, men hur många kW är pumpen på?
Men om vi antar att pumpen är dimensionerad för att ensam driva husets värme så har du ju två fel. Dels den rent otroligt höga förbrukningen, och dels att du ändå inte lyckas värma huset ordentligt.
100kWh är väl vad som hade varit rimligt vid -25 grader. Absolut inte vid 3-4 minusgrader.
Får du upp temperaturen ordentligt vid de utomhustemperaturerna, eller orkar den inte ens då.
Jag får inte riktigt upp temperaturen varken vid 2-3 grader ute eller minus. Just nu är det ca 18 grader, och vid minus 2-5 ca 17 grader i huset så den verkar vilja hålla tempen där

P
S Storamackan skrev:
Bilden i augsuti var för någon undrade hur det såg ut på sommaren :)
I augusti förbrukade vårt hus, med hushållsel och servrar 1083 kWh...

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det blir ca 4,1 kw per timme. Bara en gissning men det låter som din BVP strular och enbart kör på elpatronen. Det kan möligvis också bero på andra förbrukare som tex elradiatorer i ett garage eller likande.
på en av bilderna som jag la upp kan man se att den totala förbukrningen via elpatron uppgår till ca 2000 kwh om jag förstår det rätt ( sedan den startades).

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
I augusti förbrukade vårt hus, med hushållsel och servrar 1083 kWh...
Vi har inte ens börjat använda huset med vitvaror mer än helt ny kyl och frys, knappt några lampor då inget är uppackat, inte heller någon matlagning / tvätt har börjat gå ännu..

Tittar jag på min graf från Ellevio nu verkar jag fått lite annorlunda värden nu när tempen gått upp något, men anser fortfarande att det är väldigt högt framförallt vid kalla temperaturer. Kikar man i grafen verkar den i alla fall följa temperaturen rätt bra. Men att bränna av dryga 3.000kwh på en månad under vinter med bergvärme känns väldigt mycket. Hade jag i alla fall känt att det känns varmt hemma hade det varit lite mer okej, men nu är det väldigt kallt, och det drar en jäkla massa ström.

• Diagram av energianvändning i januari 2025, visar 1 261,48 kWh hittills. Grafen visar staplar för energi och linje för temperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Frångolvtilltak
  • Laddar…
Så plus tre grader har du 56kwh per dygn och minus tre så har du över hundra? Tolkar jag det rätt?

Jag skulle börja leta efter elelement eller elgolvvärme som går igång för att du har fel kurva på bvp och huset blir för kallt.

• Gilla
jhall och 5 till
  • Laddar…
P
S Storamackan skrev:
Vi har inte ens börjat använda huset med vitvaror mer än helt ny kyl och frys, knappt några lampor då inget är uppackat, inte heller någon matlagning / tvätt har börjat gå ännu..

Tittar jag på min graf från Ellevio nu verkar jag fått lite annorlunda värden nu när tempen gått upp något, men anser fortfarande att det är väldigt högt framförallt vid kalla temperaturer. Kikar man i grafen verkar den i alla fall följa temperaturen rätt bra. Men att bränna av dryga 3.000kwh på en månad under vinter med bergvärme känns väldigt mycket. Hade jag i alla fall känt att det känns varmt hemma hade det varit lite mer okej, men nu är det väldigt kallt, och det drar en jäkla massa ström.
Den lilla informationen förändrar ju förutsättningarna för att ge råd lite grann.

• Gilla
Storamackan
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Så plus tre grader har du 56kwh per dygn och minus tre så har du över hundra? Tolkar jag det rätt?

Jag skulle börja leta efter elelement eller elgolvvärme som går igång för att du har fel kurva på bvp och huset blir för kallt.d
O [old rusty] skrev:

Jag skulle börja leta efter elelement eller elgolvvärme som går igång för att du har fel kurva på bvp och huset blir för kallt.
Det stämmer, jag har ingen el-golvvärme på mer än i ett badrum som är på 2h om på morgonen och ca 2h på kvällen. Den är så pass ny att jag kan se att den förbrukat ca 40 kwh totalt under en vecka så den är nästan försumbar.

S Storamackan skrev:
I ett hus från 50-talet på nästan 300 kvm kan man lite förenklat säga att de saker du räknar upp drar försumbart med el och uppvärmningen drar "allt".

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Hur är der med luftning av element, du skrev att de nyligen är renoverat. Om något flyttat element eller liknande och tömt av mycket och sen inte fyllt på/luftat kan du ha rätt kass effekt i elementen, då snurrar bara varmt vatten runt utan att avge speciellt mycket.

• Gilla
Mathias Sigtuna och 7 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
@Storamackan : För att ta reda på vilka förbrukare som drar mycket ström rekommenderar jag att ni skaffar en Wifi P1-mätare (t.ex. Homewizard för ca 290 kr) och kopplar in den i er elmätare.

Ni skulle även kunna skaffa några så kallade "Wifi Smart-plugs med energimätare" för att kunna mäta förbrukningen på enskilda vägguttag.

Då kan ni följa förbrukningen i realtid via en smartphone. Sedan kan ni stänga av och på olika delar av fastigheten för att hitta de största eltjuvarna.

Redigerat:
  • Gilla
Plahn och 4 till
  • Laddar…
Nu är inte jag så insatt i just det där värmesystemet men jag tror att
kurvlutning är fel att justera på när man ligger runt nollan i yttertemp. Stora förändringar i kurvlutning blir bara nån grad skillnad då.
Kurvjustering bör vara det som kallas parallellförskjutning i mitt system och det är där man ska justera vid högre temperaturer.
Har du en brant kurva kan du säkert se en kraftigt ökad förbrukning så snart yttertempen sjunker till några få minusgrader men är det kortvarigt kanske du inte hinner se någon större ökning i temperatur inne. Jag märker de gånger jag låter tempen inomhus falla, tex då vi reser bort att det går bra med kilowattimmar bara att komma upp i normaltemp igen.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Kan dela med mig lite siffror som jämförelse bra...

Jag var på semester nu nyss och värmde då huset bara på elpatron, under 11 dagar slutet på -24 och början på -25 så snittade jag ca 100kWh per dygn. (95 + lite tillskott från solpanelerna)
Huset är på ca 150 kvadrat, två våningar + källare, hade ca 19 grader på förstavåning, kallare på andravåning.

Förutom elpatron så gick två frysboxar, en kyl / frys, lite belysning, bara led-lampor.

• Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.