65 507 läst ·
181 svar
66k läst
181 svar
Bergvärmen och 100 kWh per dag?
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 363 inlägg
Jag skulle starkt rekommendera att undvika att fixa inställningarna själv om tekniken känns obekant för TS. Ta hellre kontakt med den tidigare ägaren eller en oberoende servicetekniker.
Det är ju problemet med att skapa en tråd med två antagligen separata problem. Folk svarar på båda problemen.Boilerplate4U skrev:
Men jag misstänker ju starkt att något elvärmt går igång för att det är för kallt i huset.
Men det är reeeen spekulation.
Ojdå! Men precis som @Boilerplate4U skriver, så är det rimligt att gissa att enbart elpatronen arbetar. Förbrukningen stämmer ganska bra med det. Även hur varmt du har. Men sen är ju det knepiga, varför den ändå motarbetar sig själv.S Storamackan skrev:Jag får inte upp temperaturen nu när det är runt 2-3 grader heller, det är aningen varmare, men pumpen sänker värmen på elementen när nu när det är "varmare" ute och jag har ca 18 grader inne just nu. Innan var det nere på 17 så den verkar vilja hålla värmen på 17-18 oavsett tempen ute. Så något behöver jag försöka hitta för att få värmen från pumpen högre.
Nu finns det säkert många ställen du kan förbättra isolering och kallras, men det är ju uppenbarligen inte det som är det/de huvudsakliga problemen.
Det tycks tyvärr vara svårlöst så här på håll. Så du måste sannolikt ringa en reparatör, som kan se hela anläggningen.
Hej,S Storamackan skrev:Hej på er,
Jag har ett hus om ca 277 kvm där ca 110 är källare och resten ovan mark.
Huset är från 50-taket och tillbyggt på 70-talet.
Nu till frågan.
Huset drar ca 100kwh per dag så fort det går ner på minusgrader. Är det rimligt? Har även försökt ställa upp bergvärmen men får heller aldrig någon temperatur i huset. Vilket stör mig något fruktansvärt. Oavsett om det är 3-4 grader ute eller minus 4 grader ute känns det som att temperaturen inomhus är riktigt kall och jag får aldrig upp värmen på över 20 grader.
Kan huset läcka så otroligt mycket värme?
Även vid varmare temperaturer ute tex 3-4 grader och uppställd panna når vi inte över 17-18 grader.
Vad kan det vara för fel?
jag har haft liknande problem med min jordvärmepump och markslinga.
Vad jag kan komma fram till hos mig så beror det på att värmepumpen i kombination med radiatorerna inte klarar att leverera ut energin tillräcklig snabbt.
Vårt hus är på 170 m2 och ett gammal skånelänga som under 80-90 talet murades på med lättbetong på insidan. Vidare grävdes grunden ut och en hel betongplatta gjöts. Dvs. stora massor som kan lagra energi men också är tröga suger upp energin när de skall värmas upp.
Om vi inte börjar värma huset i tid på hösten så tar det tid innan väggar och platta nått temperatur.
Är det för kallt i väggar och platta så går all energi åt för att värma dessa och rumstemperaturen ökar knappt och framledningstemperaturen orkar inte över 42°C. Men när väl allt är uppvärmt så är det inga problem. Trögheten gör att det blir bra stabilt. Ett problem vi kämpar med här nere på sydkusten är vinden. När det blåser kraftigt på vintern och det är runt nollan och hög luftfuktighet så kyls huset av på ytterväggarna det går åt mycket energi. Då kan vi har svårt med att temperaturen inne hålls uppe. Det bero i sin tur på att vissa radiatorer inte är kraftfulla nog hos oss i vardagsrummet. Förra ägaren öppnade upp till nock vilket innebär att det nu är en betydligt större volym som skall värmas. Men eftersom radiatorerna i vardagsrummet inte byttes så orkar dessa inte avge den energi som behövs. Då behöver dessa radiatorer högre framledningstemperatur vilket värmepumpen inte mäktar med. Så vår plan är att byta dessa fyra radiatorer i vardagsrummet till kraftigare för att kunna hålla lägre framledningstemperatur. Övriga rum blir för varma om vi styr efter vardagsrummet. Vidare styr jag värmepumpen på yttertemperaturen, men inte vanliga yttertemperaturen utan på temperaturen "känns som" då det blåser mycket här nere. Dvs. så snart det börjar blåsa så kompenseras detta så att framledningstemperaturen ökar motsvarande.
lång text för att förklara lite erfarenhet, men min rekommendation i dagsläget är att till en början ställa in värmepumpen på fast kondensering och testa dig fram vid vilken framlednings temperatur din inomhustemperatur ökar. Då vet du hur mycket du behöver för att få upp värme vid given utomhustemperatur. Det hela kan vara väldigt trögt så det kan ta flera dygn om du som jag har en stor massa att värma upp.
Sedan hade jag set över den hydrauliska avstämningen på radiatorerna och välja flöde på cirkulationspumpen . Därefter kan du börja experimenteras/justera din värmekurva.
En viktig sak att tänka på är att om systemet är väljusterat så skall du int ebehöva termostater på radiatorerna. Termostater är inte till för att justera temperaturen i rummet utan för att begränsa så att det inte blir för varmt när du har annat energitillskott som till exempel eldar eller kraftigt solsken som tillför energi. Har du termostater som ligger och öppnar och stänger hela tiden så ändras din vattenvolym som behöver energi och det kan blir svårt för värmepumpen att hantera. En jämn volym och cirkulerar konstant ger ett stabilare energibehov och system.
Hoppas det kan hjälpa dig vidare i din undersökning och lycka till.
Tycker man att elförbrukningen är hög är som sagt det självklara första steget att ta rätt på vilken/vilka grupper som drar ström av betydelse. Har du gjort det @Storamackan? Om inte rekommenderar jag att du gör det snarast. Med lite tur hittar du problemgruppen på några minuter.O [old rusty] skrev:
Grannen kanske har höns?Alfredo skrev:
Det är inte så att dina 110 kvadrameter källare som är boven då?
Jag har ung. samma yta som du exkl. källare (170m2) och jag ligger runt 40-60kwh beroende på temperatur.
Men 110m2 källare som ska värmas upp, det är ju en energibov, framförallt om det är oisolerat runt om
Jag har ung. samma yta som du exkl. källare (170m2) och jag ligger runt 40-60kwh beroende på temperatur.
Men 110m2 källare som ska värmas upp, det är ju en energibov, framförallt om det är oisolerat runt om
Läser värdera bara 2 graders skillnad mellan in och ut på brainslingan. Ska normalt vara 4 grader när pumpen gått en stund. Kan vara att brainpumpen går går för snabbt. Kolla manualen på värmepumpen, sedan ska det finnas ett filter på slingan att göra rent.S Storamackan skrev:Nedan är alla inställningarna just nu på bergvärmen. Om det säger någon något? Jag har justerat upp kurvlurningen ordentligt senast två dagarna för att se om det gör någon skillnad vilket det inte riktigt gjort. Varken på förbrukningen eller temperaturen.
Temperaturen i elementen sjunker absolut vid varmare temperatur ute. Men det verkar vara en relativt konstant temp inomhus på 17-18 oavsett temperaturen ute.
Kontakta en certifierad leverantör av ditt märke för service.
Kolla hur din ventilation ser ut, hur är vinden isolerad samt vilket skick är dina fönster.. huset läcker garanterat på minst ett område. Speciellt då det är tillbyggt på 70-talet...S Storamackan skrev:Hej på er,
Jag har ett hus om ca 277 kvm där ca 110 är källare och resten ovan mark.
Huset är från 50-taket och tillbyggt på 70-talet.
Nu till frågan.
Huset drar ca 100kwh per dag så fort det går ner på minusgrader. Är det rimligt? Har även försökt ställa upp bergvärmen men får heller aldrig någon temperatur i huset. Vilket stör mig något fruktansvärt. Oavsett om det är 3-4 grader ute eller minus 4 grader ute känns det som att temperaturen inomhus är riktigt kall och jag får aldrig upp värmen på över 20 grader.
Kan huset läcka så otroligt mycket värme?
Även vid varmare temperaturer ute tex 3-4 grader och uppställd panna når vi inte över 17-18 grader.
Vad kan det vara för fel?