Alla element är kalla.

Temperatur brine in/ut ser helt fel ut:

Display för termostat med temperaturer: framledning 43°C, returledning 43°C, varmvatten 46°C, brine in 24°C, brine ut 52°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Låter oroväckande, hade behövt nån quickfix "nu" innan huset fryser till is 😅

• Ledsen
vattenmelon
  • Laddar…
"integral" ökar om det spelar nån roll

Display med temperaturinställningar på värmesystem: ute 1°C, framledning 42°C, returledning 43°C, varmvatten 46°C, integral +28, brine in 24°C, brine ut 52°C.
Skapa konto

vattenmelon
Hoppas du fått varma kläder som julklapp 😉

Jag är inte expert på detta, men integral ökar innebär nog att din panna bestämt sig för att du inte behöver ha det varmare.

Se: https://www.thermia.se/kontakt-support/vanliga-fragor-svar/#vad-betyder-integral-

Om det nu är en trasig termistor, borde det i väntan på att få en ny sådan gå att köpa ett motstånd med ett värde som passar nuvarande temperaturer på Kjell & Co och koppla in för att få igång värmeproduktionen. Utanför mitt kunskapsområde, men kanske någon här eller på värmepumpsforum kan ge tips.

P Psan skrev:
"integral" ökar om det spelar nån roll

[bild]
Vilket RUM värde har du inställt på och vilken kurva?

vattenmelon vattenmelon skrev:
Hoppas du fått varma kläder som julklapp 😉

Jag är inte expert på detta, men integral ökar innebär nog att din panna bestämt sig för att du inte behöver ha det varmare.

Se: [länk]

Om det nu är en trasig termistor, borde det i väntan på att få en ny sådan gå att köpa ett motstånd med ett värde som passar nuvarande temperaturer på Kjell & Co och koppla in för att få igång värmeproduktionen. Utanför mitt kunskapsområde, men kanske någon här eller på värmepumpsforum kan ge tips.
Haha, nä inga varma kläder..

Får tända en brasa "imorgon".

Att huset blir kallt en stund är väl ingen fara för huset?

V växelventil skrev:
Vilket RUM värde har du inställt på och vilken kurva?
Var hittar jag det?

P Psan skrev:
Var hittar jag det?
Står på displayen där det står inget behov av värme.Integralen är det värdet som startar och stoppar din värmepump och du får inte ha för hög RUM-värde som det ser ut som för då stoppas din kompressor och du får ett + värde på integralen,Mao så startar din kompressor men stannar för tidigt därför får du kallt.

• Display med text: "RUM 24°C, INGET BEHOV VÄRME, DRIFT AUTO" på en värmepumpskontroll.
    Skapa konto
V växelventil skrev:
Står på displayen där det står inget behov av värme.Integralen är det värdet som startar och stoppar din värmepump och du får inte ha för hög RUM-värde som det ser ut som för då stoppas din kompressor och du får ett + värde på integralen,Mao så startar din kompressor men stannar för tidigt därför får du kallt.
Display på en termostat visar "Rum 20°C, inget behov värme, drift auto" med kontrollknappar under.
Skapa konto

vattenmelon
P Psan skrev:
Haha, nä inga varma kläder..

Får tända en brasa "imorgon".

Att huset blir kallt en stund är väl ingen fara för huset?
Svårt se att något i huset skadas av att kylas ner. Det är ju inte så kallt att något riskerar frysa sönder i någon del av landet just nu.

P Psan skrev:
[bild]
Tryck på vänsterknappen kommer du se vilken kurva du kör på

• Digital display som visar "VÄRMEKURVA" med olika temperaturinställningar, inklusive värmestopp och kurva +5, 0, -5.
    Skapa konto
vattenmelon vattenmelon skrev:
Svårt se att något i huset skadas av att kylas ner. Det är ju inte så kallt att något riskerar frysa sönder i någon del av landet just nu.
Än så länge hela 14 grader i huset och -1 ute. Så den biten är ju lugnt hittils antar jag..

V växelventil skrev:
Tryck på vänsterknappen kommer du se vilken kurva du kör på
Display med text "Värmekurva" visar temperaturinställningar för värmesystem. Kontrollpanel med fyra knappar nedanför.
Skapa konto

P Psan skrev:
[bild]
Det du ska titta på nu när kompressorn startar(integralen får ett värmeunderskott -60) vad din framledningstemperatur hamnar på efter ca 5 minuter och vad returen visar under menyn TEMPERATURER.Om ditt värde på integralen hamnar på ett + värde betyder att kompressorn stannar för tidigt och det kan vara att cikulationspumpen står still eller växelventilen står fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.