Nej mängden vatten kan inte dimensionera värmepumpen. Det är samma hus som ska värmas och huset har ungefär samma förluster som tidigare.

vvs facit menar nog att 8 kW värmer 16 liter vatten 7 grader på en minut.
Fast man behöver inte bolla med så mycket formler. Är den totala volymen i kretsen för låg så stiger (och sjunker) temperaturen så snabbt att det blir start/stopp onödigt ofta.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Han menar nog att flödet är för litet (primär flödet som VP ser) tackvare att många av radiatorerna är utbytta till shuntad golvvärme.
Primär flödet är lägre än vad värmepumpen vill ha.
Det resulterar i att varm retur är ett faktum och när värmepumpen lyfter med sin avgivna effekt på 7 i delta så storknar pumpen efter ett tag och bryter. Värmepumpens styrsystem är "nöjd". De resulterar i många start och stopp.

Edit: Tog bort Nej för att det inte ska uppfattas att jag sa i mot magham

Redigerat:
  • Gilla
vvs facit
  • Laddar…
Staffans2000
Total förvirring råder.
Är min sammanfattning korrekt?

Så klart det inte fungerar med shuntad golvvärme och minimalt magasin för energilagring. Ta bort shunten och reglerutrustning och kör pumpen direkt mot slingorna. Då kör det fungera mycket bättre. Sedan är det väl bara att justera in flödena i resp slinga så att lämplig temp uppnås i varje rum. Vattenvolymen finns ju i golvvärmesystemet men det är ju ”spärrat” för VP.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Staffan.
Nej inte riktigt. Visst hjälper mer volym för det tar ju självklart längre tid att värma upp initialt . Men har du inget som kyler ner det vattnet så blir det ju inte bra.
Det primära är brist på avgiven effekt som värmepumpen ser. Ser = kallare retur.

• Gilla
vvs facit
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Total förvirring råder.
Är min sammanfattning korrekt?
Nej.

V vvs facit skrev:
3/5 delar av ditt system 60%
Du har gjort om flödesbilden på
Ca 5 kw om jag gissa lite . Beroende på vilket delta du har på radkrets vid DUT
Har du reducerat flödet .
Exempel 1 vid 80/60 3,58 lpm - 1,43lpm
Exempel 2 vid 65/50 4,78 lpm - 2,05 lpm
Din värme pump på 8 kw Vill ha 16 lpm
I 7g delta
Nu börjar den pressa mellanskillnaden
I genom övriga radiatorer .
Det går lite för fort och det blir inte rätt avkylning . Returen stiger för fort vp tror den är mättad och slår av då tilloppet stiger i samma takt och intergralet räknar ner.
Gör så som du och nästan alla gör behöver man en arbetstank / Buffert .
Om du sen konverterar hela huset
Ta bort shunt/ pump då alla slingor ska ha samma temp
Mvh
Jo, precis så jag har tänkt.
Ringde till nibe idag, de sa att 100Liters utjämningskärl är det som uteslutande används i villor, de andra är för större fastigheter.
Tänker också att om man har en på tok för stor tank för min pump så kanske det blir en för stor tröghet i systemet? Fast den trögheten kanske är försumbar.
Nu har jag ju som sagt monterat shunten som man brukar när man har golvvärme och radiatorer blandat.

Maxwells demon TotalControl skrev:
...Primär flödet är lägre än vad värmepumpen vill ha.
Det resulterar i att varm retur är ett faktum ...
Det där är en tankevurpa. Ett lågt flöde resulterar i en kallare retur och en varmare stigare eftersom energin inte "kommer iväg undan" när kondensorn satt den i stigaren.

Gömde skriva att jag har en fläktkonvektor i källaren. Den slukar en hel del effekt, vilket sänker returtempen markant.
Tidigare hade jag 8 radiatorer + en fläktkonvektor. Var av 1 radiator + fläktkonvektorn är i källaren. Dvs. 7 radiatorer på boplan.
Nu har jag tagit bort 4 radiatorer på boplan och ersatt med golvvärme. Jag har 3 radiatorer kvar på boplan.
En liten bild på hur returledningstempen är just nu. Vi får se om den ändrar sig efter UKV 100 är monterad.

• Digital display visar returledningstemperaturen på 37 grader Celsius med historiskt diagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Timpah skrev:
Jo, precis så jag har tänkt.
Ringde till nibe idag, de sa att 100Liters utjämningskärl är det som uteslutande används i villor, de andra är för större fastigheter.
Tänker också att om man har en på tok för stor tank för min pump så kanske det blir en för stor tröghet i systemet? Fast den trögheten kanske är försumbar.
Nu har jag ju som sagt monterat shunten som man brukar när man har golvvärme och radiatorer blandat.
Den du talade med på Nibe har helt fel.

• Gilla
useless
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Det där är en tankevurpa. Ett lågt flöde resulterar i en kallare retur och en varmare stigare eftersom energin inte "kommer iväg undan" när kondensorn satt den i stigaren.
Jo eller jag skrev väldigt illa. Primär flödet som värmepumpen ser.
Vet inte hur jag ska förklara.
Ska försöka med siffror vad jag menar.
Ex

Tidigare hade han låt oss säga 5 radiatorer där han hade golvvärme.
Vi säger de gav 5kW vid delta 10 55/45 (430 l/h)
Nu byter han till golvvärme, samma effektbehov.
Då det är shuntat så så är ju självklart deltat större mellan primär och sekundär. Låt oss säga 55/35 (40/35 över golvet)
Då minskar primär flödet till de halva vid den slingan än när radiatorerna var där.
Här kommer det svåra jag vill förklara. Då kommer returen bli varmare då han egentligen inte har minskat de egentliga flödet ut från värmepumpen.

Behovet av primär flöde är minskat kanske är det rätta. För effektbehovet är ju detsamma på GV slingan.

Redigerat:
Staffans2000
MathiasS MathiasS skrev:
Nej mängden vatten kan inte dimensionera värmepumpen. Det är samma hus som ska värmas och huset har ungefär samma förluster som tidigare.
Må så vara. Men huset är som det är, och värmepumpen är som den är. De kan inte ändras. Däremot, mängden vatten. Om systemet bestod av en liter vatten, skulle värmepumpen få spader. Eller hur? Om så. Borde den lugna ner sig vesentligt ifall den istället fick arbeta mot tusen liter vatten?

Staffan

Ja man måste skapa förutsättningar för värmepumpen att avge sin energi men man kan inte konstatera att låta vattenvolymen avgöra hur stor pump man har, för då kommer man få frysa.....

problemet blir ju typiskt att med gv så vill man ha ett litet tempfall av komfortskäl, mindre än vad optimal driftspunkt är för en värmepump. Därför kan det bli bättre om man använder en tank på lämpligt sätt.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Må så vara. Men huset är som det är, och värmepumpen är som den är. De kan inte ändras. Däremot, mängden vatten. Om systemet bestod av en liter vatten, skulle värmepumpen få spader. Eller hur? Om så. Borde den lugna ner sig vesentligt ifall den istället fick arbeta mot tusen liter vatten?

Staffan
Allt handlar av att bli av med effekt. Pumpen behöver inte gå som skit med väldigt liten system volym.
T.ex man skulle kunna koppla en 8kW VP mot en 10-12kW fläktkonvektor som vill ha 1.6 m3/h och värmepumpen skulle gå kontinuerligt. System volymen skulle bara vara ett par liter.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.